Sök
Renault Scénic 2003

Renault Scénic 2003

Bättre och dyrare

2003-09-18

Nya Scénic är en klassiker på MPV-marknaden och Renault visar än en gång att man kan designa ett användbart inre till en utomordentlig familjebil.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Smakar det så kostar det"
Vi Bilägare "Större, säkrare, dyrare"
Auto Motor & Sport "Trist att köra"
Top Gear "A bit more storage space"
Car "A very effective MPV"

Vad tycker testarna?

Alla testare är positiva till det tilltagna utrymmet och att bullret från tidigare är borta. Mindre positiva är man till att den automatiska självcentreringen av ratten vid vissa tillfällen kan kännas onaturlig. Flera testare ser de moderna digitala visarna på instrumentpanelen som ett trevligt inslag, men en testare tycker att de känns lite plottriga. En föredrar dieselmodellen.

Teknikens Värld

"Smakar det så kostar det"

Renault_Scenic_bak
Teknikens Värld skriver att nya Renault Scénic är en stor förbättring gentemot tidigare modellen, men är rädd för att konkurrenter som är rymligare och billigare kommer att få företräde. Inuti är utrymmet fortfarande väl tilltaget med många fack och boxar, samtidigt som bilen från utsidan ändå uppfattas som kompakt. Den nya modellen är tystare än föregångaren och är även utrustad med något som kallas för "aktiv självcentrering" i lägre hastigheter. Denna hjälp till styrning får testaren att ibland vilja hålla emot ratten, eftersom styrningen vid vissa tillfällen drar mot mittläget. Säkerhetsnivån är mycket god. Den nya modellen ger mer storbilskänsla än tidigare. Digitala instrument, kort istället för nyckel och elektronisk handbroms ger en känsla av modernitet, men bidrar också till det höga priset.

Källa: Teknikens Värld nr 15 2003
Vi Bilägare nr 10 2003
Auto Motor & Sport nr 14 2003
Top Gear augusti 2003
Car augusti 2003

Vi Bilägare

"Större, säkrare, dyrare"

Vi Bilägare upplever nya Renault Scénic som större, bekvämare, säkrare och mer påkostad. Framsätena kan fällas framåt för transport av långa föremål och småfack med en total volym av 20 liter finns också. Testaren uppskattar att bullret är mindre och att förarmiljön är bekväm. Den elektriska servostyrningen känns lite orolig i lägre farter. Testaren tror att det inte kommer att uppstå några större problem med rost eftersom rostskyddstekniken är baserad på samma metod som hos Mégane, vilken har fått högsta möjliga betyg i just rostskydd. Allt är dock inte perfekt, testaren upplever de digitala instrumenten som plottriga och saknar ett pisksnärtskydd. Man ska också vara medveten om att nya Scénic kommer bli dyrare än tidigare varnar Vi Bilägare.

Auto Motor & Sport

"Trist att köra"

Auto Motor & Sport ställer Renault Scénic 2,0 mot VW Touran 1,6 FSI. Testaren tror att dessa kan bli de närmaste årens familjefavoriter. Komforten i Scénic imponerar. Fjädringen är mjuk och fin utan att det någon gång känns obekvämt. Tyvärr förstörs detta av en helt död styrning som i testarens tycke inte lyckas förmedla någon vägkontakt alls, vilket leder till att föraren måste korrigera ratten under långa kurvor på motorvägen. Det är svårt att utse en vinnare av de två, men det står klart att Tourans fjädring är för hård för de flesta och att dess pris är för högt. Renault har förvisso byggt en fin bil, men den faller lite på styrservon.

Top Gear

"A bit more storage space"

Renault_Scenic_soltak
Top Gear uppskattar användbarheten med passagerarsätet som går att fälla framåt samtidigt som baksätena kan tas bort helt. Inuti är den nya modellen större än den gamla och kvaliteten har ökat. Inredningen i dörrarna ser dyrare ut och de digitala instrumenten vittnar om moderna tider. Störst förbättring är den nya körpositionen där känslan att köra en buss är försvunnen. Har man möjlighet att välja motor föredrar testaren den kvicka dieseln som både är piggare och jämnare än bensinmodellerna, i varje fall fram till dess att 2,0T introduceras 2004. Renault har förbättrat en redan bra bil och kan nu ge kunderna exakt det kunderna vill ha menar Top Gear.

Car

"A very effective MPV"

Car skriver att man inte ska förvänta sig en väldig förändring gentemot tidigare. Årets Scénic är en förbättring av den första modellen, men man märker att det fortfarande är en Scénic vilket säkert är ett medvetet drag. Interiören är väldigt genomtänkt och även om den inte är helt nydanande anser testaren att Renault visar att de är bland de bästa på att skapa en användbar bilinteriör. På motorvägen är gången jämn och ljudet dämpat. Scénic är en väldigt kapabel MPV, men inte så funkig och påhittig som man kanske kan tro. Men visst är det en duglig bil.

Cirkapris: 170000 kronor

Produktfakta: Nya Renault Scénic är en uppdaterad version av den klassiska MPV-bilen. Den kommer med 1,6- eller 2-liters bensinmotor på 115 hk respektive 136 hk och en 1,9 liters tdci motor på 105 hk. Drivningen sker på framhjulen från en femväxlad låda i 1,6-litersmodellen, sexväxlad i 2,0-liters och dieselutförande. Vändcirkeln är 10,7 m. Låsningsfria skivbromsar fram och bak. ESP är standard liksom klimatanläggning. Tjänstevikt 1420 kg respektive 1500 kg med en maxlast på 515 kg respektive 475 kg. Tanken rymmer 60 liter och lastvolymen är 410 l eller 1800 med nedfällt baksäte. Accelerationen 0-100 km/h tar 12,5, 10,3 eller 12,8 sekunder och toppfarten är på 185, 195 eller 175 km/h. Blandad körning ger en bränsleförbrukning på 0,72, 0,8, 0,59 l/mil.

Modell: Renault Scénic 2003