Sök
Saab 9-3 2002

Saab 9-3 2002

En Saab med körglädje!

2002-10-06

En ny version av Saab 9-3 har sett dagens ljus. Med bättre väghållning, kvickare motor och mer attityd försöker Saab slå sig in i "mellanklassens premiumsegment". Och testbetygen är fina.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Finfin väghållning"
Teknikens Värld "Glöm gamla 9-3!"
Motor "Bredare och högre"
Auto Motor & Sport "Enkel design i hela bilen"
EVO "Swedes get serious"

Vad tycker testarna?

Testarna är helt eniga om att nya 9-3 är både pigg och körglad. Med suveräna vägegenskaper lämnar den föregångaren "i ett moln av damm". Designen har drag av storasyster 9-5 vilket kan få bilen att verka lite identitetslös. Invändigt har stora förbättringar gjorts och det finns mer plats i baksätet. Ett par av testarna klagar på detaljer som att mittkonsolen är plottrig och att handbromsen, som visserligen är snyggt designad, också är väldigt lätt att klämma sig på. Några av testarna tycker priset är högt.

Vi Bilägare

"Finfin väghållning"

Saab-9-3-2002-sidan

Vi Bilägare skriver att nya 9-3 trivs bra även då tempot trissas upp. Bettet i böjarna imponerar, liksom följsamheten och det snabba och exakta gensvaret på förarens kommandon. Bilen anses skojig, smidig, inspirerande och harmonisk på ett sätt som är helt nytt för Saab, men trots all körglädje finns en rejäl dos av gammal hederlig trygghet kvar, menar testaren. Stolarna är utsökta och förarmiljön är elegant utformad med undantag för gyttret av knappar på mittkonsolen. Handbromsen är tjusigt integrerad men tyvärr också lätt att klämma sig på. Priset anses högt i förhållande till föregångaren tycker Vi Bilägare.

Källa: Vi Bilägare Nr 10, 2002
Teknikens värld Nr 15, 2002
Motor Nr 8, 2002
Auto Motor & Sport Nr 16, 2002
EVO Sept. 2002

Teknikens Värld

"Glöm gamla 9-3!"

Teknikens värld skriver att efter två dagars körning på kurviga vägar i Västergötland har man inga svårigheter att ge chassit "med beröm godkänt". Trögheten och understyrningen från gamla 9-3 är borta och har istället ersatts av utmärkt väghållning och körglädje. Invändigt har också skett väsentliga förbättringar. Speciellt baksätet är betydligt skönare med mer utrymme både till ben och bak. En följd av att den nya modellen har vuxit sju cm i axellängd och fem i bredd. Bagageutrymmet är också ganska stort men svårt att utnyttja på grund av den lilla öppningen. Men i prestigeklassen är det viktigt att bilen har karaktär och nya 9-3 känns onekligen en smula diffus i formerna, avslutar Teknikens Värld.

Motor

"Bredare och högre"

Saab-9-3-2002-fram

Motor har aldrig kört en mer körglad och helgjuten Saab. Utseendemässigt är bilen en mindre variant av 9-5, ett lyckat resultat. Då man rattar bilen är det framför allt tre saker som slår testaren. Det första är den suveräna väghållningen, där nosen snabbt och villigt styr in även vid forcerad kurvtagning. För det andra den låga ljudnivån där Saab håller vad man lovar och för det tredje motorns generösa prestanda. Arc-modellen med 175 hk går som ett spjut och känns mer lagom än Aero, vars extra hästar och sportchassi inte förhöjde upplevelsen lika mycket som priset anger. Kupén anses ge hyggliga utrymmen för klassen även om benutrymmet bak (trots de extra centimetrarna) inte imponerar. Priset anses återigen vara aningen högt.

Auto Motor & Sport

"Enkel design i hela bilen"

Auto Motor & Sport slår fast att nya 9-3 är klart mycket bättre än föregångaren. Problemet är att den också är mycket dyrare. Men den är mycket rolig att köra oavsett motor och speciellt på kurviga landsvägar kommer den helt till sin rätt. Bilen känns lätt och är enkel att hantera med sin fina direkta styrning. Stolarna är som alltid väldigt bekväma och ger fint stöd för både lår och rygg. I värstingmodellen Aero finns en sexväxlad låda som fungerar bra. Lägena är distinkta och växlingarna går smidigt och snabbt. Designmässigt blir testaren inte speciellt imponerad. Interiört faller desto mer på plats. I en landskamp mot Volvo S60 visar sig Volvon ändå vara klar favorit om man vet att man kommer tillbringa mycket tid och många mil ute på vägarna. Vill man däremot ha roligt bakom ratten förfaller Saab 9-3 vara det bättre valet. Saab har kommit en bit på vägen mot den efterlängtade prestigen men inte nått ända fram, menar Ams.

EVO

"Swedes get serious"

EVO tar Saabs nya skapelse på en testrunda är testaren reserverad med tanke på den äldre varianten av 9-3. Efter första kurvtagningen är dock alla tvivel som bortblåsta då fordonet lydigt, direkt och utan understyrning reagerar på förarens kommandon. Den nya bakaxeln som utnyttjar Saabs ReAxs-teknologi fungerar utmärkt och ger bilen en utomordentlig smidighet på vägarna, tycker testaren. Designen anses ganska hyfsad men formerna saknar det där lilla extra som ger bilen karaktär och som får den att stå ut bland konkurrenterna.

Cirkapris: 230000 kronor

Produktfakta: Med nya 9-3 gör Saab ett försök att klättra på statusstegen i mellanklassens premiumsegment. Fyra krockkuddar och sidokrockgardiner ingår som standard och pisksnärtsskyddet i framstolarna har förbättrats. En ny bakaxel som kallas ReAxs där bakhjulen styr utåt som på en ledbuss gör bilen villigare att runda tvära svängar. 9-3 finns i utförandena Linear, Arc, Vector och Aero, samtliga med AC som standard. I de tre billigare versionerna sitter en femväxlad låda och i Aero en sexväxlad. Alla motorer är turbomatade med 150-210 hk. Aero med 210 hästar gör 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Bensinförbrukningen är ca 8,6 l/100 km och maxhastigheten 235 km/h. Med måtten 464x176x147 cm är bilen lika lång som föregångaren, men bredare och högre. Tjänstevikt 1440 kg. Prisexempel avser 2.0T.

Modell: Saab 9-3 2002