Sök
Seat Ibiza 2008

Seat Ibiza 2008

Ibiza med ny image

2008-08-18

Testarna är ense om att förbättringar gjorts, men inte lika eniga om hur väl Seat lyckats med resultatet. Körningen är dock komfortabel, tyst och bilen beskrivs som säker.
Testkälla Betyg Kommentar
What car 3/5 "Composed and comfortable. Shame about the engines"
Car 4/5 "A new platform and a heavily revised interior"
Auto motor und sport 4/5 "Sehr sicheres Kurvenverhalten"
Autocar 4/5 "Sharp styling and an accomplished new chassis"
DN motor - "Formen går först - dessvärre"

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att tillverkaren gjort en hel del ändringar och bytt image för att både framstå som sportiga och designmedvetna. Hur väl man lyckas råder det dock delade meningar om. Den har blivit både större och lättare sedan föregående modell och interiören har uppdaterats, vissa tycker att intrycket både blir mer vuxet och att det ger en ny helhet, medan andra finner resultatet platt och ordinärt. Den får dock genomgående bra betyg och körupplevelsen beskrivs som stabil, säker och komfortabel, även om man kanske inte tagit ut svängarna så mycket.

What car

"Composed and comfortable. Shame about the engines"

Testaren från What car finner att bilen blivit större men samtidigt lättare. Både utrymmet för passagerare fram och bak samt bagage har utökats. Utseendet har uppdaterats en hel del och är överlag bra både på ut- och insida bortsett från alla plastiga detaljer. Där borde Seat tänkt om. Tyvärr kan man inte matcha konkurrenterna fullt ut på denna front. Körningen är mycket behaglig och ofantligt mycket bättre än föregångaren. Fjädringen är tyst och mjuk och bilkroppen lättkontrollerad. Det man inte är nöjd med är de motoralternativ som erbjuds vilket drar ner betyget.

Källa: What car (GB) augusti 2008

Car

"A new platform and a heavily revised interior"

Car anser att Seats nya Ibiza blivit vuxen. Den har fått både bredare hjulbas, större kropp och en mer mogen design. Trots detta väger bilen 50 kg mindre. En hel del yttre förbättringar, men det är på insidan som de största förändringarna skett. Det är fortfarande övervägande plastigt, men nu har detaljer i andra material smugit sig in för att ge ett bättre intryck. Under huven har dock inte mycket förändrats och motoralternativen är samma gamla. Körupplevelsen är annars tyst, komfortabel, rymlig och förfinad och med rätt pris är den ett helt okej köp.

Källa: Car (GB) juli 2008

Auto motor und sport

"Sehr sicheres Kurvenverhalten"

Testaren från Auto motor und sport tycker att den nya plattformen gör det till en intressant modell att testa, med dess större yttre och förbättrade rymlighet ger den en helt annan bild än tidigare modeller från Seat. Interiören är överlag snygg och ergonomiskt konstruerad. Det finns också bra tillval, som till exempel en dockningsstation för ett mobilt navigationssystem. Även funktionerna är bra med bland annat ESP. Tack vare bland annat stabila bromsar känns den säker att köra och kan med goda chanser bli ett populärt köp i sin klass.

Källa: Auto motor und sport (DE) häfte 12, 21 maj 2008

Autocar

"Sharp styling and an accomplished new chassis"

Autocar tycker att de designers som jobbat med denna modell har gjort ett bra jobb. Den har fått en mer definierad form och ett mer enhetligt intryck likt det man kan se hos exempelvis Audi. Detta intryck följer med in i kupén där funktioner som översikt över däcktryck, mp3-anslutning, vindrutetorkare som känner av regn och automatiska strålkastare är exempel. Styrningen känns precis och hanteringen av bilen på vägen är enkel och den reagerar alert. Om priserna hålls på bra nivå, kommer denna modell göra bra ifrån sig.

Källa: Autocar (GB) 7 maj 2008

DN motor

"Formen går först - dessvärre"

DN:s testare är lite bekymrad över att Seat satsat på kvalitet och pålitlighet utöver dess vanliga sportiga image. Man har prioriterat designen mycket högt. Den är större men detta underlättar till exempel inte för långa passagerare. Körningen känns tyvärr inte heller speciellt sportig, och testaren är inte heller säker på att bilen är speciellt snygg. Det finns bra funktioner, men de flesta är tillval och interiören ger inget speciellt intryck. Målgruppen sägs främst vara kvinnor och den skall köpas för sin design. Testaren är dock inte övertygad.

Källa: www.dn.se (SE)

Cirkapris: 125000 kronor

Produktfakta: Seat Ibiza 2008 erbjuds i tre olika modelltyper (reference, stylance och sport). Totalt finns det fyra olika motorer att välja mellan varav två bensin- och två dieselmodeller. Med dieselmotorerna klassas Ibiza som miljöbil. Valet av motor är beroende av modelltyp. Specifikationerna gäller dieselmotorn 1,9 ECO-TDI 66 kw/90 hk (finns till reference och stylance). Den är fyrcylindrig, max effekt är 90 hk vid 4000 varv per minut och max vridmoment är 210 Nm vid 1800-2500 varv per minut. Toppfart 176 km/h och 0-100 km/h går på 12,0 sekunder. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 4,5 liter per 100 km. Koldioxidutsläpp vid blandad körning är 119 gram/km.

Tillverkare: Seat