Sök
Dunlop SP Sport 9000

Dunlop SP Sport 9000

Storleken spelar en viss roll

2003-05-01

Dunlop SP Sport 9000 är ett däck som bland annat erbjuds i 16, 17 och 18 tum. Varierande vitsord i testerna.
Testkälla Kommentar
Råd och Rön “Jämn och bra kvalitet”
PC Pro “Inte skojigt på torrt”
EVO “First in the wet”

Vad tycker testarna?

Tre olika dimensioner av SP Sport 9000 testas i 16, 17 och 18 tum. 16-tums däcket klarar sig bra på såväl torrt underlag som vått, medan övriga är mycket bra på våt asfalt men bland de sämsta på torr. Åsikterna om 17- och 18-tums däcken är i mångt och mycket eniga, men går stick i stäv mot det mindre däcket som uppenbarligen har en helt annorlunda karaktär.

Råd och Rön

“Jämn och bra kvalitet”

Råd och Rön testar Dunlop SP Sport 9000 205/55 R16W mot 13 andra däck i klassen. Testet utförs på en tysk provningsanstalt på torr och våt asfalt. Tester som genomförs är inbromsning, sidogrepp i cirkel, väjning osv. Vidare söker man utvärdera däckens fjädringsförmåga, den mängd buller som alstras och hur länge däcket bibehåller sin profil under 1000 mil. När det gäller åkkomfort och miljöegenskaper presterar inget däck speciellt goda resultat, men samtidigt håller samtliga jämn och god kvalitet. SP Sport 9000 sticker inte ut på många områden men på torrt underlag blir det fullt betyg. SP Sport 9000 klarar sig även relativt bra på vått underlag. När det gäller komfort och miljöegenskaper presterar Dunlop lika bra eller dåligt som övriga.

Källa: Råd och rön, Nr 4 2001
Auto Motor & Sport, Nr 8 2002
EVO, Jul 2002

PC Pro

“Inte skojigt på torrt”

Auto Motor & Sport testar SP Sport 9000 225/40-R18 och 255/35-R18 tillsammans med sex andra modeller inom samma kategori. När det gäller bankörning på torrt underlag placerar Dunlop sig sist medan Pirelli P Zero Rosso snor förstaplatsen. Vid inbromsning på torr bana ser situationen likadan ut, med den skillnaden att Dunlop hamnar näst sist. Dunlop är näst bäst vid bankörning på våt asfalt men placerar sig näst sist vid inbromsning. Sport 9000 har dock bäst vattenplaningsegenskaper och här är Pirelli sämst. Testarens kommentar om SP Sport 9000 är att det är ett däck väl lämpat för våta underlag, men tack vare sitt understyrda beteende på torr asfalt så är det inte ett däck som förhöjer körupplevelsen vid körning på torr mark.

EVO

“First in the wet”

EVO testar Dunlop SP Sport 9000 215/45 ZR17 tillsammans med sju andra modeller och här vinner däcket på bankörning och cirkelkörning på vått underlag. Understyrningsegenskaperna på våt asfalt är goda och bilen upplevs som balanserad och lätthanterad. Bromstesterna är uppenbart svåra för däcket som placerar sig på plats sex av åtta på torrt underlag. Återigen är beteendet bättre på våt asfalt då däcket presterar medelbra. Bridgestone är bäst på torr asfalt och Goodyear bäst på våt. Bridgestone kom tvåa på våt asfalt och Goodyear tvåa på torr och får därmed sägas vara testvinnare. Dunlop SP Sport 9000 har tydliga problem med torrt underlag, men å andra sidan så är det klart bäst på vått.

Cirkapris: 2500 kronor

Produktfakta: Dunlop SP Sport 9000 är ett sommardäck som finns i ett antal dimensioner och hastighetsklasser. Här testas 205/55 R16W, 225/40-R18, 255/35-R18 och 215/45 ZR17 87Y. Priset avser förstnämnda exempel.

Modell: Dunlop SP Sport 9000