Sök
Alfa Romeo Spider

Alfa Romeo Spider

Trotjänare ur tiden?

2002-07-15

Alfa Romeo Spider är en sportbil med gamla anor, där meningarna i testerna är delade. Dock anser man att Spider fortfarande representerar "äkta" cabrioletkänsla men betygen är halvbra.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Ägarkostnaderna kan bli höga"
Teknikens Värld "Klassisk cabriolet-karisma"
Parker's "Striking looks and performance"

Vad tycker testarna?

Meningarna är delade om Alfa Romeo Spider, motorn får bra kritik och en testare anser att bilen är en äkta cabriolet med allt vad det innebär. En annan källa anser att köpet av en Spider kan bli en dyr historia eftersom den med all sannolikhet kommer att behöva lagas åtskilliga gånger.

Auto Motor & Sport

"Ägarkostnaderna kan bli höga"

Litet bagageutrymme
Litet bagageutrymme

Auto Motor & Sport beskriver Spider som en GT-vagn istället för sportbil. Fjädringen är fast utan att vara alltför stötig och komforten är riktigt bra. Karossens vridstyvhet lämnar en del att önska liksom i flera andra öppna bilar. Båda motorerna trivs bäst vid höga varvtal. Twin Spark-versionen är en modern motor som håller bra, men liksom för V6-motorerna så är det viktigt att hålla 8 000-milaintervallet för byte av kamrem, annars kan det bli kostsamma haverier. Enligt Alfaverkstäder är den fyrcylindriga versionen mest känslig i detta avseende. Bagageutrymmet är mindre bra då reservhjul och tank tar upp det mesta av utrymmet. Bakom framstolarna finns en hylla för mindre väskor. Såväl elstyrd som manuell suflett finns, där den manuella är att föredra. Den bakre tätningslisten mot karossen kan torka och spricka ganska lätt och taket sluter då inte tätt. Även elektroniken kan dras med flera problem. Inte något dåligt val förutom hållbarheten.

Källa: Auto Motor & Sport nr 15 2001
Teknikens Värld nr 12 2002
Till Parker's hemsida

Teknikens Värld

"Klassisk cabriolet-karisma"

Klassisk cab-karisma
Klassisk cab-karisma

Teknikens Värld anser att Spider är tekniskt likvärdig med GTV-modellen. Den låter ettrigare vilket är en bra anledning att ha öppen bil. Drivlinan irriterar först med lite ryckighet i låg fart, och gasen är först överdrivet känslig och sedan okänslig. Det blir gärna lite ojämn körning i stadstrafik. I 80-90 km/h på högsta växeln hörs knappt bilen alls och gör sig därmed bäst. Man kan klaga på det hårda chassit och den onödigt låga däckprofilen som gör att den öppna bilens inneboende karossvekhet framträder. Dock har bilen en klassisk cabriolet-karisma med underbar motor och spänstigt chassi. Mot detta ska ställas en kompromissartad form och bitvis bristande detaljkvalitet. Inspirerande i öppet skick men i övrigt känns Alfa 156 och 147 som bättre bilar.

Parker's

"Striking looks and performance"

Styrningen upplevs som bra
Styrningen upplevs som bra

Brittiska Parker’s tycker att utseendet är slående och prestandan bra hos Alfa Romeo Spider, men den är dyr och fortfarande en ovanlig syn på vägarna. Pålitligheten är bättre än väntat, men mindre fel finns kvar hos modellen. Vad gäller andrahandsvärdet har priset generellt sjunkit på många öppna bilar men inte på denna. Den uppvisar inga rostproblem och har mycket bra mekanik men måste underhållas med jämna mellanrum. Styrningen är bra och Twin Spark motorn bjuder på god underhållning. Bilen får högsta betyg för image, motor och detaljkänsla. Airbags och ABS känns användbart i en biltyp som kanske inte framstår som solid alla gånger.

Cirkapris: 275000 kronor

Produktfakta: Alfa Spider är en öppen sportbil med dimensionerna 4290x1780x1320 mm och tvärställd V6 eller rak fyra (2,0 TS) på 218 eller 150 hk. Bagagevolymen är 100 liter. Acceleration 0-100 km/h 6,8 s med V6 och toppfart 240 km/h. Fyran ger 0-100 på 8,5 och 210 km/h toppfart. Tjänstevikt 1445 kg med 2,0 TS motor. Priset avser den mindre motorn. Som tillbehör finns elcab, läderklädsel från Momo, metallic och passagerar-airbag.

Modell: Alfa Romeo Spider