Sök
BMW M3 Cab

BMW M3 Cab

Hårig och huvudlös

2008-09-19

Alla gillar M3 Cab, även om den medför sämre körupplevelse än kupéversionen samtidigt som den kostar mer att köpa.
Testkälla Kommentar
Car “A multi-faceted soundtrack”
Teknikens Värld “En landsvägskryssare”
What Car “M3 agility remains”

Vad tycker testarna?

Alla gillar M3 Cab, även om den medför sämre körupplevelse än kupéversionen samtidigt som den kostar mer att köpa. Vidare är bränsletörsten svår från den välljudande V8-motorn. Dock är bilen välutrustad redan från start. Till en del har BMW misslyckats med att göra cabrioleten lika vridstyv och stabil som M3 kupé. Den upplevs däremot inte som långsam trots en viss övervikt.

Car

“A multi-faceted soundtrack”

Brittiska Car tar en öppen M3 på långtur från München ner till Kroatien, Italien och tillbaka. Testarens teori är att M3 Cab är den perfekta allroundbilen som är tillräckligt snabb, rymlig, bekväm och dessutom öppningsbar. Med dragskyddet monterat får bara två personer plats, men samtidigt kan testaren köra helt öppet även i motorvägsfart utan att få nackspärr. Att öppna och stänga taket är en tyst och smidig process. Med 230 kg extra cabriolet-vikt, två åkande och full fotoutrustning är inte en öppen M3 fullt lika snärtig som förväntat på bergsvägarna, den nya växellådan är snabb men inte i nivå med manuell hantering. På den italienska sidan tillkommer dock några underbara sträckor av motorväg där bil och förare får sträcka ut. V8-motorn är varvvillig och har ett köttigt ljud. Bra, men inte bättre än M3 coupé.

Källa: Car (GB) July 2008

Teknikens Värld

“En landsvägskryssare”

Teknikens Värld tycker att M3 cabriolet är onödig och dyr i drift. Men samtidigt underbar, bara man har en miljon över. Jämfört med Porsche 911 Cab är dock BMW:n relativt prisvärd. Men EDC är ett måste som tillval för 19800 kronor, liksom vindavvisare för 3400 kronor. Det är lätt att köra för fort med M3, även med öppet tak i regnet tycker testaren att färden är bekväm. Med taket på plats är det än mer ombonat och vindbrus saknas nästan helt. DKG-lådan fungerar mycket bättre än den gamla SMG- varianten.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 18 2008

What Car

“M3 agility remains”

What Car tycker att cabrioletversionen av M3 är riktigt lyckad. Puristerna värjer sig mot att kapa taket på ikonen M3, men faktum är att den känns lika stark och snabb trots högre vikt. Dock har BMW inte riktigt lyckats göra den öppna versionen så stabil och vridstyv som önskat. Vidare drar den mer bensin än en bayrare dricker öl och kostar betydligt mer än kupén. Men allt grepp man kan begära finns där och dubbelkopplingslådan är bra, även om testaren föredrar att växla manuellt. Cabrioleten är inte samma mästerverk som originalet, ändå tilltalar den starkt.

Källa: What Car (GB) Aug 2008

Cirkapris: 723000 kronor

Produktfakta: BMW M3 Cab 2009Biltyp: 2-dörrars plåtcabriolet med fyra sittplatser.Motor: Bensindriven V8 på 4 liter.Effekt: 420 hk, 400 Nm vid 3900 varv.Prestanda: 0-100 på 5,1 sek, toppfart 250 km/timFörbrukning: 1,29 liter/mil blandat, Co2 309 gram/kmDrivning: Bakhjulsdrift, 6-vxl manuell (7-vxl auto tillval)Mått och vikt: 462x180x140 cm, tjänstevikt 1885 kgÖvrigt: Automatisk DKG-växellåda med dubbla kopplingar är tillval för 38000 kr. Standard är läderklädsel, elektrisk förarstol med mera.

Tillverkare: Bmw