Sök
BMW 3-serie cabriolet

BMW 3-serie cabriolet

Taklös, inte taktlös

2007-03-21

BMW 3-serie cab är den bästa plåtcabben hittills, menar testarna. Även om det är lite halvtrångt i bilen överträffar den förväntningarna utan större ansträngning.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Ruggigt kompetent"
Autocar "Very elegant, very desirable"
Car "Nearly all the benefits of a coupé"
Auto Motor & Sport "Ett tekniskt mästerverk"
What Car "Worth the wait"

Vad tycker testarna?

Bilen har provkörts i Arizona där denna biltyp har ett gynnsamt klimat och en naturlig närvaro. Alla testare är närmast lyriska över utseende, köregenskaper och motoralternativ i 3-serie cab. Man gillar takets konstruktion och de tekniska finesserna, men flera klagar på utrymmesbrist i baksätet och under bakluckan. Dock överträffar 3-serie cabriolet konkurrenterna på i stort sett alla punkter.

Teknikens Värld

"Ruggigt kompetent"

Teknikens Värld är minst sagt imponerade av 3-serie cabriolet. Plåttaket är ett under av mekaniskt samspel. Jämfört med kupéversionen är cabrioleten 200 kg tyngre och har ett mer sluttande bakfönster. Det fällbara ryggstödet i baksätet är praktiskt och smart, men hårt och obekvämt på längre resor. Samtidigt finns det knappast plats för en golfbag i det hårt nedtrimmade bagageutrymmet. Testare fick bara provköra den dyraste versionen 335i och konstaterar att det går att köra i 200 km/h, och ändå föra en anständig konversation med taket på, eftersom bilen trots skarvarna i taket är så tyst på vägen. Vindskydd bakom nacken är tyvärr inte standard.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 4 2007

Autocar

"Very elegant, very desirable"

Autocar njuter av sceneriet under provkörningen i norra Arizona, ett område som passar sällsynt bra för en cabriolet med storslagna vyer. Med taket nedfällt är upplevelsen njutbar även inuti bilen, och det känns precis som att köra 335i kupé. Efter Volvo C70 är detta den första fyrsitsiga plåtcabben, och det är en liten process att fälla upp eller ner taket. Bagageutrymmet är ett skämt med taket nere men sikten bakåt och åt sidorna är lika bra som i kupéversionen. Skillnaden mot denna är att cabrioletversionen erbjuder en mjukare och mer förlåtande åktur. Sammantagen är detta en idealisk kombination av stil och dynamik, i alla fall bland öppna fyrsitsiga bilar menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) 24 jan 2007

Car

"Nearly all the benefits of a coupé"

Brittiska Car gillar de stora glasytorna och att a-stolparna inte går så långt bak att man tvingas be någon i baksätet fälla ner solskyddet. Dessutom är taket så kort i nedfällt läge att bakdelen inte ser överdimensionerad ut. Allt tack vare den tredelade konstruktionen. Speciellt för cabben är en klimatanläggning som klarar att värma den nedre delen av kabinen med taket nedfällt, samt värmeavvisande läderklädsel som kan sänka yttemperaturen på stolarna med 20 grader. Idrive har fått en möjlighet för användaren att spara åtta olika favoriter i menyerna som kan kommas åt med en knapptryckning. Även om alla motoralternativ imponerar så är det svårt att inte välja trelitersmotorn med dubbla turbo i 335i. Oavsett vilket så åker man kungligt i 3-serie cab.

Källa: Car (GB) mars 2007

Auto Motor & Sport

"Ett tekniskt mästerverk"

Auto Motor & Sport gillar takkonstruktionen och bilens snygga, slanka linjer. Viktfördelningen fram-bak är perfekt avvägd och körningen erbjuder inga överraskningar, även om det går fort. I bilen sitter man fint fram, men inte i baksätet där benutrymmet är starkt begränsat och ryggstödet är tunt och för hårt för att det ska vara enkelt att fälla. Trångt alltså, men i övrigt en bil med mycket utstrålning och kapacitet.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 4 2007

What Car

"Worth the wait"

What Car tycker att detta är världens hittills bästa kupé-cabriolet. Det första intrycket är att den är snygg och saknar den klumpiga bakdel som många konkurrenter dras med på grund av takets konstruktion. Utrymmena är medelgoda och naturligtvis bäst i framsätena. Den innovativa genomlastningsluckan rymmer precis en golfväska. Trots att 335i cabriolet väger 200 kg mer än kupévarianten är den nästan lika snabb. Av den extra vikten har det mesta gått till förstärkningar i chassit. Detta är en mycket tyst bil för att vara en cabriolet och med vindavvisaren monterad bakom framstolarna kan två personer utan vidare föra en konversation med taket nere också. Ska man ha en plåtcab är detta förstahandsvalet tycker What Car.

Källa: What Car (GB) april 2007

Cirkapris: 402000 kronor

Produktfakta: BMW 3-serie cabriolet har två dörrar och fyra sittplatser. Det elektriskt nedfällbara taket är av plåt och baksätets ryggstöd kan fällas till ett extra lastutrymme inklusive genomlastningslucka. Ett extra tillbehör är måttsydda väskor för detta ändamål. Med nedfällt tak ryms annars 210 liter i det vanliga bagageutrymmet. Modellen finns i följande varianter. 320i: 4 cyl bensin 170 hk. 325i: 6 cyl bensin 218 hk. 330i: 6 cyl bensin 272 hk. 330d: 6 cyl turbodiesel 231 hk. 335i: 6 cyl bensinturbo 306 hk. Cirkapriset avser 330i. Tjänstevikt 1810 kg. Mått 458x178x138 cm. Bränsleförbrukning cirka 0,81 liter/mil. 6-växlad manuell låda, automat är tillval. Bilen har bakhjulsdrift och skivbromsar fram och bak.

Tillverkare: Bmw