Sök
Opel Astra Caravan

Opel Astra Caravan

Säker bil för hela familjen

2005-03-02

Testarna anser att nya Astra Caravan har en sportig design och den är stabil och säker att köra. Det är dock synd att tillverkaren har snålat på detaljerna och standardutrustningen.
Testkälla Kommentar
Automobil Test “Eine sportliche Fahrweise”
Auto Motor und Sport “Präzisem Handling, niedrigen Kosten”
Teknikens Värld “Ett vettigt köp”

Vad tycker testarna?

Testarna anser att nya Astra Caravan har en sportig design som tilltalar ögat. Invändigt har dock tillverkaren snålat på detaljerna vilket ger ett billigt intryck. Någon testare menar att den lilla bensinmotorn är sportig och pigg medan en annan anser att den är småtråkig men bränslesnål. Testarna uppskattar att bilen känns välbalanserad och säker att köra, även om en testare anser att växelspaken sitter alldeles för lågt.

Automobil Test

“Eine sportliche Fahrweise”

Opel-Astra-Caravan-inside

Automobil Test anser att Opel Astra säljs till ett attraktivt pris. Med sin fallande taklinje ger den även ett relativt sportigt intryck medan de generösa fönstren ger rymd invändigt. Det invändiga känns igen från tidigare modeller, kvaliteten räcker inte riktigt till och känns en aning billig. I de två framsätena är inte benutrymmet speciellt generöst, men desto mer plats har man i baksätet. Testaren gillar ”FlexOrganizer”-tillvalet som ger möjlighet att spänna fast packningen i bagageutrymmet. Körupplevelsen är sportig även i högre hastigheter samtidigt som bilen känns stabil.

Källa: Automobil Test nov 2004
Auto Motor und Sport nr 1 2005
Teknikens Värld nr 2 2005

Auto Motor und Sport

“Präzisem Handling, niedrigen Kosten”

Opel-Astra-Caravan-side

Auto Motor und Sport testar förutom Astra Caravan även Skoda Octavia Kombi och Ford Focus Turnier. Testvinnare är Skoda med Opel på en andraplats. Testaren tycker att bilen är bra designad invändigt, men växelspaken sitter alldeles för lågt. Vidare gillar testaren möjligheten att välja ett särskilt nät till bagageutrymmet som gör det möjligt att spänna fast bagaget väl. Testaren menar att Astra ligger tio hästkrafter bakom de bägge konkurrenterna, men motorn gör ändå ett mycket bra jobb.

Teknikens Värld

“Ett vettigt köp”

Opel-Astra-Caravan-back

Teknikens Värld testar Opel Astra och Toyota Corolla Touring, ett test som slutar på samma betyg för bägge bilarna. Man testar 1,6-litersmotorn, bilen känns stabil och välbalanserad samt har invändigt en exklusiv känsla. Motorn är småtrist men relativt bränslesnål. Ett kritiskt varvtal mellan 2500-2800 r/min ger ett resonanssurrande som gör att gaspedalen kittlar foten. Kamaxelrem i gummi är inte heller något som imponerar på grund av kort levnadslängd. När man skall lägga i backväxeln skrapar det ofta i lådan. Styrningen är kompetent och behaglig även på dåligt väglag. Invändigt är bilen snygg men instrumentbrädan känns i vissa lägen snålt tilltagen, en del instrument kunde gärna fått vara större och utförligare. Testaren tycker även att standardutrustningen är snålt tilltagen, men å andra sidan finns en frikostig tillvalslista.

Cirkapris: 152000 kronor

Produktfakta: Opel Astra Caravan är en femdörrars version av Astra med flera olika motoralternativ. I detta fall är den främst testad med en 4-cylindrig 1,6-liters bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder och 105 hk (77 kW) vid 6000 r/min. Det maximala vridmomentet är 150 Nm vid 3900 r/min. Bilen har framhjulsdrift och femväxlad manuell låda, alternativt femväxlad Easytronic. Bilen har skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram finns fjäderben och undre triangellänkar, bak en torsionsaxel. Aktivt antisladdsystem ESP är tillval. Styrning via kuggstång och elhydraulisk servo. Vändcirkeln är 11,1 meter. Bromsarna utgörs av ventilerade skivor fram och bak, systemet är låsningsfritt. Axelavståndet är 270 cm, dimensionerna är 452(l) x 179(b) x 150(h) cm. Tjänstevikten är 1300 kg, maxlasten 525 kg, taklasten 100 kg och släpvikten cirka 1100 kg. Tanken rymmer 62 liter.

Modell: Opel Astra Caravan