Sök
VW Multivan 2003

VW Multivan 2003

Favorit i repris!

2003-10-23

Nya Multivan är den senaste i raden av de omtyckta folkabussarna. Testarna är eniga om att detta är en riktigt bra modell, bortsett från att priset är lite väl högt.
Testkälla Kommentar
Top Gear "Hippy days are here again"
Auto Motor & Sport "En ny favorit"
Teknikens Värld "Funkisfolkfest"

Vad tycker testarna?

Testarna är väldigt positiva till nya Multivan. Fördelarna som omtalas är den nya interiören och formgivningen såväl som väl tilltagen tillvalsutrustning. De i sammanhanget väldigt bra vägegenskaperna och bränslesnålheten gör Multivan till en bra efterföljare. Det enda testarna egentligen anmärker på är priset som får anses vara i högsta laget.

Top Gear

"Hippy days are here again"

VW-Multivan_sidan
Brittiska Top Gear skriver att Multivan är ett försök att återskapa 60-talskulten kring den klassiska folkabussen. Denna modell har dock genomgått en rejäl ansiktslyftning jämfört med föregångaren, med nya motorer och en helt ny inredning. Den bil som testades var utrustad med den kraftiga bensinmotorn och testaren blev imponerad över bilens acceleration. De som önskar mer vrid hänvisas till den starkare dieselmodellen. I fråga om hanterbarhet jämför testaren Multivan med en vanlig Passat. Bilens fina utrymmen imponerar på testaren som finner att det största problemet med bilen är att man måste gå till VW:s transportbilscenter för att få tag i en.

Källa: Top Gear, april 2003
Auto Motor & Sport, nr 5 2003
Teknikens Värld, nr 18 2003

Auto Motor & Sport

"En ny favorit"

VW-Multivan_ratt
Auto Motor & Sport har svårt att känna igen den nya folkabussen. Testaren upplever att Multivan både har mer muskler och är elegantare än sin föregångare. Bilens hjärta sitter dock inte i utseendet utan det är de inre kvaliteterna som är avgörande. Exempelvis är den gamla plastinredningen helt borta och till testarens belåtenhet påminner bilen interiört om Passat och Touareg. Testaren anser att bilen utstrålar mer lyx än transport, även om funktionaliteten på intet sätt har gått förlorad. En förändring är att växelspaken är placerad i mittkonsolen istället för på golvet och den jämförs med en vanlig personbilslåda. Bilens chassi klarar ett raskt körsätt och med lite last beskrivs den som harmonisk. Slutsatsen blir att även om det är en dyr bil kommer Volkswagen inte ha några större problem att nå försäljningsmålen.

Teknikens Värld

"Funkisfolkfest"

Multivan_bak
Teknikens Värld anser att det är få bilar som rår på Multivan när det är fråga om långa färder med många passagerare och/eller stor last. Intresset bland ägare av tidigare generationer minibussar från Volkswagen har visat stort intresse för nya Multivan och enligt testaren kommer den att smälta in bra både på campingplatser och på styrelseparkeringar. Hanteringen av den stora bilen beskrivs som "ursmidig" och trots att bilen gör sig bra på långfärder är den väl anpassad även för stadstrafik. Testaren jämför med Opel Vivaro men menar att Multivan är betydligt mindre vindkänslig trots stora yttermått. Den största nackdelen är det relativt höga priset som med tillvalen ökar kraftigt. Trots låg bränsleförbrukning och bra andrahandsvärde blir milkostnaden ganska hög med årliga dieselskatten.

Cirkapris: 400000 kronor

Produktfakta: Multivan är en fram- eller fyrhjulsdriven familjebuss i den större klassen med upp till 7 sittplatser. Den finns i 23 olika versioner som bygger på utrustningarna Bas, Comfortline och Highline. Motorn är en 3,2-liters V6 på 235 hk, en 1,9 liters rak turbodieselfyra på 105 hk eller 2,5 liters rak 5- cylindrig diesel på 130 eller 174 hk. 0-100 km/h tar 11,8 sekunder med största dieselmotorn och toppfarten är 188 km/h. Bilen har måtten 507x199x193 (LxBxH) och tjänstevikten är ca 1940 kg. Tanken rymmer 80 liter och bränsleförbrukningen blandad körning är ca 0,87 liter/mil (diesel). Priserna börjar på ca 350,000 kronor och slutar en bit över 500,000 kronor för 3,2 V6 Highline.

Modell: VW Multivan 2003