Sök
Peugeot 407

Peugeot 407

Fräckt utseende, lågt pris

2004-06-08

Peugeot 407 uppskattas både för "Ferrari-liknande design" samt låg prissättning och köregenskaper. Bilen spås en framtid som tjänstebil om låg bränsleförbrukning inte är avgörande.
Testkälla Kommentar
Car “It steps outside the mainstream”
Auto Motor & Sport ”Nya Pegan är värd att vänta på”
Vi Bilägare ”Alert, lydig och pålitlig”
Teknikens Värld ”Peugeot kör så det ryker”

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att 407 med sin stora grill och slimmade kaross har lånat mycket av designen från Ferrari. Bilen bedöms som säkerhetsmässigt välutrustad och prisnivån rimligt satt. Testarna förutspår att 407 kommer att bli omtyckt som firmabil och uppskattar att köregenskaperna verkar prioriterade. Bilen anses dock törstig och dämpningen är i hårdaste laget.

Car

“It steps outside the mainstream”

Peugeot_407_inside

Car menar att bilens utseende kommer att separera köparna i två läger, de som älskar Ferrari-designen och de som hatar den. I jämförelse med 406 beskrivs 407 som mindre klassiskt elegant men detta är något som testaren gillar. Det snygga yttre följs upp av ett bra innandöme och testaren noterar att Peugeot är en av de sista biltillverkarna att tillverka sina egna dämpare. Bilen anses vara väldigt viktig för Peugeot och förutspås att hitta många av sina köpare bland företagare. Testaren menar att bilen sticker ut från mängden tillräckligt mycket och inne i bilen finns mycket godis. Testaren uppmärksammar avslutningsvis att även den framtida kombimodellen av 407 ser mycket lovande ut och väldigt långt ifrån den traditionella bil man förväntat sig från Peugeot.

Källa: Car, feb 2004
Auto Motor & Sport, nr 10 2004
Vi Bilägare, nr 7 2004
Teknikens Värld, nr 10 2004

Auto Motor & Sport

”Nya Pegan är värd att vänta på”

Auto Motor & Sport konstaterar att Peugeot 407 besitter de körmässiga egenskaperna för att bli en succé. Bagageutrymmet på 407 liter är dock i måttligaste laget jämfört med konkurrerande bilar. Testaren upplever att responsen från styrningen är extremt rapp men konstaterar samtidigt att körkänslan försvinner något genom styrservon. Komforten är riktigt bra och bäst blir det i en 2,2-litersmotor med manuell låda. Kupéutrymmet är inte speciellt stort men interiören är luftig vilket ger en rymlig känsla. Stolarna både fram och bak anses vara sköna men sitsen är lite kort. Testaren menar avslutningsvis att Peugeot har lyckats riktigt bra med modell 407 och menar att så länge priset hamnar på den angivna nivån så blir Peugeot 407 en faktor att räkna med.

Vi Bilägare

”Alert, lydig och pålitlig”

Peugeot_407_top

Vi Bilägare misstänker att Peugeot har sneglat på Ferrari 456 i designen av 407 och konstaterar att det är en lyckad design och att bilen har ett väldigt litet luftmotstånd då det ”i farter som är förbjudna” fortfarande går att föra ett vettigt samtal inne i kupén. Bilen har generösa utrymmen invändigt och testaren uppmärksammar att modellen delvis är inriktad mot tjänstebilsklassen och testaren tror den har alla möjligheter att lyckas. Testaren rekommenderar den större motorn då tvålitersmotorn känns orkeslös. Den sexväxlade lådan faller testaren i smaken som dock noterar att bränsleförbrukningen vid testtillfället passerade en liter per mil. Köregenskaperna är på topp, kupén är luftig och de stora strålkastarna uppskattas av testaren, som dock finner att fjädringen är i hårdaste laget. Helhetsintrycket är att detta är en mycket intressant bil till ett överkomligt pris.

Teknikens Värld

”Peugeot kör så det ryker”

Peugeot_407_side

Teknikens Värld beskriver Peugeot 407 som en klassisk sedan där komfort är ledmotivet. Testaren misstänker att kundkretsen för denna modell är ”välanpassade medelålders” som inte gillar allt för mycket nyskapande. Invändigt ser bilen närmast ut som 406, även om kvaliteten verkar ha förbättrats, det mest extraordinära på bilen är annars grillen som påminner om en Ferrari. 17-tumshjulen bjöd på en ganska tuff åktur och detta tillsammans med en styv fjädring gav en ganska hård gång. Om detta är bra eller dåligt är upp till köparen att avgöra. På slät väg menar testaren att Peugeot 407 trivs mycket bra och att den totalt sett ger en behaglig komfort, även om en brasklapp sätts ut för dieselvarianten som hade ett högt motorljud. Plus för säkerhet och övrig utrustning.

Cirkapris: 200000 kronor

Produktfakta: Peugeot 407 är en framhjulsdriven fyra dörrars sedan med 2,0-liters bensinmotor på 136 hk, 160 hk 2,2-litersmotor samt V6 3,0 på 211 hk, vidare en 2,2-liters HDI turbodiesel med 137 hk. Bilen gör 0-100 km/tim på omkring 10 sekunder, har en toppfart på ca 212 km/h och förbrukar 0,82-0,98 liter per mil beroende på motor. Tanken rymmer 66 liter. Bilen finns med fem- eller sexväxlad manuell växellåda eller sexstegad automat. Bilen har som standard dubbla krockkuddar och sidokrockkuddar fram, takkrockkuddar fram och bak samt knäkrockkudde på förarplats. Som standard medföljer ESP-antisladd, klimatanläggning, farthållare, färddator, justerbar ratt och regnsensor. Bilen väger ca 1540 kilo och har måtten 467x181x144 cm.

Modell: Peugeot 407