Sök
Audi A4 2002 Cab

Audi A4 2002 Cab

Somrigt färdmedel till belåtelse

2003-06-03

Audi A4 2002 Cab är en fyrsitsig cabriolet som testarna uppskattar, trots ett högt grundpris.
Testkälla Kommentar
Edmund’s “Succeeded in leaving us with a smile”
Spray Bilnytt “Suffletten är av högsta klass”
Mobile “Überzeugen auf der ganzen Line”

Vad tycker testarna?

Samtliga är mycket positivt inställda till nya Audi cabben och trots att bilen påminner om en konventionell cabriolet finns många nyheter som gör åkturen behaglig. Testarna menar att man utan större problem får in fyra åkande och bilen är utrustad med mycket utrustning som underlättar för föraren. Säkerheten är högt prioriterad. Väggreppet är mycket bra och testarna anser överlag att bilen är behaglig att köra. En testare menar dock att man bör investera i den större motorn då den mindre inte ger bilen den sportkänsla som den uppenbarligen förtjänar.

Edmund’s

“Succeeded in leaving us with a smile”

Audi-A4-Cab_inside

Amerikanska Edmund’s menar att vid första anblicken verkar bilen ha mycket gemensamt med vanliga A4, men så är inte fallet. Dess yttre är diskret elegant med rundade linjer, rena ytor och ”ekonomisk estetik”. Framtill ger grillen en sportig look. Invändigt noterar man att tillverkaren har satsat på bekväma bakre säten med nackkuddar, något som påverkar synvinkeln där man får vara beredd att vända sig om ordentligt för att få bra sikt. Bagageutrymmet är rejält tilltaget och passagerare och förare har lika mycket utrymme som hos konkurrenterna, är omdömet. Via en knapptryckning tas taket av och på vilket tar 24 sekunder. Säkerheten är högt prioriterad och åkturen är överhuvudtaget mjuk och behaglig, avslutar Edmund’s.

Källa: Till Edmunds hemsida
Till Spray Bilnytts hemsida
Till Mobiles hemsida

Spray Bilnytt

“Suffletten är av högsta klass”

Audi-A4-Cab_back

Spray Bilnytt noterar att Audi stannar kvar vid den konventionella versionen av en cabriolet. Suffletten är av högsta klass med många tyglager och bakre eluppvärmd glasruta vilket garanterar isolerad vinterkörning. Bilen kommer med två V6:or där skillnaden är 50 hästar och en hel del pengar. Den större medför dock en hel del extrautrustning. Att cabba ner går på 24 sekunder. Kör man över 70 km/h är vindavvisare ett måste, men med passagerare i baksätet går det inte att ha vindavvisaren uppe och då blåser det rejält. Den lilla motorn känns tunn och sportkaraktären är inte särskilt uppenbar under 3000 varv. Den större V6:an gör bilen mer rättvisa. Bilen är på det hela taget välbalanserad, stabil och vibrationsfri. Såväl interiör som exteriör är elegant utfört. Säkerheten är bra med exempelvis elektronisk stabilisering.

Mobile

“Überzeugen auf der ganzen Line”

Audi-A4-Cab_front

Tyska Mobile menar att vid första ögonkastet är likheten med Audi 80-baserade föregångaren stor. Designen är rundad och harmonisk. Suffletten går enkelt att fälla upp och ned. Man får utan problem plats med fyra personer utan att det blir trångt. På förarplatsen är alla instrument placerade så att man får en bra överblick och kvaliteten ligger överhuvudtaget på en hög nivå, anser testaren. Bilen har mycket extrautrustning och färddator, klimatanläggning och liknande gör upplevelsen mycket behaglig. Även säkerheten är högt prioriterad av tillverkaren. Motorn (den större) är ett kraftpaket och mycket kompetent. Väggreppet är bra och inte ens de smalaste kurvor utgör några problem. Bilen övertygar rätt igenom anser testaren.

Cirkapris: 386000 kronor

Produktfakta: Audi A4 2002 Cab är en fyrsitsig cabriolet som levereras med två olika V6:or på 220 respektive 170 hk samt 5-växlad manuell växellåda. Bilen är framhjulsdriven och bromsar fram/bak är ventilerade skivor/skivor. Däck 215/55 R16 på alufälg. Längd/bredd/höjd är 457/177/139 cm och hjulbasen är 265 cm. Tjänstevikten är ca 1720 kg och släpvagnsvikten 1600 kg. Snittförbrukning ca 9,7 liter/100 km och accelerationen 0-100 km/h går på 7,8 sek (9,7) med en toppfart på 243 (224) km/h. Garanti nybil 2 år, vagnskada 3 år, lack 3 år och rostskydd 12 år.