Sök
Nissan King Cab 2002

Nissan King Cab 2002

Den nya kromkungen

2002-12-09

Gamla King Cab med anor från 60-talet har kommit i faceliftad version med mer krom och bättre turbodiesel. Kanske är den bäst i klassen där det dock råder låga bildningsnivåer överlag.
Testkälla Kommentar
Top Gear "A good looking thing"
Car "Massively improved"
Spray Bilnytt "Skattesmitarbilen"
Teknikens Värld "Snabbast och snålast"
Tekniikan Maailma "Yrkesmannens verktyg"

Vad tycker testarna?

En sak är klar även vad gäller nya King Cab. De fyrhjulsdrivna pickuperna ligger fortfarande långt efter SUV-bilar och andra personbilar vad gäller säkerhet och komfort. King Cab klarar visserligen undanmanöverprovet bättre än konkurrenterna från Mitsubishi och Land Rover. Och motorn är sannerligen den bästa i klassen med sina 131 vridstarka hk. Hur mycket man uppskattar bilen beror sannolikt på om man värdesätter framkomlighet, lastkapacitet och skattemässiga fördelar gentemot (dieseldrivna) personbilsregistrerade terrängbilar.

Top Gear

"A good looking thing"

Nissan-King-Cab-2002

Top Gear försöker ikläda sig rollen av trädgårds-hantverkare för att känna efter om nya King Cab är något som folk med blåkläder skulle attraheras av. Och visst skulle de det, i alla fall utseendemässigt tror Top Gear. Bilen är snygg på samma sätt som Arnold i Terminator, inte lika bra invändigt men det funkar väl med tanke på hur elakt vissa yrkesfordon kan vara utformade. Gott om plats i framsätena men inte bak, även om baksätet erbjuder viss bekvämlighet för gubbar som ska hämtas till jobbet. Motorn gör ett bra jobb med sitt respektabla vridmoment och med tanke på konstruktionen av chassit så känns bilen riktigt bra på vägen trots lätt styrning.

Källa: Top Gear April 2002
Car May 2002
Till Spray Bilnytts hemsida
Teknikens Värld nr 15 2002
Tekniikan Maailma nr 6 2002

Car

"Massively improved"

Car har också iklätt sig murarskjortan och konstaterar raskt att denna version motormässigt är väsentligt förbättrad mot gamla King Cab vad gäller vibrationerna. För övrigt är motorn dragvillig men bullrig och fjädringen sväljer ojämnheter bra. Inuti bilen känns det mesta rejält och hållbart. King Cab är av allt att döma ett ekonomiskt val, men Car tror inte att bilen kommer attrahera andra än byggjobbare och liknande, på grund av sina brister gentemot personbilarna.

Spray Bilnytt

"Skattesmitarbilen"

Spray Bilnytt tycker inte att en fyradörrars pickup behöver vara sämre än en SUV, åtminstone inte om den är dieseldriven då skatten är betydligt lägre (1435 kr/år). Men baksätet är klent och inte bättre än i en VW Polo och säkerheten är också underlägsen den i personbilsliknande SUV. Motorn är däremot generöst tilltagen vad avser kraft och snålhet, med gott bottendrag. På vägen blir framvagnen lite för mjuk och King Cab är inget för högfartspendlare utan trivs bäst i farter under 100 km/tim. Ett utmärkt val om du gillar stora dieselbilar men inte vill betala skatt.

Teknikens Värld

"Snabbast och snålast"

Nissan-King-Cab-2002-framsi

Teknikens Värld jämför King Cab Navara med Mitsubishi L200 Activity och Land Rover Defender 110 Pickup på terrängbana. Likheten mellan de två japanerna är slående under skalet, men det är Nissan som har den bästa motorn av de tre (men också den ljudligaste), samt den trevligaste instrumenteringen. Stolarna är sämre än Mitsubishins och framkomligheten sämre än Land Roverns. Testaren klagar på bristande teknisk utveckling av biltypen där baksätet inte ens kan fällas åt något håll. Sedan tio år bakåt har de japanska pickuperna i stort sett bara fått mer krom, hävdar Teknikens Värld. King Cab har också den sämsta fjädringskomforten av de tre, och till det en alldeles för mjuk framvagn med okänslig styrning. Motorn vinner dock poäng liksom relativt bra vändradie. Den är också bäst på att dra tungt släp men ingen av de tre är i närheten av en personbil när det gäller undanmanöver och inbromsning, även om Nissan är klart duktigast. Komfort och säkerhet blir lidande och det är "fortfarande en uppoffring att åka lastbil". Nissan och Mitsubishi delar betyget 3 av 5 medan Defender får 2 av 5 möjliga poäng.

Tekniikan Maailma

"Yrkesmannens verktyg"

Nissan-King-Cab-2002-sidan

Enligt Tekniikan Maailma finns det mer kraft i King Cab 2,5 DTi motor än i de flesta lastbilar. Motorns temperament passar för arbete men inte landsvägskörning. Sedan är det upp till var och en om man gillar machostilen som King Cab utstrålar med den höga och maffiga grillen samt upphöjd motorhuv. Detta resulterar också i att sikten försämras både i terrängen och i stan. Den snabba fyrhjulsdriften kan kopplas in när som helst och i vilken hastighet som helst. På vintern rekommenderar TM att man använder fyrhjulsdriften även om bilen lätt kan hamna i bredsladd vid hastig inbromsning. King Cab blir stötig att köra, speciellt utan last menar testaren.

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta: King Cab 2002 är en ny version av den två- eller fyrsitsiga lastbilen med öppet flak från Nissan. I likhet med Mitsubishi L200 och Toyota Hilux har den hängt med ganska länge men har nu begåvats med starkare och snålare turbodieselmotor på 2,5 liter, 4 cylindrar och 131 hk. King Cab finns att få med två eller fyra dörrar (double cab) och med drivning på två eller fyra hjul. Det finns bensinmotor och en enklare sugdieselmotor i enklare modeller. När det gäller den fyrhjulsdrivna varianten finns den i två utrustningsnivåer, basmodellen har elhissar fram och bak liksom elspeglar och taklucka, men ABS och AC saknas. Toppmodellen Navara har detta samt läderratt och diverse annan lyx för 32,000 kr mer än det angivna priset, som avser Double Cab. En trevlig egenhet hos King Cab är att en praktisk läderklädsel finns som tillval för 14,000 kr. 0- 100 går på 13-14 sekunder och dieselmotorn drar knappt en liter per mil. Måtten är 515x182x171 cm, tjänstevikt 2,000 kg. Maxlast 860 kg och släpvikt max 3,000 kg (Double Cab).

Modell: Nissan King Cab 2002