Sök
Mercedes A-klass 2004

Mercedes A-klass 2004

Förbättrad stabilitet

2004-09-16

Testarna menar att nya A-klass är betydligt bättre än sin föregångare, både bekväm och stadig. Bilen erbjuder generöst med plats men inte några större överraskningar.
Testkälla Kommentar
Auto Zeitung "Deutlich verbessert"
Teknikens Värld "Långt mer prisvärd än sin föregångare"
Car "Barely manages to excite"

Vad tycker testarna?

Testarna anser att efter det katastrofala älgtestet som gjordes för några år sedan, där Mercedes A-klass välte i konbanan, har tillverkaren gjort betydliga framsteg. Axelavståndet är större och bilen känns betydligt stadigare. En testare gillar inte den elektromekaniska styrningen, men känslan försvinner vid högre hastigheter. Bilen upplevs som mycket rymlig och vad gäller interiören har A-klass förbättrat sig betydligt. Den är dessutom tyst och bekväm att köra.

Auto Zeitung

"Deutlich verbessert"

A-klass_inside

Auto Zeitung menar att jämfört med den tidigare katastrofala A-modellen som välte i älgtestet, så har Mercedes här förbättrat sig betydligt. Kurvorna tas nu mycket snabbare och bilen är stadigare på vägen. Stötdämparna är känsliga och reagerar utmärkt på både stora och små ojämnheter. Tillverkaren har även utvecklat det rymliga innandömet, påpekar testaren. Man får betydligt mer plats för passagerare och ordentligt med packning, dessutom går det att för en extra kostnad få flyttbara sitsar som förstorar lastutrymmet än mer. De förhöjda sittpositionerna i framsätet är kvar, men är nu bättre designade. Växellådan arbetar lätt och exakt menar testaren.

Källa: Auto Zeitung nr 16 2004
Teknikens Värld nr 17 2004
Car sept 2004

Teknikens Värld

"Långt mer prisvärd än sin föregångare"

A-klass_back

Teknikens Värld påpekar att Mercedes har börjat om från början med A-klass. Man har nu ett större axelavstånd och så har interiören gjorts om, som nu ger en känsla av kvalitet. Sitthöjden är bra och ratten inställningsbar i flera lägen men om man är lång hamnar man med benen inklämda mellan mittkonsol och bildörr, vilket inte är så bekvämt. Baksätet är bra och bagageutrymmet har utökats, men en hög lasthöjd ger lätt trötta armar. Denna bil är bekvämare än sin föregångare. Styrningen är mycket enkel men lite vevig. Okänsligheten är en biverkan av den elektromekaniska styrningen, servoverkan försvinner med ökad fart och styrkänslan är bättre vid landsvägskörning. Komforten är bra och bilen är tyst med lite vindbrus och motorsurr i kupén. Bilen tar kurvorna bra och antisladdsystemet fungerar smidigt. Mercedes A-klass är prisvärd även om den lätt skenar iväg i kostnad om man vill ha en femdörrars med diverse tillbehör, avslutar testaren.

Car

"Barely manages to excite"

A-klass_side

Car testar Audi A3 Sportback, BMW 1-serie samt nya A-klass, som nu har gjorts större. Interiören är bäst bland de tre bilarna och bagageluckan är en testvinnare. Det är också möjligt att få ett speciellt paket med flyttbara stolar vilket gör att efter en smula träning på ca tre minuter går det att omvandla bilen till en mindre van, med en lastkapacitet på 1,995 liter istället för 435. Bilen är den klart rymligaste i testet och mycket enkel att gå in i och ut ur, fortsätter testaren. Instrumentbrädan är bra designad, även om en del funktioner som t.ex. luftkonditionering och radio är positionerade lågt. Bilen är användarvänlig och pålitlig, men knappast knivskarp. A-klass är bekväm och tyst och bromsarna reagerar snabbt och håller hög kvalitet, men när man utsätter A-klass för prövningar känns styrningen stel och konstig. Gillar man däremot 1-seriens alerta egenskaper är man nog inte lika positiv till A-klass, avslutar testaren. De tre bilarna tilltalar olika köpare.

Cirkapris: 180000 kronor

Produktfakta: Mercedes A-klass har kommit i ny tappning. Bilen har ett antal olika motorer att välja bland. Den som förekommer mest i testerna är en fyrcylindrig bensinmotor på 1,7 liter och 116 hk (85 kW) vid 5,500 r/min. Det maximala vridmomentet är 155 Nm vid 3,500-4,000 r/min. Kraftöverföring via framhjulsdrift och femväxlad manuell växellåda. Styrningen är elektromekanisk. Bromsarna har låsningsfria skivor fram (hyperventilerade) och bak. Axelavståndet är 257 cm, dimensioner 384x176x159 cm. Tjänstevikt ca 1,240 kg, maxlast 465 kg. Tanken rymmer 54 liter. Bränsleförbrukning cirka 0,66 l/mil. Acceleration 10,9 s 0-100 km/h, toppfart 188 km/h.

Modell: Mercedes A-klass 2004