Sök
BMW M5 2005

BMW M5 2005

V10 med sting

2004-10-11

BMW M5 2005 är en högvarvig sportsedan med V10-motor på 500 hk. Snabb och kraftfull, säger testarna som gillar BMW:s uppdatering.
Testkälla Kommentar
Auto Motor und Sport "Ein Volltreffer"
Auto Motor & Sport "Kraft, kontroll, kulfaktor!"
Edmunds "Massive performance"

Vad tycker testarna?

Alla som provkört nya M5 är imponerade. Här gäller fabulös prestanda från en extrem motor. Prestationen är dock inte allt, kördynamik och drivkraft kännetecknar också den högvarviga V10-motor med sekventiell 7-växlad SMG-låda. En snabb bil anpassad för att köra på vanlig väg. M5 har den mest avancerade motorstyrningsenheten som finns. Två testare anser att bromsarna reagerar sent, men alla framhåller den imponerande drivkraften och bilens komfortabla dynamik.

Auto Motor und Sport

"Ein Volltreffer"

m5-bakTyska Auto Motor und Sports förare vrider om tändningen och startar M5:an lugnt och harmoniskt på första växeln. I sakta gemak kör man ut i riktning Autobahn. Äntligen full fart! Som en blixt reagerar M5:an på gasen ända upp till 6:e växeln. Testaren sparar sista växelläget. Det rustika ljudet från motorn är påtagligt och ”så ska det låta”, menar testaren om den första högvarviga V10-motorn utanför racerbanorna. Men förutom prestanda handlar M5 också om kördynamik och imponerande drivkraft. Testaren är imponerad av att så många körmoment kan förprogrammeras, exempelvis tre lägen för DSC och om stötdämparen känns för hård kan den korrigeras via i-Drive. Testarna är lite förvånade över att det saknas dimljus fram, men sammantaget konstateras efter en kort första testkörning att M5 återigen är en fullträff.

Källa: Auto Motor und Sport nr 20, 2004
Auto Motor & Sport nr 19, 2004
Till Edmund's startsida

Auto Motor & Sport

"Kraft, kontroll, kulfaktor!"

m5-int2Auto Motor & Sport testar nya M5 utanför München och kör ikapp med en snabb Mercedes E55 AMG, men ett snabbt tramp på gasen och konkurrenten lämnas snart 15 billängder efter och vid nådd hastighetsspärr på 250 km syns Mercan inte längre i backspegeln. M5 är en kraftfull atlet, med ett förädlat körkoncept som utvecklats till förfining. Bättre styrning, avancerad mekanik och fin fjädring. Motorn saknar motstycke. Med den sekventiella växlingen växlar du 20% snabbare och har sju lägen att välja på. M5 saknar aktiv styrning och punkteringsfria däck som återfinns på vanliga 5-serien, men detta har ersatts av specialtillverkade Continental Sport Contact 2. En minusdetalj är att bromsarna reagerar sent vid hård belastning, men helt klart är den här modellen en dröm att köra och frågan är om den inte har världens bästa motor, menar Ams.

Edmunds

"Massive performance"

m5-intNär Edmund’s provkör nya M5 är det närmast en omätlig kraft som testaren känner från den tiocylindriga, högvarviga motorn med ett fullkomligt samspel med den sjuväxlade SMG-lådan. Och bilen är snabb. I ekonomiläget är M5:an minst lika snabb som gamla V8:an i full fart. På några ögonblick blåser den ifrån sina bilvänner på vägen, utan att man ens behöva trycka in sportknappen. Bromssträckan känns otroligt kort när man gör en tvärnit. Enastående köregenskaper utmärker modellen och växlarna är otroligt mjuka men reagerar ändå subtilt. Även i det automatiska läget sitter växlarna precis där de ska. M5 är något understyrd i skarpa kurvor och har ett säkert väggrepp. Men det är inte bara motorn som är en evolution. Chassit är väl utvecklat och man känner inte av det minsta gupp på vägen. M5 är en extrem sportbil som med fördel även kan köras i stadstrafik.

Cirkapris: 827000 kronor

Produktfakta: Nya BMW M5 2005 hade premiär i Paris i september 2004 och är det senaste tillskottet i 5-serien. Lansering i Sverige planeras till våren 2005. Fjärde generationen M5 är en fyradörrars sportsedan med högvarvig V10-motor och en maxeffekt på 507 hk, maximalt vridmoment 520 Nm vid 8 000 r/min. 0 till 100 km/h går på drygt fem sekunder och bilen når 200 km-strecket på 15 sekunder. Den elektroniskt begränsade toppfarten ligger på 250 km/h. Särskilda finesser att lägga märke till: motorstyrningen MS S65 med de mest kraftfulla processorerna tillåtna i en personbil, 7-växlad sekventiell SMG-låda som kan växlas med växelspaken på konsolen som vanligt eller med paddlarna på ratten med en rad säkerhetsfunktioner som hindrar bilen från att rulla bakåt vid start i backe samt variabel differentialspärr, som känner av vridmomentet för stabilitet och grepp. M5 uppfyller kraven för miljöklass EU4 och finns med läderinteriör i 3 valfria färger. Mått 484x185x147 mm.

Modell: BMW M5 2005