Sök
Hyundai i10

Hyundai i10

Smidig och bensinsnål citybil

2008-05-14

Testarna gillar Hyundais nya stadsbil både på in- och utsidan. En bra modell som vid behov även klarar av lite längre sträckor.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 "A price that significantly undercuts its rivals"
What Car "It´s practical and cheap"
Vi bilägare - "Den lilla motorn överraskar ändå positivt"

Vad tycker testarna?

Testarna gillar bilens konstruktion. Att det dessutom är en miljöklassad bil ger plus i kanten. Den lämpar sig främst till stadstrafik, men fungerar även på längre sträckor. Man kan enkelt förvandla baksätet till bagageutrymme. Insidan får plus även om testarna är lite oense om baksätet har tillräckligt med benutrymme. Prestandan beskrivs som överraskande god och är tillräcklig trots den lilla motorn. Det finns dock en stor nackdel, vilket är att den saknar esp. Detta kommer dock åtgärdas när nästa modell med 1,2 liters motor kommer.

Autocar

"A price that significantly undercuts its rivals"

Autocar tycker att i10 är behaglig att köra och att priset kommer göra konkurrenterna nervösa. Motorn har flyttats över från gamla modellen Atos men är nu marginellt bättre än tidigare. Den känns bra i stadstrafik och ger illusionen av att vara snabbare än vad den i själva verket är. Prestandan sjunker dock ju högre hastighet du når, så motorvägskörning kräver en del tålamod. Den klarar kurvorna överlag bra, även om åkturen känns lite stötig. Insidan är dock klart förbättrad i jämförelse med tidigare modeller. Bra extrautrustning och bekväma framsäten. Tyvärr finns det aningen för lite utrymme för långa ben i baksätet. Överlag en bra modell med stabil konstruktion inte tidigare setts hos Hyundai.

Källa: Autocar (GB) 23 jan 2008

What Car

"It´s practical and cheap"

What Car är inte särskilt attraherade av utseendet på i10 och tror inte att Hyundais minsting ska kunna locka över köpare av till exempel Fiat 500. Istället är det med ett lågt pris som Hyundai ska kunna konkurrera. Fem års garanti hamnar på plussidan. Bensinförbrukningen är låg. Ljudnivån är även den förhållandevis låg, men du får trycka på rejält vid accelerationer. Bra fjädring och hygglig väghållning, men på motorvägen är bilen mer vindkänslig. Enkel interiör med tydliga reglage. Långa förare kan få lite svårt med avståndet mellan ratten och benen. Allt som allt är det en godkänd citybil till ett lågt pris.

Källa: What Car (GB) May 2008

Vi bilägare

"Den lilla motorn överraskar ändå positivt"

Vi bilägare tycker att Hyundai gör små misstag. Först missade de miljötåget och nu när den första miljöklassade modellen äntligen dyker upp, saknar den esp (antisladd) vid lanseringen. Av någon anledning räknar man inte med att köparen sätter den typen av säkerhet i första rummet. Byggnadsmässigt är i10 välkonstruerad, fem fullvuxna personer får lätt plats i kupén och det är lätt att ta sig i och ur bilen. Den är först och främst en stadsbil, men kan även lastas med en hel del bagage om man bara är två personer och reser längre sträckor. Med endast 66 hästkrafter är den inte den starkaste, men motorn sköter sig ändå bra. En stor fördel är även förbrukningen som är väldigt låg.

Källa: Vi bilägare (SE) nr 3

Cirkapris: 90000 kronor

Produktfakta: Hyundai i10 är en miljöbil med 4-cylindrig 1,1 liters motor. Femväxlad manuell låda. Automatisk växellåda som tillval, men endast den manuella är miljöklassad. Effekten är 66 hk vid 5500 varv/min och vridmomentet 98 Nm vid 2800 varv per minut. Den har en topphastighet på 151 km/h och accelererar från 0-100 km/h på 15,6 sekunder. Förbrukningen är vid blandad körning 5 liter/100 km. Koldioxidutsläpp 119 gram. Måtten är 3565x1595x1540 mm, tjänstevikt 1090 kg. Lastutrymme 225 liter.

Tillverkare: Hyundai