Sök
Suzuki Alto

Suzuki Alto

Japan på indiska

2009-04-21

Suzuki Alto är en lågprisbil för den europeiska marknaden. Men det finns gott om konkurrenter i kategorin billiga halvkombis så frågan är vad Alto har att erbjuda.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 "This car has character"
Car 3/5 "Manages to be quite pretty"
What Car 3/5 "No getaway car"
Teknikens Värld "Man får inte allt för pengar"
Vi Bilägare "Skuttar över ojämnheter"

Vad tycker testarna?

Den sjunde generationens Suzuki Alto är här. I Indien heter den Maruti A-Star och om några månader släpper Nissan den som Pixo. Att olika bilföretag bygger bilar på samma plattform håller nere priset och det är detta som ska etablera Alto även i Europa. Testarna tycker det japanska designteamet har fått till en läcker bil med elementliknande grill och storögda framlyktor. Köregenskaperna är trista, med ljum stötdämpning och dåligt vrid. I stadstrafik ligger man konstant på tvåans växel och i uppförslut får man växla ned. Som hos andra bilar i segmentet är det dåligt med utrymme bak och inredningen är sedvanligt plastig. Men med sin frikostiga säkerhetsutrustning och en lätt uppgradering av komforten kan Suzuki Alto kanske ge konkurrenter som Hyundai i10 en kamp om kunderna, tror testarna.

Autocar

"This car has character"

Suzuki Alto 1Altos marknadsandel ligger bland 25- till 40-åringar och kanske kan bilens fräcka utseende locka dessa. Design är annars ett område där Suzuki inte skämt bort oss, skriver Autocar. Utrymmen är inte något man slösar med i en så här bil och en alltför lång förare omöjliggör vuxna passagerare i baksätet. Fram är det bättre med plats och det enda testaren saknar är bättre rattjustering. Bilen upplevs som blygsamt kraftfull när den fått upp hastigheten. Mindre ojämnheter i högre hastigheter slår igenom tydligt i bilen. Alto kommer i en comfort- och en exclusivevariant (med bland annat AC) och du kommer vilja ha den senare, tycker Autocar.

Källa: Autocar (GB) 29 okt 2008

Car

"Manages to be quite pretty"

Suzuki Alto 2Det finns ingen anledning att stressa upp sig över att Alto, liksom Nissans kommande systerbil Pixo, är byggd i Indien. Vare sig Nissan eller Suzuki skulle sätta sitt namn på skräp, bedyrar Cars testare. Han har själv varit på plats i fabriken och intygar att den japanska byggarkvaliteten inte tummas på. Så att bilens plastdelar känns billiga och glansiga har inte med inkompetens att göra, det är medvetna budgetval från den japanska styrelsen. Ett steg för långt i att hålla nere priserna är att sidofönstren baktill är av typen man öppnar utåt istället för att veva ner. Över huvud taget är det inte kul att sitta bak i bilen, med tanke på det ytterst begränsade benutrymmet. Framtill är inte så roligt heller, Alto har en ganska gummiaktig känsla i styrningen även om den lilla motorn morrar bra och drar bättre än man kan tro, menar Car.

Källa: Car (GB) jan 2009

What Car

"No getaway car"

Undvik Suzuki Alto om du har bråttom, råder What Car. Trots bilens aerodynamik och ringa tyngd är detta inte en bil att köra snabbt med. Men just dessa egenskaper gör också Alto till en miljöklassad bil ihop den lilla motorn och de långa växlarna. Satsningen på unga köpare syns i form av en kaxig interiör med bland annat ipod-adapter. Utrymmet bak gör att Alto gör sig bäst för kortare stadskörning, man får inte plats med vare sig mycket bagage eller storväxta passagerare. Det avgörande för hur den här bilen kommer klara sig i konkurrensen med alla de andra småbilarna ligger helt i priset, avslutar What Car.

Källa: What Car (GB) jan 2009

Teknikens Värld

"Man får inte allt för pengar"

Suzuki Alto 3Trots lågt pris, klen motorstyrka och liten storlek ska man inte avfärda Suzuki Alto när det kommer till säkerhet, skriver Teknikens Värld. Man får sex krockkuddar, antispinn och antisladd på köpet, även om man beställer den billigare comfortversionen. Att bilen miljöklassas är lite bedrägligt, antyder testaren, för med tanke på litenheten i Altos vridmoment behöver du varva rätt friskt för att komma någonstans. I stadstrafik kommer du ligga mycket på tvåan och när du stöter på uppförslut kommer du få växla ner från femman för att bilen ska orka. Alto har ett uppkäftigt utseende och lanseras i metallicfärger som Fortune Rose, Desert Brown och Healing Green. Interiören är inte lika ball, med platt plast och separat varvräknare på ratten á la Toyota. Att höjdjusteringen på stolarna är tillval får anmärkningar. I stadstrafiken kommer bilen göra sig bra med sin fantastiska vändradie på 9,4 meter och möjlighet att göra ”omöjliga” fickparkeringar.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 8 2009

Vi Bilägare

"Skuttar över ojämnheter"

Förutsättningarna för sjunde generationen Suzuki Alto att lyckas i Sverige är bättre än för föregångarna, skriver Vi Bilägare. Fyra stjärnor i Euro NCAP tack vare sex krockkuddar och antisladdsystem är bra reklam. Det är även miljöbilsklassningen, liksom det faktum att man fördubblat rostskyddsgarantin till 12 år. Styrningen känns också bättre än på äldre generationer, växellådan är lätt och vändcirkeln liten. Men utrymmet är knapert och ojämnheter i vägbanan känns tydligt. Alto behöver vara riktigt billig för att kunna konkurrera, så speciellt annorlunda mot konkurrenterna är den inte, tycker Vi Bilägare.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 5 2009

Cirkapris: 90000 kronor

Produktfakta:

Suzuki Alto 1,0 Comfort
Typ: 5-dörrars halvkombi
Motor: 1,0 bensinmotor, 68 hk och 90 Nm vid 3400 varv
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift, femväxlad manuell låda
Prestanda: Toppfart 155 km/tim, 0-100 km/tim 14 sekunder
Förbrukning: 0,44 liter/mil, koldioxid 103 g/km
Mått: 350x160x147 cmTankrymd: 35 liter
Säkerhet: Fyra stjärnor hos Euro-NCAP
Utrustning i urval: ESP, elhissar fram, servostyrning

Tillverkare: Suzuki