Sök
Fiat Idea

Fiat Idea

Stark återhämtning

2004-01-18

Praktisk, förnuftig och familjevänlig liten bil, vem hade trott att den är italiensk?
Testkälla Kommentar
Auto motor und sport ”Sehr leichtgängig”
Teknikens Värld ”Massor av plats”
Auto Zeitung ”Viel sinn fürs praktische”

Vad tycker testarna?

Flera av testarna verkar bli riktigt förtjusta i den nya Fiaten. Alla tycker den är oväntat rymlig både fram och bak, de flesta delar även ut pluspoäng för smarta förvaringsfack och smidiga lösningar. Överhuvudtaget anses Idea vara en praktiskt utformad bil som främst lär tilltala familjer. Det som får mest kritik är styrningen och varenda testare anmärker på att man inte får någon respons alls. De som provkört den svagaste bensinmotorn tycker den är tråkig och karaktärslös. Men utrymme och komfort tycker samtliga att den klarar rätt bra.

Auto motor und sport

”Sehr leichtgängig”

fiatidea-inne2.Auto motor und sport menar att Fiat lyckats skapa lite av en egen look trots det begränsade spelutrymmet som finns hos den här typen av bilar. Så snart testaren satt sig i bilen lägger man märke till en uppsjö av förvaringsutrymmen, allt från dryckeshållare till fack för solglasögonen. Tillsammans med den höga sittpositionen och de stora fönsterytorna menar testaren att bilens inre bör tilltala den praktiskt tänkande familjemänniskan. Vissa detaljer uppfattar testaren som designade med kvinnor i åtanke, t.ex. styrningen som bedöms som ganska motståndslös. Motorn låter oväntat kraftfull och växellådan känns nästan lite sportig i denna version.

Källa: Auto motor und sport, Nr 22 2003
Teknikens Värld, Nr 23 2003
Auto Zeitung, Nr 23 2003

Teknikens Värld

”Massor av plats”

fiatidea-inneTeknikens Värld tycker Idea är imponerande rymlig för sina blott 393 cm längd, även i baksätet finns gott om utrymme för knän och fötter. Inredningen bedöms som plastig och påminner om Panda. Motormässigt så är 1,4-litersbensinvarianten trist och karaktärslös på grund av att vridmomentkurvan är mycket flack. Den större 1,9 liters dieselmotorn är ett alternativ som antagligen passar bättre men fordonsskatten lär se till att det inte blir någon storsäljare. På vägen menar testaren att styrningen går obehagligt lätt och ger dålig vägkänsla. Det riktas även kritik mot fjädring och stötdämpare eftersom fjädringen är mjuk medan dämparna är hårda. Komfortmässigt är bilen annars riktigt lyckad, man sitter bra och det är bra ljudisolering.

Auto Zeitung

”Viel sinn fürs praktische”

fiatidea-sidaAuto Zeitung vet att Idea och Punto har en hel del gemensamt; men menar att det är svårt att se. Testaren tycker att Idea verkar mycket rymligare och har ett mycket mer självständigt yttre. De olika förvaringsfacken, smarta möjligheter att fälla säten och den stora bakluckan vittnar om ett väl utvecklat sinne för det praktiska. Instrumentpanelen förstärker det intrycket med sin användarvänliga design. Även denne testare menar att det finns gott om plats i bilen och tycker vidare att endast ett fåtal plastiga detaljer samt alltför mjuka säten ger den där småbilskänslan. Efter att ha testkört med 1,4-litersmotorn förutspår testaren att dieselmotorerna kommer vara de riktiga storsäljarna på kontinenten. För övrigt anmärks även här på avsaknaden av körkänsla.

Cirkapris: 125000 kronor

Produktfakta: Fiat Idea är en framhjulsdriven, femdörrars MPV baserad på Punto, med förvaringsutrymmen för små och stora saker i kupén och där baksätena går att flytta framåt och bakåt samt har 60/40 fördelning. Bilen levereras med bensinmotor (rak fyra) på 1,2 liter och 60 hk alternativt 1,4 liter, samt 1,3 respektive 1,9 liters turbodiesel, den senare ger 115 hk. Oklart om alla motorer kommer att finnas i Sverige. Tanken rymmer 47 liter. Mått 393x170x166 cm, tjänstevikt 1220 kg. Bilen lanseras under våren 2004.

Modell: Fiat Idea