Sök
Mazda MPV

Mazda MPV

Sportig men motorsvag!

2002-02-14

Mazda MPV är en sjusitsig minivan med lite sportigare körkaraktär trots blygsam motor på 122 hk. Eller kanske inte så sportig. Men Mazda borgar i alla fall för god kvalitet och hållbarhet.
Testkälla Betyg Kommentar
Consumer Reports 4/5 "Recommended"
Edmund's 64/100 "The slowest in the group"
Teknikens Värld "En bra standardlösning"
Motor 30,5/40 "Mycket gott kvalitetsintryck"

Vad tycker testarna?

Den åsikt som återkommer i samtliga tester är att Mazda MPV är alldeles för motorsvag och därför drar den mycket bensin. Detta tillsammans med några andra detaljer gör att testarna tror det blir svårt för Mazda att vara med och slåss på minivan-marknaden. Men Mazda är kända för sin goda kvalitet och kanske kan detta faktum rädda en bit av marknaden.

Consumer Reports

"Recommended"

Separat klimatkontroll bak
Separat klimatkontroll bak

Consumer Reportstycker att komforten är tillfredställande god men motorljudet stör inne i kupén, speciellt vid hård acceleration. Mazdans beteende på vägen är gott, men styrningen ger inte speciellt mycket känsla av vägkontakt. Vid nödsvängar så beter den sig däremot bra och förmedlar ett säkert intryck. Accelerationen är dock under all kritik speciellt med last i bilen. Den automatiska växellådan byter växel alltför ofta men att köra bilen är ganska skönt och sittpositionen borde tillfredställa de flesta. De flesta kontrollerna är väldesignade. Baksätenas separata kylning och värmning är en fin finess som gör det bekvämare för medresenärerna.

Källa: Till Consumer Reports hemsida
Till Edmunds' hemsida
Teknikens värld, nr 22 2000
Motor, nr 8 2000

Edmund's

"The slowest in the group"

'Lättöl'
"Lättöl"

Edmund’stestar Chrysler Voyager Ltd, Ford Windstar, Honda Odyssey EX, Mazda MPV ES, Pontiac Montana och Toyota Sienna XLE. Av dessa placerar sig Mazda sist och Honda Odyssey först. Edmund’s vill dock poängtera att Mazdan inte är en dålig bil. Den saknar helt enkelt det där lilla extra som förväntas av bilar i detta segment idag. För det första är motorn alldeles för svag och för det andra så drar den mest bensin av samtliga bilar i testet. Inte en bra kombination. Testarna vill att man ska se denna bil som ”lättöl” och de andra bilarna som starköl. Mazdan har minst yttermått av de testade och en relativt snabb styrning. Med en motor på 30 hästkrafter till hade man kunnat marknadsföra den som en sportigare van. Nu håller det inte riktigt hela vägen och Mazda får se sig tvungna att vika undan för konkurrenterna.

Teknikens Värld

"En bra standardlösning"

Testarna vid Teknikens Värld reagerar på den plastiga interiören – ingen förändring här hos Mazda. Men kvaliteten känns god och det är gott om utrymme inuti även om stolarna är osköna. Köregenskaperna är goda med en mjuk och komfortabel körgång. Motorn är stark på låga varv men 122 hästkrafter bedöms som otillräckligt för en bil av denna storlek. Att den samtidigt erhåller ett dåligt miljöindex gör att den placerar sig sämst i testet där Volkswagen Sharan 1,8T, Toyota Previa Sol 2,4, Hyundai Trajet GLS och Citroën Evasion 2,0 ingår. Utrustningsmässigt är det sådär. Luftkonditionering och sidokrockkuddar är standard. Se upp för träimitationen i Exlusive-paketet, inte alls snygg. Men som alltid så är Mazda ett tryggt köp med bra garantier.

Motor

"Mycket gott kvalitetsintryck"

Bra förarmiljö & lätt att köra
Bra förarmiljö & lätt att köra

Motorjämför Mazda MPV med Hyundai Trajet och vinnaren med en halv poäng är Hyundai. En av anledningarna är att Mazdan är lite väl dyr med tanke på den svaga motorn. Dessutom saknas trepunktsbälte i den mellersta stolen. Växellådan klarar sig dock från anmärkningar och förarmiljön är bra med tydliga instrument och reglage. Justering av svankstöd saknas men när det gäller beteendet på vägen så är den lätt att köra och stadig i låga farter. Vid högre hastigheter sipprar vindbruset in lite för mycket. När det gäller duellen mellan Trajeten och MPV:n så har Mazda bättre rykte när det gäller kvaliteten och MPV:n levereras med mer säkerhetsutrustning och lite trevligare utformning på interiören. Trajeten är däremot skönare att åka i och betydligt billigare att inhandla. Dessutom kan man få sidokrockkuddar i Trajeten och även med dem som tillval så är den billigare än Mazdan. Så länge som Hyundai kan hålla god kvalitet på säkerhetsdetaljerna så anses den vara vinnaren i detta test.

Cirkapris: 225000 kronor

Produktfakta: Mazda MPV är en framhjulsdriven sjusitsig minivan. Motorn är fyrcylindrig och tvärmonterad med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och 122 hk. Maximalt vridmoment är 175 Nm vid 3800 rpm. Femväxlad manuell växellåda eller en fyrväxlad automatisk. Vändcirkeln är 11,4 meter och det sitter ventilerade skivbromsar fram och trumbromsar bak med ABS. Fabriksgarantin gäller i fem år med 10,000 mil som begränsning. Rostskyddsgarantin gäller i sex år. Antisladdsystem saknas men luftkonditionering är standard. Exclusive-paketet innehåller även dimljus fram, aluminiumfälgar, läderratt, mittkonsoll i träimitation, yttertemperaturmätare, fjärrmanövrering av centrallåset och förvaringsfack under passagerarstolen fram. Bilens mått är 445x182x171 cm och tjänstevikten 1680 kg. Maximal last är 640 kg, maximal släpvikt 1300 kg. Tanken rymmer 80 liter. Priset avser 2,0 16V Exclusive. Sju säten är standard.

Modell: Mazda MPV