Sök
Hyundai Trajet

Hyundai Trajet

Rum för mer än sex

2002-02-03

För storfamiljen eller det lilla företaget med behov att förflytta 7 personer utan att busköra, kan Trajet vara ett alternativ. Prisvärt alternativ med frågetecken för andrahandsvärdet.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Helt OK att åka i"
Motor "Lite sävlig"
Auto Motor & Sport "En stark utmanare"

Vad tycker testarna?

Från början erbjöd Hyundai inga sidokrockkuddar i Trajet. Nu är det bättre med säkerheten och för övrigt är bilen riktigt välutrustad. Särskilt i V6-version. Trajet får bra betyg för komfort och utrymmen, sämre för kurvtagningsförmåga och detaljer som strålkastare. Knappast bäst i klassen, men inte heller sämst.

Teknikens Värld

"Helt OK att åka i"

Komfortabel med lågt pris
Komfortabel med lågt pris

Teknikens Världjämför Trajet mot VW Sharan, Citroën Evasion, Toyota Previa och Mazda MPV. Trajet är klassens och testets billigaste familjebuss, men har trots detta en trivsam interiör med bra material och ren förarmiljö. Däremot är motorn i klenaste laget om den inte varvas hårt. Växlingen sker friktionsfritt men utan vidare känsla och det är lite av amerikansk glidarbil över Trajet. Och så länge vägen inte svänger för mycket åker man bra. Stolarna fram går att ställa in bra, medan de bakersta stolarna är svåra att få loss. Negativt är det undermåliga ljuset från strålkastarna, som helt saknar rengöring. Inga betyg delas ut, men testaren är positiv till det låga priset, komforten och utrustningsnivån i Hyundai Trajet. Alla fem har annars sina starka och svaga sidor varför ingen direkt vinnare utses.

Källa:

Teknikens Värld nr 22 2000
Motor nr 8 2000
Auto Motor & Sport nr 10 2000

Motor

"Lite sävlig"

Magra bagageutrymmen när alla säten är i
Magra bagageutrymmen när alla säten är i

Motorställer Trajet mot Mazdas motsvarighet och klagar på båda bilarnas magra bagageutrymme med tredje sätesraden monterad. Trajets insteg är dock bekvämare och det är bättre plats för benen än i Mazdan, även om stolarna längst bak inte kan flyttas i längsled. Det mest frapperande Motor hittar hos Hyundaien är att det saknas sidokrockkuddar i den testade versionen. I övrigt är dock utrustningsnivån god i båda bilarna och de bakre stolarna ingår i grundpriset hos Trajet. Motormässigt är Trajets fyra lite svag och långsam, särskilt med 7 personer och last. Styrningen är desto bättre och bruset är inte alltför påfrestande i hög fart. Hyundai vinner knappt med en halv poäng före Mazda MPV.

Auto Motor & Sport

"En stark utmanare"

Auto Motor & Sport låter Trajet i V6-utförande duellera mot VW Sharan. Den välutrustade Hyundaien lockar med läder och klimatkontroll samt gott om utrymme. Särskilt längre bak i bilen vinner Trajet stort mot den trängre Sharanen som knappast hyser vuxna passagerar längst bak. Även körmässigt påminner Trajet om en amerikansk minivan, på gott och ont. Avspänt och gungigt. Säkerheten och utrustningen anses OK och man får mycket bil eller buss för pengarna, men det gäller att se till totalkostnaden då vagnskadegaranti saknas, sexan drar en hel del bensin och andrahandsvärdet kan bli lägre än för Sharan. Båda får betyget tre av fem möjliga och Trajet anses vara ”en stark utmanare” i klassen.

Cirkapris: 183000 kronor

Produktfakta: Hyundai Trajet är en sjusitsig minibuss (alla stolar ingår i priset) med motor och drivning fram. I utrustningslistan ingår dimljus, fjärrlås, elhissar och förberedelse för stereo. Motorvalet består i en fyrcylindrig bensinmotor på 136 hk samt en V6 på 173 hk (cirkapris 250,000 kr). I den senare ingår klimatanläggning, läderklädsel och automatlåda. Måtten är 470x184x171 cm och tjänstevikten 1700 kg. Priset avser Trajet GLS med 4 cylindrar. Vagnskadegaranti saknas.

Modell: Hyundai Trajet