Sök
Mitsubishi i-Miev

Mitsubishi i-Miev

För den som gillar spänning

2009-06-01

Med sin litium-jonbatterier är Mitsubishi i-Miev den första i en ny generation elbilar. Kanske är det dags för en bil som kan tankas i vägguttaget, frågan är bara om folk kommer att ha råd.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 3/5 ”It's a landmark car”
Auto Motor & Sport ”Det är tyst som i graven”
Vi Bilägare ”Känns som en 'riktig' bil”

Vad tycker testarna?

Elbilar har aldrig varit speciellt roliga och i-Miev verkar inte vara ett undantag. Men bilen tar sig trots allt runt med förtjänstfull styrka och dess välbalanserade framförande står sig bra mot andra småbilar i stadstrafik. Körmässigt är den välbalanserad, pigg och med liten vändradie. Testarna har invändningar mot den korta räckvidden för batteriet och det höga priset. Men med en satsning från staten på laddstationer och det minimala underhållet kanske det är dags för elbilen att verkligen ta plats på scenen, menar någon.

Car

”It's a landmark car”

Mitsubishi i-Miev 1Det här är den första krocktestade, helt eldrivna fyrsitsbilen som inte riktar sig till en utvald marknad, skriver Car. Mitsubishi i-Miev rymmer fyra normallånga människor och har ett bagageutrymme på 246 liter, 100 liter mer än Mini Cooper. De tunga batterierna hjälper till med stabiliteten i kurvorna. Överlag är det dock ingen direkt rolig bil, men uppförsbackar utgör i alla fall inga problem. I-Miev bromsar heller inte när man släpper gasen som man annars är van vid, och den är lätt att parkera med inte bara litenhet som fördel, utan även minimal vändradie. Förutom misstankar om att batterierna inte orkar lika länge som utlovat och en invändning mot det höga priset tycker Car att det här är en milstolpe i bilens historia.

Källa: Car (GB) april 2009

Auto Motor & Sport

”Det är tyst som i graven”

Mitsubishi i-Miev 2Mitsubishi i-Mievs utlovade 16 mil per laddning är inte beräknade för svenska förhållanden, spår Auto Motor & Sport. Med våra vinterförhållanden och om du vill lyxa till med stereo, klimatanläggning och lyse ska man inte räkna med mer än 10 mil. Att ladda bilen torde i ett svenskt vägguttag med 10 ampere ta cirka tio timmar. Det pratas om laddstolpar med högspänning som skulle kunna ladda batterierna upp till 80 % på en halvtimma, men det är bara om politikerna vill hårdsatsa. Vill man vara pionjär kostar det på, skriver Auto Motor & Sport. Batterierna står för häften av priset och beräknas hålla 15 000 mil, att byta skulle i dagsläget kosta 130 000 kronor. Inredningen är spartansk, men kombinationen bakhjulsdrift och bra viktfördelning ger en bättre resa i stadstrafik än många småbilar kan erbjuda menar Ams.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 10 2009

Vi Bilägare

”Känns som en 'riktig' bil”

Mitsubishi i-Miev 3I motsats till äldre generationer elbilar behöver inte i-Mievs litiumjon-batterier laddas ur helt innan laddning, skriver Vi Bilägare. Man behöver inte heller fylla den helt utan kan ladda bilen medan man handlar eller går ärenden. Om Stockholms och Fortums satsning på laddstolpar blir av kan det nog locka köpare. Säkerhetsmässigt är i-Miev lika säker som vilken annan småbil som helst. Jämfört med sin bensinvariant är i-Miev 200 kg tyngre, men chassit är anpassat och fjädringen känns avvägd. Vi Bilägare upplever bilen som lättstyrd och stabil. I Norge satsar man på subventioner för köp av elbil, något vi kanske kan hoppas på här i Sverige menar testaren.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 7 2009

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta:

Mitsubishi i-Miev
Motor: Elmotor med permanentmagnet, 47 kW och 180 Nm
Prestanda: 0-100 km/h 13 sek. Toppfart 130 km/h
CO2-utsläpp: 0 g/km
Räckvidd: 160 km per laddning, blandad körning cirka 100 km
Batteri: Litium-jon 16 kW/330 V. 7 timmars laddningstid 230 V
Mått: 340x148x160 cm
Tjänstevikt: ca 1080 kg

Tillverkare: Mitsubishi