Sök
Seat Cordoba 2003

Seat Cordoba 2003

Bra bagageutrymme!

2003-10-07

Med Cordoba 2003 har Seat lyckats hitta en lucka på marknaden för sedanbilar. Cordoba har fått ett ordentligt bagageutrymme men i snart sagt allt annat gör den testarna besvikna.
Testkälla Kommentar
Car "Boot vegetable"
Top Gear "Is there any point to it?"
Teknikens Värld "Smurfiga linjer"

Vad tycker testarna?

Testarna är inte alldeles nådiga mot Seats nysatsning i mellanklassen. Det haglar spydiga kommentarer då formgivningen är en konstig blandning mellan Seat Ibiza och Alfa 156. Inredningen är tråkig, den lilla motorn har dåligt drag och bullernivån är för hög. Men Cordoba har i alla fall ett ovanligt stort bagageutrymme. Om kupéutrymmet råder delade meningar men testarna är överens om att sätena är bekväma och har goda justeringsmöjligheter. Högt pris.

Car

"Boot vegetable"

Seat-Cordoba_baksidan
Car tycker att Seat Cordoba 2003 både är tråkig att köra och att se på. Bilens enda fördel är det väl tilltagna bagageutrymmet. Formmässigt är den en konstig och konservativ blandning mellan Ibiza och Alfa 156. Fjärdringen är bra men styrningen okommunikativ. Med dieselmotor är den roligare att köra än med bensindito. Ljudnivån är acceptabel på de finare vägarna i södra Europa, men testaren tror att bullernivån kommer vara besvärande på Nordeuropas grövre asfaltvägar. Insidan känns välgjord och bjuder gott om plats. Inte så spännande som Car förväntat sig.

Källa:

Car, Dec 2002
Teknikens Värld, nr 18 2003
Top Gear, Dec 2002

Top Gear

"Is there any point to it?"

Top Gear kallar Cordoba 2003 för "ett kompetent sömnpiller". Bilen är bullrig och ser osympatisk ut. Insidan känns billig med sin grå instrumentbräda. Körställningen är bra och sätena har gott om justeringsmöjligheter. Nya Cordoba är större än föregångaren, men det extra utrymmet är inget man märker på insidan. Här är det trångt och lågt i tak. Med 1,4 liters bensinmotor är den trevlig att köra trots låg accelerationshastighet. ESP är standard, men gör ingen märkbar skillnad på den onödigt understyrda Cordoban. Bilens enda fördel är bagaget, annars finns inget köpskäl. Även Top Gears testare är besviken.

Teknikens Värld

"Smurfiga linjer"

Seat-Cordoba_interior
Teknikens Värld tar upp Skoda Fabia som en möjlig konkurrent till nya Cordoba. I övrigt är det ovanligt med små sedanbilar som har så pass stort bagageutrymme. Formgivningen upplevs som "märklig och mogen". Testaren tycker ändå att Cordoba är en charmig sedan. 1,4-litersmotorn är slöare än väntat, men piggnar till vid höga varvtal. Utrustningen är acceptabel. Centrallåsen är besvärliga och kräver olika kombinationer av knapptryckningar för att öppna olika dörrar. Krockkuddar finns som tillbehör. Inredningen är välgjord och snygg och har tillräckligt med plats. Bilen är bekväm att åka långt i och körställningen justeras med ett enkelt grepp. Ljudnivån är relativt hög. Slutligen är det ändå det stora bagageutrymmet som är Cordobas främsta lockbete.

Cirkapris: 120000 kronor

Produktfakta: Seat Cordoba 2003 är standardutrustad med en 1,4-litersbensinmotor på 75 hk vid 5000r/min. Topphastighet 174 km/timmen och 0-100 avverkas på 13,2 sekunder. Femväxlad manuell låda eller 4-växlad automat. Skruvfjädring med krängningshämmare fram och bak. Vändcirkel 10,6 meter. Ventilerade bromsskivor med ABS. Bränsleförbrukning ca 0,64 l/mil. Tanken rymmer 45 liter. Finns även med andra bensin- och dieselmotorer. Mått 428x170x144 cm. Tjänstevikt 1165 kg. Maxlast 420 kg. Släpvikt maximalt 800 kg.

Modell: Seat Cordoba 2003