Sök
Seat Exeo

Seat Exeo

Lite gammalt, lite nytt

2009-04-17

Inte mindre än 70 % av Seat Exeo bygger på gamla Audi A4. En redan bra bil erbjuds alltså till lägre pris med annat märke på grillen. Men tillval som fyrhjulsdrift och automatlåda saknas.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Beprövad teknik och gott kvalitetsrykte"
Autocar "Audi quality, Seat flair"
Car "Value for money"

Vad tycker testarna?

Med Exeo gör Seat ett första avsteg från sin tradition att döpa sina modeller efter spanska städer. I gengäld är också Exeo, från latinets exire eller pånyttfödelse, betydligt mer tysk än spansk. Det är dessutom Seats första försök att tränga sig in bland tjänstebilsförarna och en äldre köpekrets. De som är bekanta med Audi A4 kan även den här bilens för- och nackdelar. Funktionell och snygg inredning, även om navigationssystemet kunde varit mer lättillgängligt. Samma trånga benutrymme bak, men Seat har lagt till nya Volkswagenmotorer och ny fjädring. Testarna tycker Exeo med sin fina kurvtagning är rolig på krokiga bergsvägar och hittar liksom på originalet A4 inga större brister. Men den kommande kombimodellen lär vara intressantast.

Vi Bilägare

"Beprövad teknik och gott kvalitetsrykte"

Seat Exeo 1Som gammal Audiförare känner man inte bara igen utsidan av Exeo, väl i förarstolen är även det mesta i knapp- och reglageväg bekant, skriver Vi Bilägare. Instrumentbrädan verkar plockad rakt ur A4 cabriolet, allting känns genomarbetat och funktionellt. Enda anmärkningen är att navigationssystemet kunde suttit högre upp för bättre synlighet. Att köra Exeo är minst lika roligt som att köra en A4. Framförallt har bilen skön kurvtagning och den elektriska servostyrning är mycket responsiv. Eftersom inga större chassiförändringar skett är benutrymmet i baksätet emellertid begränsat. Exeo ärver fem Euro-NCAP stjärnor men här har motorhuven förlängts vilket ger fotgängare större chanser vid en eventuell kollision.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 4 2009

Autocar

"Audi quality, Seat flair"

Det är lätt att avfärda Exeo som ett desperat försök att ta andelar i mellanklassegmentet, skriver Autocar. Men i själva verket visar detta vart bilindustrin är på väg med fler samarbeten, make-overs och bilar byggda på samma plattform. Autocar minns A4 som en snygg men tung bil, där tyngdpunkten till stor del låg över framhjulen. Det är svårt att veta hur mycket Seats ingenjörer lyckats flytta tyngdpunkten, men Exeo känns lättare och har ett klipp i steget som A4 saknade. Den mindre dieseln har utmärkt väggrepp och bra tryck, liksom den större bensinmotorn. Kombimodellen (hösten 2009) förväntas bli den riktiga storsäljaren.

Källa: Autocar (GB) 12 nov 2008

Car

"Value for money"

Seat Exeo 2Seat Exeo introducerar få synbara nyheter gentemot originalet Audi A4, skriver Car. Lamporna har fått ett mer typisk Seat-utseende, nummerplåten är flyttad och sidospeglarna är monterade direkt på dörrarna. Så mycket behövde ju å andra sidan inte ändras, eftersom A4 var en snygg och genomtänkt bil från början, tycker Car. Att köra Exeo är därför också en mindre dynamisk upplevelse än att köra till exempel BMW 3-serien. Seat har förvisso bytt fjädring men känslan är ungefär densamma. Det som imponerar är priset och vad som ingår i standardversionen av en Exeo. Vi pratar bland annat om luftkonditionering, farthållare, bluetooth, aluminiumfälgar och lufttryckskontroll. Känslan av generositet i förhållande till priset är det som kommer ge Seat marknadsandelar bland tjänstebilarna, tror Car.

Källa: Car (GB) jan 2009

Cirkapris: 215000 kronor

Produktfakta:

Seat Exeo 1,8T
Typ: 4-dörrars sedan med fem sittplatser
Motor: 1,8 bensin, 150 hk och 220 Nm vid 1800 v/min
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda
Prestanda: Toppfart 217 km/tim, 0-100 km/tim 9,3 s.
Förbrukning: 0,79 liter/mil blandat, koldioxid 184 g/km
Övriga versioner: 2,0 turbodiesel 143 eller 170 hk, 2,0 Tsi 200 hk
Mått: 466x177x143 cm
Bagagevolym: 460 liter
Tankrymd: 70 liter
Utrustning urval: Farthållare, aktiva nackstöd, larm, fällbart baksäte

Tillverkare: Seat