Sök
Ferrari 550/575M Maranello

Ferrari 550/575M Maranello

2 miljoner och 2 liter milen

2002-06-03

Ferrari 550 och 575M är extremt snabb, bekväm och tystgående. Men dyr som en tavla av Renoir och frågan är om man vågar lämna den vid trottoarkanten.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport (550) "Klassiskt italienskt"
Teknikens Värld (550) "Mamma mia!"
Teknikens Värld (575) "Hur snäll som helst att köra"
Terra - Motor (575) "Un sonido... incalificable"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare har stor respekt för Ferrari Maranello, men är överens om att den inte riktigt står sig mot Lamborghinis värsting när det gäller råstyrka och hastighet, trots att den går att få upp i hastigheter tre gånger högre än man får köra i Sverige. Nya 575M uppvisar några smärre förändringar mot tidigare modell. En testare upplever att bakvagnen slingrar något i de högsta hastigheterna, men i alla normala hastigheter och på svenska vägar är den rent av en dröm. Tyst, bekväm och mäktig. Men ack så dyr.

Auto Motor & Sport (550)

"Klassiskt italienskt"

För mycket hjulspinn
För mycket hjulspinn

Svenska Auto Motor & Sport tar ut Ferrari 550 tillsammans med Aston Martin Vanquish, Lamborghini Murciélago, Mercedes SL 55 AMG och Porsche 911 GT2. En mätning visar att Lamborghini bygger världens idag snabbaste produktionsbil och Ferrarin hamnar en bit bakom på grund av för mycket hjulspinn och att kraftpaketet bromsas upp vid 200 km/h. Vid högre hastigheter blir bakvagnen också slingrig vilket tvingar föraren att styra upp bilen hela tiden för att hålla kursen. På grund av detta tar det längst tid för Ferrari att nå sin toppfart, som visar sig vara 14 km/h mindre än utlovat från fabriken. Fördelarna jämfört med exempelvis Lamborghini är att den är bekvämare, rymligare och tystare samt lämpar sig bättre för långfärder.

Källa: Auto Motor & Sport nr 2 2002
Teknikens Värld nr 16 2001
Teknikens Värld nr 12 2002
Till Terra Motors hemsida

Teknikens Värld (550)

"Mamma mia!"

Ren instrumentpanel
Ren instrumentpanel

Teknikens Värld skriver att det är ute på landsvägen som Ferrari Maranello kommer till sin rätt. Bilen som gör tredubbla svenska hastighetsbegränsningen är tyst och lugn med behaglig fjädring. Det enda testföraren lägger märke till är de breda däckens vinande. Men det är svårt att hålla sig till laglig hastighet, redan i 50 km/h går det att köra på sjätte växeln. Till skillnad från andra bilar även i betydligt lägre prisklasser finns inte mycket till instrument som hjälper föraren, inte heller någon farthållare eller färddator. Positivt är att det är väldigt rent på instrumentpanelen men att föraren måste tänka själv. En underbar bil, men priset är högt.

Teknikens Värld (575)

"Hur snäll som helst att köra"

Teknikens Värld testar också den nya 575 Maranello och har som väntat en hel del positiva kommentarer att lämna. Xenonljus, större luftintag och 19-tumsfälgar är några nyheter vid sidan av interiören med ”handskmjukt läder överallt”. Motorvolymen har också blivit större men den enligt testaren största nyheten är annars F1-växellådan som dock kräver stor tillvänjning och är en ”kul men komplicerad lösning” där testaren hade föredragit en 6-växlad manuell låda. Kraften från motorn är aldrig sinande och tillsammans med perfekt avvägda bromsar och styrning är det lätt att bli övermodig i 575 Maranello vilket bevisas av testarens avåkning på provbanan. Bilen är annars mycket lättkörd och balanserad precis som det ska vara.

Terra - Motor (575)

"Un sonido... incalificable"

Spanska Terra tror att det endast är de riktiga entusiasterna som lär märka skillnaderna mellan 575M Maranello (som testas här) och dess föregångare 550. Exempel på förändringar är strålkastarna och stötdämparna. Annars lär man känna igen motorljudet som är på gränsen till oanständigt. Numera är Ferraribilarna så lättkörda att nästan vem som helst ska kunna köra dem, så även 575M. Kopplingen och växelspaken är ersatta av ett formel 1-inspirerat system med paddlar vid ratten och det förbättrar förmågan att behålla koncentrationen när det går fort. ASR-systemet tillåter endast en lätt men effektiv accelerationssladd. Fjädringen har bättrats på och gör bilfärden behaglig även på guppigare vägar. Interiören upplevs också som bättre och man har försökt att säkerhetsanpassa bilen något men fortfarande saknas airbags i Ferrarin.

Cirkapris: 1770000 kronor

Produktfakta:

Under huven på Ferrari 550 Maranello sitter en 5474 kubikcentimeters motor med maximalt 485 hk vid 7000 r/min. Vridmomentet är 568 Nm vid 5000 r/min. Bakhjulsdrift och sexväxlad manuell låda som tillåter att du kör 40 km/h på 6:e växeln och 1000 r/min. Den nya modellen 575M har istället en motor på 5,75 liter och delvis annorlunda exteriör. Vändcirkeln är 11,6 m. Fram och bak finns ventilerade bromsskivor med ABS. Tjänstevikten är 1690 kg och bränsletanken rymmer 114 liter. Bensinförbrukningen ligger över 2 liter per mil blandad körning. Acceleration 0-100 tar 4,4 sekunder och toppfarten infinner sig vid 320 km/h.

Modell: Ferrari 550/575M Maranello