Sök
Peugeot 308

Peugeot 308

Större, skönare, snyggare.

2007-12-28

Efterföljaren till 307 är bra, men inte bäst i klassen enligt testarna.
Testkälla Kommentar
3/5 “Strong residuals”
Vi Bilägare “Lyft på alla punkter”
Autocar “Not a bad car”
Teknikens Värld “Värd att vänta på”
Car “Steers with precision”

3/5

“Strong residuals”

What Car jämför Hyundai i30 och Peugeot 308, där i30 avgår med segern. Båda bilarna testas med dieselmotor och i båda får man både bra ekonomi och hyfsad prestanda, men i30 har bästa motor och styrning. Dock är vindbruset lägre i Peugeot. Körställningen är inte så bra i Hyundai men däremot är det gott om utrymme fram och bak. Med samma pris på engelska marknaden är i30 den mer välutrustade och därmed mest prisvärd, Peugeot får inte lika bra totalbetyg men beröms för fin dieselmotor och bra köregenskaper. Dessutom är andrahandsvärdet bättre.

Källa: What Car (GB) jan 2008

Vi Bilägare

“Lyft på alla punkter”

Vi Bilägare tycker att den nya bilen är lite väl lik föregångaren 307. Eftersom redan denna var byggd på höjden och 308 dessutom blivit längre och bredare är det gott om utrymmen i bilen. Även här menar man att kvalitetskänslan fått ett rejält lyft. Eftersom bilen inte körts på svensk asfalt vet man dock inte hur den klarar däckbuller. 1,6 liters bensinmotorn är okej men surrig i högre farter, samt har en sladdrig växellåda. Även basmodellen är välutrustad och säkerheten är som väntat god. Miljöklassade motoralternativ (diesel och etanol) känns lockande menar ViB.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 15 2007

Autocar

“Not a bad car”

Brittiska Autocar menar att 308 inte är en ny modell, men en bättre och uppdaterad version av Peugeot 307. Men konkurrensen i klassen är hård. Den nya kupén bjuder inte på så mycket bättre utrymmen men det går att åka två vuxna i baksätet. Däremot är den ökade kvaliteten påtaglig i material och utförande, medan den stora glasrutan gör interiören luftig. Körställningen är god och instrumenten är snygga, men svåra att greppa. Autocar gillar bensinmotorn på 1,6 liter som även återfinns i Mini cooper. 308 får se sig slagen av Hyundai, Ford, VW med flera.

Källa: Autocar (GB) 17 okt 2007

Teknikens Värld

“Värd att vänta på”

Teknikens Värld gillar Peugeot 308 och menar att den är värd att vänta på, i alla fall om du tänkt köpa föregångaren 307 som nu reas ut. Den nya bilen är tystare med bättre materialkänsla. Tunnare framstolar ger bättre benutrymme bak och 5 cm extra bredd gör gott, men mätarna är delvis svåra att läsa av. Bilen ser snygg ut men delvis har designivern gått lite långt menar testaren. Körmässigt är likheterna med föregångaren tydliga, men motorerna som delvis utvecklats tillsammans med BMW har blivit bättre och mer intressanta, tycker testaren.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 23 2007

Car

“Steers with precision”

Brittiska Car gillar att köra runt med Peugeot 308. Den styr bra och håller sig väl på vägen när det svänger. Den ser snygg ut och är skön att åka i, medan utrymmena är bättre än tidigare. Den turbomatade 1,6 liters motorn är bästa valet, med gott om vridmoment precis som den lilla dieselmotorn. 308 är allt man kan vänta sig av en modern Peugeot tycker Car, dessutom med lite extra ”showroom appeal” och köregenskaper utöver standard. Vilket borde locka många köpare.

Källa: Car (GB) nov 2007

Cirkapris: 160000 kronor

Produktfakta: Peugeot 308 är en femdörrars halvkombi som längre fram kommer som kombi och som tvådörrars cabriolet. Bensinmotor 1,6 liter och 120 hk samt 1,6 liter med turbo och 150 hk. E85 motor på 2,0 liter och 140 hk. Turbodiesel på 1,6 liter och 110 hk samt 2,0 liter och 140 hk. För 1,6 bensin är toppfarten 195 km/tim, 0-100 går på 10,8 sekunder. Bränsleförbrukning 0,67 liter per mil blandad körning, Co2 159 gram/km. Mått 428x181x150 cm, tjänstevikt 1362 kilo. Tanken rymmer 60 liter. Max släpvikt 1650 kilo. Cirkapriset avser 308 1,6 120 hk.

Tillverkare: Peugeot