Sök
Bentley Continental GTC

Bentley Continental GTC

Lyxkärra för soldiggare

2006-10-17

Bentley lyckas enligt flera testare med att kapa taket och fortfarande behålla all lyx och kompromisslöshet från GT.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 Smooth paddle-shift automatic
Teknikens Värld - "Lika ljudlös som kupén"
Edmund´s - "Bentley got this one 100-percent right"

Vad tycker testarna?

I testerna är man eniga om att nya Bentley Continental GTC är en fröjd att köra. Ett test säger att bilen kan vilja understyra på slingriga vägar. Främst lyfter testarna fram den låga ljudnivån i kupén, man kan prata lågmält med toppen nere även i 110 km/h. Med sina 2,5 ton tycker vissa att GTC kanske är lite väl tung och aningen törstig, då den drar 1,71 liter per mil. Väghållningen är dock prima. Målet med GTC var att skapa en cab som inte blev mycket tyngre än GT och den väger "bara" 110 kg mer än kupén.

Autocar

Smooth paddle-shift automatic

continentalgtc_helsidaAutocar var lite oroliga inför att Bentley kapat taket på GT. Detta då cabrioleter ha problem med fyra saker: stabiliteten i chassit, bagageutrymmet (taket tar stor plats nedfällt), utseendet och den extra vikten som krävs för att göra chassit hållbart. Testaren är imponerad av att GTC bara väger 100 kg mer än GT, samt över hur bra bilen gör sig på vägen. Man uppmärksammar också att det är väldigt tyst i bilen även med taket nere. Det går att resa taket i farten så länge man inte överträder 30 km/h. Att köra bilen påminner om att köra GT, det finns dock några skillnader under plåten som riktiga anhängare kommer märka. Autocar säger att detta är den mest kompromisslösa cabben man testat på länge.

Källa: Autocar (GB), nr sep 2006

Teknikens Värld

"Lika ljudlös som kupén"

Teknikens Värld anser att nya Bentley GTC är för dyr, för tung och för törstig. Problem som dock inte brukar vara det första en typisk Bentley-köpare tänker på. GTC som är en cabriolet kommer med klädsel av svenskt koskinn och får bra betyg i Teknikens Värld. Målet med GTC var att den inte skulle bli mer än 150 kg tyngre än GT, något man också lyckats med. Tyngden är annars Continentals signum och på slingriga vägar hänger vikten ibland över på framhjulen vilket gör att bilen vill understyra, så trots bra prestanda är det ingen sportbil. Väghållningen är det emellertid inget fel på. Bilens tyngd tillsammans med fyrhjulsdriften gör att den ligger som slickad på vägen, även när man närmar sig topphastigheten 312 km/h. I hastigheter över 245 km/h sänks karossen automatiskt för att minska lyftkrafterna. Att det är en cab märks inte på vare sig köregenskaper eller ljudnivå, med taket nedfällt kunde man prata lågmält i 110 km/h. Teknikens Värld anser att det är svårt att hitta en mer kompetent långfärdskryssare idag.

Källa: Teknikens Värld (SE), nr 21 2006

Edmund´s

"Bentley got this one 100-percent right"

continentalgtc_sidanAmerikanska Edmund's tar också upp problemet med att det brukar vara svårt att få till en bra cabriolet på basis av en sportbil. Med nya GTC har Bentley dock gjort en insats för alla soldyrkande förare, enligt Edmunds har Bentley lyckats få med all lyx, kompromisslöshet och utförande som finns i kupévarianten. Testaren uppmärksammar att det bara tar 25 sekunder att fälla taket. Bentley har också, genom att flytta på stötdämparna bak, lyckats fixa till ett smart utrymme för "tyget", som ger ett rent uttryck när toppen är nedfälld. I högre hastigheter kan man fälla upp en glasruta över baksätet som gör att vindströmmarna lugnar sig, men då pratar vi hastigheter i närmare 200 km/h. Här tar man också upp alla olika valmöjligheter som finns vad gäller färger, hela 15 utvändigt och 17 invändigt. Det finns också fem olika nyanser att välja mellan på tygtoppen.

Källa: www.edmunds.com 

Cirkapris: 1950 000 kronor

Produktfakta: Bentley Continental GTC är en tvådörrars cabriolet med en 12-cylindrig längsmonterad W-motor med dubbla turbo och 4 ventiler per cylinder. Bilen gör 0-100 på 5,1 sekunder och topphastigheten är 312 km/h (utan tak 306 km/h). Måtten är (l,b,h) 480x210x139 cm (inklusive backspeglar). Kofferten rymmer 235 liter med nedfällt tak. Maxeffekten är 560 hk (411kw) vid 6100 r/min och vridmomentet är 650 Nm vid 1600 r/min. GTC har fyrhjulsdrift med sexväxlad automatlåda. Vändcirkeln är 11,4 m. Tanken rymmer 90 liter och bilen drar 1,71 liter per mil blandad körning. Maxlasten är 415 kg och tjänstevikten är 2495 kg.kkk

Tillverkare: Bentley