Sök
Toyota Corolla Verso

Toyota Corolla Verso

Flexibel minitransportör

2004-05-13

Nya Corolla Verso är en sjusitsig bil som enkelt kan göras om till liten lastbil. Testarna gillar bilen men menar att den inte riktigt fungerar för sju vuxna åkande, dock bättre med barn.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "En smart barnvagn med körglädje"
Teknikens Värld "Flexig och snitsig"
Autocar "Interior versatile but space compromised"
Vi bilägare "Smartast i flexbilsklassen"

Vad tycker testarna?

Testarna gillar nya Toyota Corolla Verso. De menar att den är en klar förbättring jämfört med den äldre modellen, även om priset har stigit markant. Testarna imponeras över hur enkelt det är att fälla ned sätena i golvet och bereda plats för last, samt ger beröm för den höga kvaliteten i interiören. Sämre är det med växellådan som ger upphov till huvudbry hos flera testare.

Auto Motor & Sport

"En smart barnvagn med körglädje"

Toyota-CorollaVerso_sidan
Auto Motor & Sport finner att Toyota Corolla Verso är en elegant mini-MPV och upplyser om att formgivaren även varit inblandad i designen av Ferrari 550 Maranello. Invändigt menar testaren att bilen är riktigt snygg och att materialen har sober finish. Stolarna fram är bra och då ratten är ställbar även i längdled är en skön körställning aldrig långt borta, men stolarna i mittraden har ingen vidare skålning. Testaren föredrar en stark dieselmotor framför bensinalternativen och den vridstarka motorn ger passagerarna en behaglig färd. Att bilen är utrustad med lätt utbytbara deformationsboxar noteras, fördelen med detta är att försäkringspremien blir lägre. Testaren skriver att bilen är framtagen speciellt för européer och menar sammanfattningsvis att Toyota har lyckats få till en mycket bra bil.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 8 2004
Teknikens Värld, nr 7 2004
Autocar, april 2004
Vi bilägare, nr 5 2004

Teknikens Värld

"Flexig och snitsig"

Toyota-CorollaVerso_bak
Teknikens Värld upplever att nya Corolla Verso ser snitsigare ut än många konkurrenter och menar att Opel Zafira och VW Touran är betydligt mer bussar än Corolla Verso. Testaren imponeras av möjligheten att åka sju personer samtidigt men anser att man inte ska vara mer än fem personer i någon av dessa bilar då platserna längst bak har minimalt utrymme för såväl huvud som ben. Att sätena med ett enkelt handgrepp går att fälla ner i golvet för att utöka lastutrymmet imponerar på testaren, som även berömmer framstolarna och detaljnivån i förarmiljön. Bilen är redan i standardutförande mycket välutrustad men kan även byggas på med godis. Körmässigt får Verso gott omdöme. Styrningen är väl avstämd och med ett bra chassi gör detta att bilen inte kränger speciellt mycket i kurvor. Växellådan tenderar dock att kärva vid nedväxling från femman till fyran. Testaren upplever att 1,8-litersmotorn saknar karaktär och rekommenderar istället den mindre modellen på 1,6 liter. Sammanfattningsvis menar testaren att detta är en bra bil och att den står sig väl i jämförelsen med Zafira och Touran.

Autocar

"Interior versatile but space compromised"

Autocar skriver att Toyota tydligt hakat på trenden med sjusitsiga flerfunktionsbilar. Testaren uppmärksammar att bilen är byggd på en helt ny plattform och menar att Toyota därigenom vill dra en skiljegräns mellan denna bil och vanliga kombibilar. Testaren menar att bilen tack vare sitt lastsystem är bättre på att transportera gods än människor, då de bakre sätena kan ge en klaustrofobisk känsla till passagerarna. I övrigt anser testaren att detta är en riktigt bra bil med god körkänsla och hög kvalitet på interiören. Testaren rekommenderar den manuella växellådan framför den automatiska varianten och trots att testaren finner att bilen inte är riktigt praktisk i alla avseenden, rekommenderas Toyota Corollo Verso för alla som prioriterar stil och kvalitet.

Vi bilägare

"Smartast i flexbilsklassen"

Toyota-CorollaVerso_fram
Vi bilägare finner att Toyota Corolla Verso övertygar, det som imponerar mest på testaren är att det är så enkelt att utöka lastkapaciteten genom att fälla ned baksätena. Det är positiva tongångar även när bilens köregenskaper summeras. Testaren anser att bilen uppför sig tryggt och stadigt även i hård blåst och högre hastigheter, men förvånas över att den mindre motorn kändes piggare än den större på 1,8 liter. Fjädring och balans får bra betyg men på minussidan nämns växellådan som kärvade en del och då speciellt vid nedväxling från femman till fyran. Testaren finner att bilen är ganska dyr jämfört med tidigare, men anser samtidigt att man får en hel del för pengarna. Den rigorösa säkerhetsutrustningen som Toyota gärna stoltserar med nämns som ett exempel på detta.

Cirkapris: 215000 kronor

Produktfakta: Toyota Corolla Verso har fått en ansiktslyftning med modifierad kaross och mekanik. Det är en sjusitsig mini-MPV där du enkelt kan fälla de bakre sätena och öka lastutrymmet markant. Med alla säten uppe har bilen 90 liter bagageutrymme och i nedfällt läge ökas detta till 1560 liter. Fyrcylindrig tvärställd bensindriven radfyra i 1,6- och 1,8-liters utförande samt en 2,0-liters turbodiesel med partikelfilter är tillgängliga. För 1,8-litersmotorn nås maximala effekten 129 hk vid 6000 varv per minut och det maximala vridmomentet 170 Nm vid 4200 varv. Bilen är framhjulsdriven och kan fås med femväxlad manuell låda eller automatlåda. Bilen har en vänddiameter på 11,6 meter och både ABS samt EBD. Bilen har måtten 436x177x166 cm samt en tjänstevikt på 1365-1430 kg. Maxlasten är 500 kg och tankrymden 60 liter. Bilen drar 0,62-0,77 liter per mil beroende på motorval och gör 0-100 på omkring 10,8 sekunder, toppfart 195 km/h.

Modell: Toyota Corolla Verso