Sök
Subaru Impreza WRX 2003

Subaru Impreza WRX 2003

Snyggbil med utsikt

2004-11-26

Testarna anser att designen gått före utrymmet i nya Peugeot 407. Men bilen presterar bra och standardutrustningen täcker allt man kan önska sig, menar testarna.
Testkälla Kommentar
Top Gear "Triggers instant extreme desirability"
Teknikens Värld "Tämjd men fortfarande en tuffing"
Edmund's "Still an Impreza at heart"

Vad tycker testarna?

Ingen har något direkt ont att säga, istället gläds testarna åt lekfullheten hos nya Impreza. En testare klagar över lite för högt buller invändigt medan en annan kommenterar att det snarare hör till. Växellådan får beröm för sin manövrerbarhet. Tummen upp för Impreza med andra ord.

Top Gear

"Triggers instant extreme desirability"

Subaru-ImprezaSti-WRX_fram
Top Gear har bara positiva saker att säga om Subaru Impreza WRX STi. Om så testaren skulle bli den enda människan kvar på jorden skulle han ändå må ganska bra, så länge han fick fortsätta köra omkring i en WRX STi. Bilen skär som en kniv genom luften i en hastighet som skulle göra det svårt för de flesta andra bilar att ens få en glimt av bakvingen. Styrningen har förbättrats jämfört med tidigare modell och fjädringen ger bättre vägkänsla. Tendenserna till överraskningar från chassit är lägre än hos föregångaren. Testbilen är extrautrustad med Prodrive Performance Pack som får hästkrafterna att hoppa från 261 hk till 300 hk. Även vridmomentet får en knuff uppåt. Ja, denna bil är värd pengarna menar Top Gear.

Källa: Auto Motor & Sport nr 18 2004
Teknikens Värld nr 20 2004
Automobil Test okt 2004

Teknikens Värld

"Tämjd men fortfarande en tuffing"

Subaru-Impreza-WRX-Sti_bak
Teknikens Värld är lite kritisk till att framlyktorna hos Impreza WRX tappat sin säregenhet och nu ser ut som strålkastarna på japanska bilar i allmänhet. Men bilen är fortfarande kalas i det stora hela, en "ouppfostrad, bräkande slyngel och vattenkammad svärmorsdröm" i samma paket. Det är lite tråkigt att ljudisoleringen inte är bättre och det dånar väldigt i bilen oavsett underlag. Men man sitter bekvämt och trots avsaknad av insmickrande finish interiörmässigt ler testaren stort åt kraften från motorn när den ryter till. Balansen i chassit är utmärkt och när Teknikens Värld skriver om fjädring och bromsar använder man ord som "dynamikskapande".

Edmund's

"Still an Impreza at heart"

Subaru_Impreza_WRX_STi_inte
Edmund's har tillbringat många timmar bakom ratten på Subaru Impreza WRX STi och skriver att om Subaru någonsin kommer att vinna ännu ett mästerskap med en vägbil, kommer det att bli med denna. Styrningen är kvickare än hos vanliga WRX och hela bilen är något lägre som STi. Tack vare EBD kan varje bakhjul bromsas individuellt och detta tillsammans med 225/45 ZR Bridgestone Potenza får testföraren att mysa. Däcken i sig kanske inte är något speciellt, men med fyrhjulsdrift och övriga egenskaper hos bilen bidrar de till helheten. Växellådan är den lättaste testaren haft att göra med. Subaru har lärt sig att enbart fyrhjulsdrift inte längre räcker, istället har man satsat på riktigt härlig prestanda och faktiskt också lyckats, menar Edmund's.

Cirkapris: 210000 kronor

Produktfakta: Subaru Impreza WRX är den nya prestandamaskinen från Subaru. Den finns också som en lite hetare modell med tillägget STi i modellbeteckningen. Klädseln är av tyg och ratten läderklädd. Bilen känns lätt igen på den kraftiga bakvingen och kylintaget mitt på motorhuven. WRX har en fyracylindrig motor med turbo på 2 liter och 225 hk (265 hk) vid 5600 r/min (6000 r/min). Det maximala vridmomentet 300 Nm (343 Nm) inträffar vid 4000 r/min. 0-100 km/h på 5,9 (5,5) sekunder och toppfart 232 km/h (244 km/h). Fyrhjulsdriften är permanent och kraftöverföringen sker via en manuell sexväxlad låda. Tjänstevikten är 1445 kg, maxlasten ca 400 kg och släpvagnsvikten 1200 kg. Bränsleförbrukningen blandad körning är 0,92 l/mil. Priset avser Sti.

Modell: Peugeot 407 SW