Sök
Peugeot 307 SW

Peugeot 307 SW

Glas(s)bilen

2002-11-20

Peugeot försöker med nya 307 SW ta en tugga i den alltmer populära MPV-klassen, med läckert glastak och bra utrymmen som främsta vapen. Betygen är genomgående goda.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens Värld 4/5 "Sväljer mest i klassen"
Autocar 7/10 "As stylish as it is practical"
Car 9,5/20 "Just won't cut it"
Auto Motor & Sport 47/59 "Årets bil i kombiform"

Vad tycker testarna?

Då det gäller design tycker de flesta att Peugeot har lyckats med 307 SW. Bilen anses vackrare än sina konkurrenter och det stora glastaket släpper in mycket ljus i kupén. Då klimatanläggning är standard så är det ingen som besväras nämnvärt av att glastaket också hettar upp kupén om sommaren. Utrymmesmässigt får bilen bra betyg då det gäller lastkapacitet men sämre då det gäller kupéutrymme, speciellt i de bakre sätena. En testare menar att sju personer i bilen under en längre sträcka vore en mardröm. Säkerheten anses dock vara riktigt bra liksom ekonomin. Ute på vägen noteras att bilen understyr snällt men motorn presterar hyfsat. Trots sitt godkända uppträdande på vägarna tycker majoriteten att 307 SW är ganska tråkig att köra med ett konstant buller från vägbanan. Några pekar också på att backspeglarna är lite för små.

Teknikens Värld

"Sväljer mest i klassen"

Peugeot-307SW-uppifran
Teknikens Värld testar 307 SW mot 307 Kombi och blir imponerade av att man lyckas få in 48 backar i båda bilarna, 1 mer än i regerande mästaren Ford Focus och 3 fler än i Volvo V70. Framstolarna anses mycket bra då de erbjuder alla inställningsmöjligheter som krävs för att skapa en bra körställning. Sikten runtom är bra fast flera i testlaget klagar på små backspeglar. Visst bidrar glastaket till att värma upp kupén under varma sommardagar men eftersom klimatanläggning är standard är det inte så farligt. Ute på vägen upplevs 307 SW som en stor bil utan att för den skull bli otymplig. Skärpan i styrning och framvagn är inte riktigt lika god som hos Ford Focus, mer snällt understyrd. 307 Kombi utses till bästa köp med betyget 5 av 5.

Källa: Teknikens Värld Nr 14, 2002
Autocar juni, 2002
Car nov, 2002
Auto Motor & Sport Nr 14, 2002

Autocar

"As stylish as it is practical"

Autocar tycker om utseendet och det mysiga glastaket och anser 307 SW ligger steget före sina rivaler vad gäller design. 307 SW är bra byggd och det finns inte speciellt mycket att klaga på, men tyvärr har Peugeot inte heller med nya SW lyckats göra en bil som är rolig att köra. Detta trots att bilen har bra styrning och uppför sig bra på vägen, speciellt då det går fort. Bilen anses välutrustad och säkerheten imponerar. Autocar sammanfattar Peugeot 307 SW som en komplett bil med bra design, effektivitet och ekonomi, en av de bästa i klassen trots avsaknad av glädje.

Car

"Just won't cut it"

Peugeot-307SW-interior

Car hävdar att de två separata bakre sätena (tillbehör) bara passar små barn. Testaren uppskattar att en längre resa med sju personer i bilen skulle vara en mardröm. De bakre sätena är lätta att ta loss bara man vet var man skall göra av dem. Ute på vägen beter bilen sig hyfsat med viss understyrning. Jämfört med 307 noterar testaren att den bakre stötdämpningen är hårdare vilket medför sämre känsla på vägen. Testaren klagar också på att koppling och växellåda gör det omöjligt att få växlingen att gå mjukt. Car skriver att som normalstor bil i mellanklassen är den ett alternativ men inte om du vill frakta många människor. SW jämförs med Opel Zafira och Honda Stream och hamnar på en snopen tredjeplats där Honda vinner.

Auto Motor & Sport

"Årets bil i kombiform"

Peugeot-307SW-sidan

Auto Motor & Sport är väl medvetna om att Peugeot 307 SW inte är någon sportbil men man tycker att balansen och väggreppet gör den underhållande att köra. Ingen krängning som stör, fin precision i styrningen och bra temperament i motorn bidrar till välbefinnande bakom ratten. Växellådan anses inte vara något under av exakthet men känns inte oprecis. I stadstrafik upplevs SW som överskådlig med utmärkt runtomsikt, även om backspeglarna gärna kunde vara större. Till den positiva känslan bidrar körställningen. Det är lätt att hitta en bra position trots att ryggstödet inte har steglös lutningsinställning. Den fabriksmonterade ljudanläggningen med CD- spelare och separat display på instrumentpanelen får också ros med utmärkt ljud och tydlig display. Tyvärr kan musikupplevelsen störas av ljudet från vägbanan om beläggningen är grov.

Cirkapris: 180000 kronor

Produktfakta: 307 SW är MPV-versionen av Peugeot 307. Det som skiljer SW från den vanliga kombin är främst tre separata urlyftbara stolar istället för baksäte, och möjligheten till en tredje stolsrad samt standardmonterat glastak. Under huven sitter Peugeots vanliga alternativ i form av 1,6 eller 2,0 liters bensinmotor på 110 respektive 137 hästar eller HDI turbodiesel på 110 hk. Priset avser SW 2,0 där klimatanläggning, alufälgar och färddator är standard. Med tvålitersmotor ligger bränsleförbrukning vid blandad körning på 0,85 l/mil. Accelerationen 0-100 km/h är på 10 sekunder blankt och bromssträckan från 100 km/h 38,95 m. Tanken rymmer 60 l. De yttre måtten är 442x176x154 cm med axelavstånd på 271 cm. Tjänstevikten är 1,390 kg och maxlasten 490 kg. Säkerheten är god med sex krockkuddar som standard plus krockgardiner i sidorna.

Modell: Peugeot 307 SW