Sök
Opel Astra OPC

Opel Astra OPC

Tuff sportkombi

2003-09-30

Astra OPC är det senaste tillskottet i den digra Astra-serien. Turbomotor med bra drag gör den rolig men också ganska dyr menar testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Zeitung 3420/5000 "Der Astra zieht besser durch"
Teknikens Värld "Allt framstår som välgjort"
Auto Motor & Sport 39/60 "Härlig motor"

Vad tycker testarna?

OPC är den tuffaste modellen i Astra-serien med en tidsklassisk design. I samtliga tester jämförs den med konkurrerande sportiga mellanklassbilar, men når inte ända fram. Både Skoda Octavia och Golf GTI visar sig vara mer målmedvetna. Även om det inte skiljer mycket vad gäller motor och utrustning får Astra vika sig när det gäller ekonomi. Rivalerna kostar en slant mindre och testarna tar hänsyn till prislappen. OPC utmärks annars av en bra turbomotor, behaglig körning och bra lastkapacitet och alla är överens om att Opel har lyckats riktigt bra med konceptet.

Auto Zeitung

"Der Astra zieht besser durch"

Opel-Astra-OPC-bak
Tyska Auto Zeitung jämför Astra OPC med Golf GTI, två starka konkurrenter i samma klass. Ändå skiljer sig bilarna väsentligt åt. Astra har en spoiler baktill som till stor del skymmer sikten. Inuti finns fyra bekväma sittplatser men interiören ser lite billig ut med många plastdetaljer. Helt nöjd är testaren däremot med den digra säkerhetsutrustningen. Fjärdringen uppfattas som styv och motorljudet låter tyngre än på Golfen. När det gäller komforten lägger man också märke till en liten försämring gentemot konkurrenten. Körningen går dock smärtfritt. Motorn har en snabb reaktion kombinerat med behagligt humör. Framför allt accelererar bilen mycket bra och har fin balans i kurvorna. Golf GTI vinner med knapp marginal, p.g.a. bättre helhetsintryck och mer värde för pengarna, även om Astran vinner poäng för motor och styrning.

Källa: Auto Zeitung nr 1, 2003
Teknikens Värld nr 12, 2003
Auto Motor & Sport nr 15, 2003

Teknikens Värld

"Allt framstår som välgjort"

Opel-Astra-OPC-sidan
Teknikens Värld testkör Skoda Octavia RS tillsammans med Opel Astra OPC. Båda är små kombibilar med stark turbomotor. Astras design håller ännu måttet och känns modern, trots att modellen har några år på nacken. OPC är den trimmade varianten där tillverkaren har lyckats bra. Nya stötfångare och spoilers baktill ger en snyggare framtoning. Inredningen är smäcker och även om några detaljer känns plastiga är den välgjord. Motorn är det inget fel på. Astra reagerar snabbt när man trampar på gaspedalen och det är en hel del ös i accelerationen. Motorbullret kritiseras dock och det känns i öronen efter några timmar. Sammantaget vinner Skoda testet, även om Astra känns mer komfortabel är turbon i Skoda en susning bättre och den betingar framförallt ett bra mycket lägre pris.

Auto Motor & Sport

"Härlig motor"

Auto Motor & Sport kör också Astra OPC mot Skoda Octavia och märker att Opeln ser lite tuffare ut i designen och känns modern. En prestandabil med mörktonade baklyktor, sportratt och vita mätartavlor som upplevs fräsch och ny. Den är bekväm och skön att köra, men lite billig i inredningen. Rejäl motor och bra växellåda. Fjädringen känns på gropiga vägar. Astran har ett rymligt lastutrymme och det ger poäng. Skoda vinner dock med knapp marginal men endast på grund av att prislappen är lägre.

Cirkapris: 235000 kronor

Produktfakta: Opel Astra OPC är en framhjulsdriven kombi eller kombikupé med tvärställd 4-cylindrig 2-liters turbomotor med två överliggande kamaxlar och femväxlad manuell växellåda. Motorn ger 200 hk vid 5600 varv. Ventilerade skivbromsar fram och bak. Toppfarten noteras till 231 km/tim och accelerationen 0-100 km är 7,6 sekunder. Vridmoment 250 Nm vid 1950 r/m. Bränsleförbrukningen är ca 9,4 liter/100 km blandad körning. Som tillval finns ESP, metalliclack, xenonljus, farthållare, stereo. Opel Astra OPC mäter 4288x1709x1510 mm och tjänstevikten ligger på 1415 kg.

Modell: Opel Astra OPC