Sök
Opel Astra 2010

Opel Astra 2010

Nya Opel Astra: Slätstruken men modig

2009-11-24

Opel Astra 2010 har inte mycket gemensamt med tidigare generationer. Kritiken är mycket blandad men modellen spås ändå bli en säljframgång i mellansegmentet.
Testkälla Betyg Kommentar
Vi Bilägare - ”Opel har fått till sin nya bil”
Autocar 3,5/5 ”Doesn't stack up against the opposition”
What Car - ”The Astra's ride is extremely quiet and comfortable”
Auto Motor and Sport 4,5/5 ”Rädslan att misslyckas syns”
Teknikens Värld ”Opel Astra är tillbaka. På allvar”

Vad tycker testarna?

För att anses vara en ganska slätstruken bilmodell väcker nya Opel Astra en hel del känslor hos testarna, som är delade i två läger. Motor och yttre design får mycket blandad kritik. Den anses feg och slätstruken av vissa och hyllas som sportig och modig av andra. Det större utrymmet i bilen får beröm laget runt, liksom den snygga inredningen med förbehåll för förvirrande reglage. Opel Astra 2010 får, trots de varierade omdömena, ändå ses som en blivande säljsuccé.

Vi Bilägare

”Opel har fått till sin nya bil”

Nya Opel Astra är en stjärna i vardande, anser Vi Bilägare. Stilen är sportigare och bilen har blivit bredare och längre utan bekostnad av bränsle eller utsläpp. Den nya, snillrika watt-länken fixerar bakaxeln så att väggreppet hårdnar och vibrationer och buller minskar. Möjligtvis sticker framvagnen iväg lite på blöt asfalt, men annars nyper Astra i svängarna. Man kan välja ställbara stötdämpare och precis som på Insignia ändras instrumentljusen från mjukt vitt till ilsket rött när du sportar till det. Den enda riktiga kritiken Vi Bilägare riktar mot Astra är att den elektriska servostyrningen var dåligt kalibrerad på testbilen vilket ledde till diffus körkänsla.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 11 2009

Autocar

”Doesn't stack up against the opposition”

Sjätte generationens Opel Astra är i stort sett en helt ny bil, skriver Autocar. Tyvärr i deras tycke ingen speciellt märkvärdig sådan. Den snåla dieselmotorn på 109 hästkrafter kan inte hävda sig mot Golf TDI eller Ford Focus 1,6 TDCi. Förvisso är Isuzumotorn tystare än tidigare, men den låter fortfarande som en maracas-orkester. Det är dock ingen otrevlig upplevelse som helhet att framföra Astra. Den känns smidig och renodlad och instrumentpanelen är det klass på. Tyvärr faller Astra på att konkurrenterna har bättre motorer.

Källa: Autocar (GB) 14 okt 2009

What Car

”The Astra's ride is extremely quiet and comfortable”

Nya Opel Astra har ett modigare utseende än de flesta. Enligt ryktena lär den kommande tredörrarsvarianten vara ännu mer dramatisk. Grundutrustningen är generös, speciellt ur säkerhetssynvinkel. Sex krockkuddar och whiplashskydd garanterar fem ncap-stjärnor. Luftkonditionering, elektriska framfönsterhissar och stereo med mp3-ingång säkrar nöjda miner hos köparna. I England lanserar man dieselmotorer omgående och samtliga motoralternativ får tummen upp av What Car. Den tysta körupplevelsen kommer delvis av den nya länkaxeln som ger en stabilare färd i klass med dyrare modeller, vilket ger Astra ett särskilt körvänligt lyster.

Källa: What Car (GB) dec 2009

Auto Motor and Sport

”Rädslan att misslyckas syns”

Det är kniven på strupen för motorindustrin, något som märks i designen av nya Opel Astra, tycker Auto Motor and Sport. Försiktig och slätstruken, trist med tanke på vilket självförtroende Isignia utstrålar. Inuti har det hänt desto mer. Opel Astra 2010 är en betydligt större bil än sin föregångare och större än huvudkonkurrenten Golf, trots mindre bagageutrymme än tidigare. Istället är det baksätet som tjänat på de extra centimeterna. Vägbullret är minskat med 50 procent, de nya motorerna ger lagom valuta för pengarna och körkänslan är följsam. Det mesta talar för Astra, utom möjligen det allt annat än prestigefyllda Opelmärket.

Källa: Auto Motor and Sport (SE) nr 23 2009

Teknikens Värld

”Opel Astra är tillbaka. På allvar”

Man bör se nya Opel Astra live, bilderna gör den inte riktigt rättvisa skriver Teknikens Värld. Det är ingen unik design med uppenbara lån från till exempel Mazda 3, men Astras coupéintryck ger mersmak. En bidragande orsak till den sportiga looken är de luriga listerna runt bakfönstren som inte avslöjar den högre takhöjden i baksätet. Sikten bakåt är starkt begränsad och försvårar filbyten. Fyra bensinmotorer erbjuds i 1,4- eller 1,6-litersvarianter med eller utan turbo. 1,4 Turbo har ingen turbokaraktär alls, istället är det den större motorn som ger körglädje. Insidan av bilen ger också skäl till glädjerop. Den kromade mittkonsolen i synnerhet, men även dörrinsidorna och det välkomnande röda skenet när man kliver in är riktigt läckert.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 24 2009

Cirkapris: 176000 kronor

Produktfakta: Opel Astra 2010
Modell: 5-dörrars halvkombi med fem sittplatser
Motor: Bensinturbo, 140 hk resp 200 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 205 km/h. 0-100 km/h 9,7 s.
Bränsleförbrukning: 0,59 l/mil. Koldioxid 139 g/km.
Mått: 442x181x151 cm.
Tjänstevikt: ca 1400 kg.
Övriga versioner: 1,4i, 1,6 Turbo

Tillverkare: Opel