Sök
Tata Nano

Tata Nano

En revolution på hjul

2009-06-08

Tata Nano är tänkt att ge den fattiga indiska befolkningen en chans att sluta åka fyra personer på en moped. Men världens billigaste bil lär dyka upp även i Europa, om än under annat märke.
Testkälla Kommentar
Car ”No misery to drive”
Autocar ”21st century T-Ford”
Edmund's ”The Nano sets the bar high”

Vad tycker testarna?

Att jämföra Tata Nano med någon annan bil är bortkastad tid. Visst var förutsättningarna att den skulle kosta hälften så mycket som Indiens hittills billigaste bil, en Suzukikopia, men efter det har man börjat om från början. Att resultatet ens ser ut som en bil förvånar testarna, liksom hur snabbt man börjar gilla Tata Nano. I dess tänkta körmiljö fungerar Nano ypperligt. Gott om plats och sikt, trots att man bara har en sidospegel. Accelerationen är fullgod på en trång indisk stadsgata. Testarna tror att den här bilen kommer revolutionera bilmarknaden, kanske inte så mycket i Europa dit bilen dock lär komma om än under annat märke. Ryktet säger Fiat.

Car

”No misery to drive”

Tata Nanos höjd döljer det faktum att det är en liten bil, skriver Car. Det är gott om plats i baksätet och två långa personer kan sitta i rad i fram- respektive baksätet. Inte ens tyska lyxbilar kan skryta med det. Man tror det inte, men Nano känns stabil i körningen och har en charmig, lätt skuttig framfart. Trots de små hjulen suger dämpningen upp det värsta av ojämnheterna i marken, även om Car aldrig får tillfälle att testa bilen på en riktig indisk byväg. De ekonomiska lösningarna är många – tanklocket sitter med reservhjulet under den minimala motorhuven, det finns bara en vindrutetorkare och ingen bagagelucka. Det görs förberedelser för den europeiska marknaden där man tänker utrusta Nano med krockkuddar och abs. Det kommer bli en något dyrare bil, men fortfarande något vi aldrig skådat förr, tror Car.

Källa: Car (GB) jan 2009

Autocar

”21st century T-Ford”

I vanliga fall ser man som bilägare alla tecken på snålt tilltagna resurser som något negativt. I Tata Nanos fall ser man det som en vinst, skriver Autocar. Flera bildelar gör mer än ett jobb, som förstärkningsröret bakom framsätena som dels stöder stolarna och dels agerar fäste för bilbältena, dessutom hjälper röret till vid en sidokollision. Vissa saker är dock svåra att snåla in på, det måste till exempel finnas fyra dörrar om inte den tilltänkta marknaden ska vända Nano ryggen. Däremot gör det inget att det inte finns någon bagagelucka. Instrumentbrädan är en helgjuten bit plast med en bensin- och hastighetsmätare och försänkta fack. Autocar jämför Tata Nano med Fords Model T liksom den första lilla Minin.

Källa: Autocar (GB) 25 mars 2009

Edmund's

”The Nano sets the bar high”

Amerikanska Edmund's får tillfälle att provköra Tata Nano i indiska Pimpri. Jämförelser med andra bilar blir omöjliga när den lika lätt som mopederna smiter mellan blockerade lastbilar och rickshaws. Man har försökt att hålla kostnaderna nere till den milda grad att batteriet är monterat under förarstolen, nära motorn, eftersom batterisladden är en dyr ledningsdragning. Nano är oväntat rolig att köra och man kan till och med sladda utan att förlora herraväldet över bilen. Motorn är tyst även i topphastighet. Det finns ingen styrservo men bilen är så lätt att det inte är några problem. Tata Nano har satt en hög standard i lågprisklassen menar Edmund’s.

Källa: www.edmunds.com (US)

Cirkapris: 50000 kronor

Produktfakta:

Tata Nano
Motor: Tvåcylindrig bensin, 35 hk och 47 Nm vid 2500-4000 v/min.
Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdriven. Fyrväxlad manuell låda.
Prestanda: 0-60 km/h på 8,0 s. Topphastighet ca 105 km/h.
Bränsleförbrukning: 0,41 l/mil. CO2 120 g/km.
Tjänstevikt: 600 kg.
Mått: 309x149x165 cm
Tankvolym: 15 liter.

Tillverkare: Tata Motors