Sök
Seat Toledo

Seat Toledo

Märklig sportlastare

2005-03-13

Toledo är efterföljaren till Altea och saluförs som en liten, rymlig och praktisk kombination av flera olika biltyper. Testarna blir dock mest förvirrade och har svårt att se meningen med bilen.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 2,5/5 "Not the future of saloons"
What Car 2/5 "Does nothing different to Altea"
Teknikens Värld - "Minibuss, sedan eller kombi?"
EVO 3/5 "This year’s most confusing new car"

Vad tycker testarna?

Testarna är inte direkt imponerade av Seat Toledo. Bilen beskrivs vara en lite större variant av den äldre Altea och testarna har svårt att motivera prisskillnaden. Den har bra bagageutrymme och hygglig körkomfort som nog kan fungera i familjeförhållanden. Att bilen saluförs som en mindre sportbil är dock svårförståeligt och testarna gillar inte heller det utstickande bakpartiet.

Autocar

"Not the future of saloons"

Seat-Toledo-back

Autocar konstaterar att Seat verkar väldigt angelägna om att skapa sig en identitet, då märket hittills inte har haft någon tydlig inriktning på sina bilar. Testaren menar att det är tveksamt om Toldedo klarar att visa riktningen för bilföretaget, då bilen tydligt går i föregångarens fotspår. I stort menar nämligen testaren att Toledo är en Altea med lite större plats för fötterna. Autocar har testat 1,9-liters TDI-versionen och konstaterar att bilen förmodligen inte kommer att vinna några större designpriser. Testaren har faktiskt svårt att se varför denna bil skapades då den inte erbjuder några större nyheter i klassen. Inne i kupén är det ganska gott om utrymme men kvaliteten på detaljer i interiören imponerar inte. Komforten är okej men utan att ge passagerarna det där lilla extra i form av skön dämpning som vanligtvis återfinns på bilar i golfklassen. För att utlysas som en sportbil menar testaren också att bilen understyr på tok för mycket. Växellådan håller dock måttet men de sköna växlingarna är ett av få plus som bilen får. Testaren rekommenderar istället den billigare föregångaren.

What Car

"Does nothing different to Altea"

What Car förutspår att Toledo inte kommer att bli lika omtyckt som Seat Altea. Detta trots att bilarna i stort är identiska förutom den förstorade baken på Toledo. Att bilen har ett stort bagageutrymme noteras, men också att en stor del av detta utrymme återfinns under golvet i förvaringsluckor. När dessa extrautrymmen räknas bort har testaren svårt att skilja på Toledo och Altea. Att Seat vill slå ett slag för sportigheten har testaren svårt att förstå, även om kraftigare motorer ska införas. Det bästa alternativet i dagsläget bedöms vara dieselmodellen på två liter. Körmässigt beskrivs bilen som ganska ointressant, även om den erbjuder hög komfort. Det är bra för en familjebil men i slutändan är det trots allt något som saknas. Bilen känns ganska onödig om man ser till Seats bilpark och slutordet från testaren är att Seat Toledo aldrig någonsin kommer att vinna pris för "årets bakparti".

Teknikens Värld

"Minibuss, sedan eller kombi?"

Seat-Toledo-inside

Teknikens Värld konstaterar att Seat Toledo inte riktigt passar in någonstans. Modellen bedöms vara ett klart steg tillbaka jämfört med Altea och tanken på att bilen skall utmana både sedaner, mindre kombibilar och flexibilar slutar i ett magplask. Att bilen har ett stort bagageutrymme går inte att komma ifrån, men det krävs också att man inte behöver ha något reservhjul för då går mycket av utrymmet bort. Att bilen saknar bältesvarnare ger minuspoäng. Körupplevelsen jämförs med Altea och erbjuder fast fjädring samt bra styrrespons. Bilens utformning för tankarna mot en helikoptercockpit men synfältet begränsas av bilens breda stolpar. Sammanfattningsvis menar testaren att Toledo visserligen är en rymlig lastare men att utseendet nog kan skrämma bort en del intressenter.

EVO

"This year’s most confusing new car"

Seat-Toledo-inside-backseat

EVO hade svårt att tro sina ögon vid första anblicken av Seat Toledo då den har väldigt många likheter med Seat Altea. Att Seat hänvisar till Toledo som en ”Multi Sport Vehicle” gör inte testaren klokare som har svårt att placera bilen i ett speciellt fack. Körmässigt jämförs Toledo med en Audi A3, vilket inte är så konstigt då de delar samma plattform. Motoralternativen gås igenom och 2,0 FSI beskrivs som livlig, 2,0 TDI som slagkraftig och 1,6-litersalternativet som blek. Att inte Seat väljer att släppa en riktigt sportig version är något testaren ställer sig frågande till, om man nu siktar in sig på att vara en multisportbil. Styrningen anses i alla fall vara bra även om den ger ett något onaturligt intryck. På det hela taget menar testaren att Seat Toledo är en rolig liten bil, även om den inte känns helt lättbegriplig.

Cirkapris: 180000 kronor

Produktfakta: Seat Toledo är en femdörrars framhjulsdriven sedan/flexibil med flertalet olika motoralternativ, bland annat en 1,6-liters variant på 102 hk, en tvålitersmodell på 150 hk med FSI och TDI-dieselmodeller på 1,9 samt 2,0-liter på 105 och 140 hk. Samtliga bilmodeller har fyrcylindrig rak motor och klarar miljöklass 2005. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är angiven till ca 0,54 liter per mil för den minsta dieselbilen, upp till 0,89 liter per mil för 2,0 FSI. Bränsletanken rymmer ca 55 liter, bagageutrymmet från 500 upp till 1440 liter med hjälp av fällda säten. Bilen finns även med ett antal olika växellådor, från femväxlad manuell till sexstegad tiptronic. Toledo har ventilerade skivbromsar fram och bak. Bilen har en tjänstevikt på 1419-1637 kg och måtten 446x177x157 cm.

Modell: Seat Toledo