Sök
Ferrari California

Ferrari California

En ny sorts Ferrari

2008-11-28

Testarna låter sig sakta övertalas om denna öppna Ferraris fördelar. Nya tekniska specifikationer, gedigen komfort samt körglädje övertygar i slutändan.
Testkälla Kommentar
Auto Bild "Der neue Ferrari ist sogar praktisch"
Auto motor und sport "Stabil an der Haftgrenze entlang"
Autocar "A different kind of Ferrari"
Car "The technical debrief was a pleasure"
Teknikens Värld "Rena rama flexibilen"

Vad tycker testarna?

Testarna är långt ifrån övertygade av Ferrari California från början, men låter sig i de flesta fall sakta övertalas. California är ingen vanlig Ferrari-modell, på gott och ont. Den beskrivs som praktisk, bekväm och full av körglädje men också snäppet stabilare än väntat. Den riktar sig till en annan målgrupp än den vanliga Ferrariköparen och någon kallar den till och med barnvänlig. De nya inslagen som till exempel V8-motor med direktinsprutning och växellådan med dubbelkoppling ger ett fräscht intryck och sakta försvinner tvivlen hos testarna.

Auto Bild

"Der neue Ferrari ist sogar praktisch"

Ferrari California 1Auto Bild erkänner att det inte är kärlek vid första ögonkastet med Ferrari California. Den saknar verkligen inte finesser och funktioner, men övertygar inte riktigt testaren från början. Den går dock sensationellt, tack vare den nya motorn och den dubbelkopplade växellådan. Körningen är genomgående komfortabel och snabb - en riktigt trevlig sportbil. Den kan vara allt från vild till mild och gör lätt grannbilarnas förare lite illa till mods.

Källa: Auto Bild (DE) nr 43 2008

Auto motor und sport

"Stabil an der Haftgrenze entlang"

Ferrari California 2Auto motor und sport anser att varje Ferrari, trots verklighetsnärhet, måste följa doktrinen om riktig körglädje. Några uppdateringar som bidrar till detta hos Ferrari California är V8-motor, direktinsprutning och växellåda med dubbelkoppling. Till skillnad från F430 Spider så är California en GT-cabriolet, en modell som egentligen inte har några föregångare. Det är kanske lite överdrivet att kalla den en familjemodell, men två små barn får faktiskt plats i baksätet menar testaren entusiastiskt.

Källa: Auto motor und sport (DE) nr 23 2008

Autocar

"A different kind of Ferrari"

Ferrari California 3Autocars testare erkänner att han från början inte var alls sugen på att provköra Ferrari California. Det är inte det minsta frestande att vara tvungen att ge dåliga omdömen om en Ferrari. Utseendemässigt är den inte jättehet, men betydligt snyggare än många andra Ferrari. Specifikationen är lätt överdriven gällande hastighet, men det är ändå en intressant bil. Ta den frammonterade V8-motorn till exempel. Körningen är högklassig och trots att det inte är den snabbaste eller mest spännande Ferrari, så är det nog den mest balanserade tror Autocar.

Källa: Autocar (GB) 22 okt 2008

Car

"The technical debrief was a pleasure"

Ferrari California 4Car tycker att det i vanliga fall inte utgör några som helst problem att berätta för Ferraris tillverkare vad man tycker om deras bilar, men gällande California känns det lite nervöst. Den är nämligen både tyngre och fulare än Ferraris brukar vara. Den har dessutom riktigt hård konkurrens från till exempel Mercedes SL, Bentley GTC och Aston Martin DB9. I ärlighetens namn är testaren inte så förtjust i California - den känns först inte som en riktig Ferrari. Men efter provkörningen låter han sig övertalas, den är helt enkelt riktad till en annan målgrupp och utförandet är fortfarande riktigt bra.

Källa: Car (GB) dec 2008

Teknikens Värld

"Rena rama flexibilen"

Ferrari California 5Teknikens Värld tycker att California rullar smidigt och bekvämt, trots bitvis dåliga vägar. Den aktiva fjädringen kostar hela 40000 kronor men erbjuder ännu mer kontroll. I motsats till tidigare står inte kvalitetskänslan efter Porsche eller Mercedes. California går att använda till vardags och även om det är trångt i baksätet får ändå en vuxen plats under en kort sträcka. Bilen är dyrare än både Porsche Turbo Cabriolet och Mercedes SL65 Amg. Frågan om vilken som är bästa köpet blir dock hängande i luften.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 24 2008

Cirkapris: 1920000 kronor

Produktfakta: Ferrari California är en bakhjulsdriven cabriolet med fällbart plåttak som är 2+2-sitsig. Motorn är en frontmonterad 8-cylindrig V-motor på 4,3 liter med direktinsprutning och 460 hästkrafter. Vridmoment 485 Nm. Växellådan är 7-växlad halvautomatisk med dubbelkoppling från Getrag och hjulbasen är 270 cm. Bränsleförbrukningen är 1,13 liter per mil. Måtten är 456x190x131 cm, tjänstevikt 1625 kg. Keramiska bromsskivor fram och bak. Koldioxid 306 gram/km. Tankrymd 78 liter, bagagevolym 340 liter.

Tillverkare: Ferrari