Sök
Ferrari 430 Scuderia

Ferrari 430 Scuderia

Snabb, snygg och kraftfull

2007-11-22

Har man råd finns få sportbilar som är roligare och mer kompetenta än Ferrari 430 Scuderia.
Testkälla Kommentar
Car "Pricing is still up in the air"
Auto Motor und Sport "Mehr als ein verbesserter F430"
Autocar "This is a sensational road car"

Vad tycker testarna?

Testarna är imponerade och menar att jämfört med föregångaren F430 är Scuderia betydligt bättre. Bilen är lättare, snabbare, kraftfullare och följaktligen roligare att köra. Bromsarna är kraftfulla och reagerar på minsta kommando. Såväl förare som passagerare sitter mycket bekvämt i väl utformade säten. Växellådan är oerhört snabb, man byter växel på endast några millisekunder. Bilen är mycket rolig att köra på landsväg, men befinner man sig på ojämnt underlag försämras upplevelsen. Testarna påpekar att priset är i högsta laget, men i övrigt finns det inga nackdelar med bilen.

Car

"Pricing is still up in the air"

Car märker att utseendemässigt har det skett en del förändringar, bland annat går nu bilens front ner djupare för bättre aerodynamik. Testaren känner att föraren placeras i ett perfekt läge. Motorn är i stort sett densamma som tidigare, endast mindre ändringar har genomförts för att få förbränningen mer effektiv. Bilen är dock nästan 100 kg lättare vilket gör körningen annorlunda. Den är två sekunder snabbare än standardversionen på bana. Priset är som tidigare högt, men det är också den enda nackdelen med bilen tycker testaren. Jämfört med standardversionen av F430 är denna modell snabbare, bättre och framför allt roligare.

Källa: Car (GB) okt 2007

Auto Motor und Sport

"Mehr als ein verbesserter F430"

Auto Motor und Sport finner att bromsarna är utmärkta. De reagerar direkt och stoppet är omedelbart om än plötsligt. Växellådan arbetar oerhört snabbt och smidigt, växel byts på 60 ms. Bilen är gjord för att köras på landsväg, så snart man börjar ta sig fram på mer ojämna vägbanor är körupplevelsen inte alls lika angenäm. Bilen är annars explosiv och behaglig att köra. Motorn är kraftfull och ger upp ett rytande som gör att man helst skall köra med rutorna uppdragna. Bilen har annars Ferraris tydliga kännetecken som exempelvis snygga linjer. Såväl förare som passagerare erbjuds utmärkt komfort i bilens säten.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 21 2007

Autocar

"This is a sensational road car"

Autocar menar att bilen är i det närmaste perfekt. Den är snabb, aggressiv och mycket rolig att köra. Viss understyrning förekommer och priset är högt nog för att orsaka skrämselhicka. I övrigt finns ingenting att klaga på. Jämfört med standardmodellen F430 är motorn kraftfullare och bilen lättare. Instrumentbrädan är väldesignad och varje instrument sitter exakt rätt. Växellådan är imponerande snabb och byter växel på några millisekunder. Testaren jämför Ferrari 430 Scuderia med Porsche 911 GT2 och det är Ferrari som blir testsegrare. Bilen orsakar en körglädje som är få förunnat. Den har en växellåda som får konkurrenterna att blekna enligt Autocar.

Källa: Autocar (GB) nr 3 okt 2007

Cirkapris: 1900000 kronor

Produktfakta: Ferrari 430 Scuderia är en tvåsitsig sportkupé med en bensindriven, mittmonterad V8-motor på 4,3 liter och 503 hk vid 8500 varv/min. Växellådan är 6-växlad. Bromsarna utgörs av 398 mm ventilerade skivor fram och 350 mm bak. Tanken rymmer 95 liter och bagageutrymmet 250 liter. Axelavståndet är 260 cm. Bilens dimensioner är 452x192x119 cm. Tjänstevikt 1350 kg. Accelerationen 0-100 km/h går på 3,6 sekunder.

Tillverkare: Ferrari