Sök
Can-Am Spyder

Can-Am Spyder

En fågel? Ett flygplan? Nej, Can-am

2010-05-05

Can-am Spyder är en minst sagt annorlunda best med sina två hjul fram och ett baktill. Som motorcyklist lär du ha en del invändningar men har du ett öppet sinne lär du få roligt.
Testkälla Betyg Kommentar
Uppsala Nya Tidning 3/5 "Inget annat än buskul"
Motorcycle.com "It offers a truly unique riding experience"
Popular Mechanics "Making a bold statement"
Inside Line "Not like anything you've seen"
Fastbikes "Bra kontrollsystem"

Vad tycker testarna?

Can-Am Spyder lockar fram lekfullheten hos testarna. Den är uppenbart rolig att köra och väcker uppmärksamhet bland folk. Eftersom de flesta testare är vana motorcykelförare finns invändningar om att det saknas handbroms och att man vill luta sig i kurvorna fastän det inte påverkar färden. I slutändan verkar Spyder dock vinna över alla tvivlare med förbehållet att den knappast lär minska olycksstatistiken.

Uppsala Nya Tidning

"Inget annat än buskul"

Spyder_1

Vem behöver ett motorfordon som lastar 44 liter bagage med restriktionen att det inte får väga mer än 16 kg, frågar sig Uppsala Nya Tidning. Can-Am Spyder är inget man behöver, men en väldigt rolig hybrid av motorcykel, snöskoter och sportbil. Trehjulingen är imponerande stabil med sina antispinn- och antisladdsystem. Känslan påminner om flakmoppe fast snabbare. Att det bara finns fotbroms upplevs som negativt, de som kört motorcykel kommer automatiskt sträcka sig efter en handbroms. Juridiskt är Can-Am Spyder en motorcykel men det krävs bara B-körkort, Uppsala Nya Tidning varnar för att det inte är lovande för olycksstatistiken.

Källa: www.unt.se

Motorcycle.com

"It offers a truly unique riding experience"

Spyder_3

Amerikanska Motorcycle.com tycker du ska ha lekhumöret med dig när du testar Can-Am Spyder. Det är vare sig bil eller motorcykel och så länge du är medveten om det lär du ha roligt. Den här maskinen kan även ge rörelsehindrade körglädje som de annars inte skulle haft. Säkerhetssystemen upplevs som tillfredsställande och med tillvalen för mer lastyta känns Spyder som ett fordon för långfärd. Minuspoäng för att maskinen är svårparkerad och att en del av chassiet ser lite billigt ut.

Källa: www.motorcycle.com (us)

Popular Mechanics

"Making a bold statement"

Can-Am Spyder är bekväm, speciellt för passagerare baktill tycker Popular Mechanics. Extravikten som en passagerare medför gör dock att Spyder känns betydligt trögare, rentav lite ansträngd. Som förare saknar man ryggstöd i startpaketet, kanske kommer det att återfinnas bland tillvalen. Styrningen upplevs inte som naturlig för en van motorcyklist och kurvtagningen är rätt darrig inledningsvis. Med lite vana känns Spyder som en trevlig åktur, fjädringen kan ställas efter behag och alla funktioner är logiskt placerade. För den upptäcktsgirige med slantar till övers är Can-Am Spyder absolut ett annorlunda och roligt alternativ för långfärderna.

Källa: www.popularmechanics.com (us)

Inside Line

"Not like anything you've seen"

Spyder_5

Kanadensiska Bombardier har blåst liv i gamla märket Can-Am och nöjer sig inte med en vanlig comeback. Spyder är både motorcykel och sportbil, tycker Inside Line. Styrningen är lätt medan bromspedalen sitter lite ergonomiskt inkorrekt vilket gör att du måste lyfta foten i onödan. Det finns heller ingen fotpinne vilket skulle göra att föraren kommer ännu längre från bromsen. Körkänslan passar bättre för glidarturer än sportåkning. Visst finns det en marknad bland 30-plusare som inte kört hoj, men Inside Line tror starkt på lite äldre köpare som sålt tvåhjulingen.

Källa: www.insideline.com (us)

Fastbikes

"Bra kontrollsystem"

Säkerhet är viktigt men inte nödvändigtvis roligt, tycker Fastbikes. Trots testarens försök till farliga manövrar parerar Spyders kontrollsystem bra, och reder ut kniviga situationer. Den tar svängar lätt men upplevs inte som stabil i höga hastigheter, då den kan få en lite ålande känsla. Däremot går det inte att smita mellan filerna eftersom Spyder helt enkelt tar för mycket plats. Mest av allt påminner den om en snöskoter med sin limpsadel, men man vill även instinktivt luta sig inåt i kurvorna som med en motorcykel. Ur denna synvinkel känns Spyder faktiskt lite ängsligare att köra men den är onekligen riktigt rolig, sammanfattar Fastbikes.

Källa: www.fastbikes.se

Cirkapris: 170000 kronor

Produktfakta: Modell: Trehjulig MC med två sittplatser.
Motor: V-twin bensin, 98 hk resp 104 Nm.
Kraftöverföring: Remdrift, manuell eller semiautomatisk växellåda.
Mått: L 267/B 151/H 115 cm.
Tjänstevikt: 316 kg. Maxlast 224 kg.
Tankvolym: 27 liter.
Bränsleförbrukning: 0,69 l/mil. Koldioxid 182 g/km.
Utrustning: Abs och antisladdsystem, backväxel.