Sök
Renault Clio 2006

Renault Clio 2006

Skön och säker

2005-12-05

Nya Clio är en pigg och spänstig småbil med imponerande rymlighet, säkerhet och komfort.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar - ”Attractive”
Vi Bilägare - “Större, bekvämare och säkrare”
Car 3,5/5 ”Nice and roomy”
What Car 4/5 ”Bigger and better than ever”
Auto Motor & Sport - ”Pigg och komfortabel”

Vad tycker testarna?

Det som imponerar mest på testarna är Clios rymlighet. Alla testare framhåller även tilltalande åkkomfort och hög materialstandard på plussidan. Att Clio blivit säkrare och bättre är testarna tämligen överens om. Märkligt nog är inte antisladdsystem standard utan erbjuds som tillägg. Sammantaget passar Renault Clio den som väljer bekvämlighet och krocksäkerhet i ett kompakt format framför körglädje och sportighet.

Autocar

”Attractive”

Autocar har följt med till Renault Aubeboye testcenter utanför Paris där alla nya modeller testas inför lansering. Renault Clio klarar sig helskinnad igenom alla möjliga tänkbara tester som ska motsvara vad den kan komma att utstå i verkliga livet. Autocar anser den vara lika attraktiv på utsidan som behaglig på insidan och noterar att bilen kommer med en del extra finesser såsom backradar och kurvljus med xenonteknik.

Källa: Autocar, 21 juni, 2005

Vi Bilägare

“Större, bekvämare och säkrare”

Renault Clio 2006 bakVi Bilägare tycker att nya Renault Clio blivit större, bekvämare och säkrare än sin föregångare. Krocksäkerheten får högsta betyg och testarna imponeras även av åkkomforten. I och med att bilen blivit större har kupén liksom bagageutrymmet blivit luftigt och rymligt. Beröm får även förarmiljön och interiören som känns modern och välgjord. Vägghållningen visar också prov på hög klass. Negativt är den något diffusa styrkänslan samt motorsurret som kan bli påträngande vid högre farter. Det noteras att antisladdsystemet inte är standard utan extrautrustning.

Källa: Vi Bilägare, nr 14 2005

Car

”Nice and roomy”

Car uppskattar att nya Renault Clio blivit större och rymligare, men tycker att det skett på bekostnad av utseendet. Den nya versionen är distinkt mindre "chic" än föregångaren men är trots allt en bättre bil att köra. Åkkomforten har likaså blivit bättre liksom interiören. Resurser har vidare lagts ner på att förbättra säkerheten. Testarna anser att utrustningsnivån är godkänd och det känns att Renault Clio är byggd med bra kvalitet. Vägghållningen har också förbättrats. Det är kort och gott en trevlig och rymlig bil som kanske saknar det där lilla extra i körkänslan.

Källa: Car, november 2005

What Car

”Bigger and better than ever”

Renault Clio 2006 sidanWhat Car berömmer i motsats till föregående testare nya Renault Clio för dess förfinade utseende. Man imponeras också av den goda åkkomforten och den rymliga kupén, där två vuxna lätt får plats i baksätet. Plus får även den höga standarden och materialkvaliteten samt krocksäkerheten, som gett högsta betyg i Euro NCAP. Samtidigt som Clio nu är både större och rymligare har vikten också ökat, viket ger en negativ inverkan på bilens körprestation. Sammantaget anser What Car att nya Clio är en fantastisk småbil vars kvalitet, komfort och elegans överträffar det konkurrenterna har att erbjuda.

Källa: What Car, november 2005

Auto Motor & Sport

”Pigg och komfortabel”

Renault Clio 2006 v6Auto Motor & Sport tycker att nya Renault Clio är en pigg och spänstig bil. De imponeras av storleken och rymden i kupén. Storleken har dock den negativa effekten att vikten ökat betydligt. Testaren rekommenderar därför 1,4-litersmotorn som presterar betydligt bättre än den orkeslösa 1,2-liters bensinmotorn. Positivt är att interiören håller klass och kvalitet. Bagageutrymmet har också blivit rymligare. Negativt är den höga kant som uppstår när man fäller baksätena. Chassibalansen är bra men understyrning uppstår vid höga farter. Plus för den höga säkerheten, även om antisladdsystemet inte är standard utan måste köpas till.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 21 2005

Cirkapris: 135000 kronor

Produktfakta: Nya Renault Clio har vuxit till sig och jämfört med sin föregångare är den hela 22 cm längre, 7 cm bredare och 2 cm högre. Den finns som tre- och femdörrars halvkombi, är framhjulsdriven och säljs med tre olika bensinmotorer på 1,2, 1,4 och 1,6 liter samt med tre dieselmotorer varav två versioner kommer till Sverige, med 85 respektive 105 hk, båda på 1,5 liter. Bilen har en femväxlad manuell låda (diesel 6-växlad). 1,4-liters bensinmotorn har en maxeffekt på 98 hk (72kW) och maximalt vridmoment på 127 Nm vid 4250 v/min. Den har en toppfart på 183 km/h och accelererar 0-100 km/tim på 11,3 sekunder. Bränsleförbrukningen är 6,6 l/100 km. Bilen mäter 399x171x149 cm och tjänstevikten är ca 1.100 kg. Renault Clio kommer med 6-8 airbags och ESP är extrautrustning liksom bland annat navigation, kurvljus och backradar.

Modell: Renault Clio 2006