Sök
Mercedes C-Klass 2007

Mercedes C-Klass 2007

Tokdyr stjärnglans

2007-04-20

Nya C-klassen är på vanligt Mercedes-manér en bil som utstrålar lyxighet och komfort. Men smakar det så kostar det.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 5/5 "Det bästa är Agility Control"
Autocar 4/5 "Brimming with appeal"
Forbruker ”Kjører glimrende”
Din Side "Utvilsomt en Mercedes"
Edmund's "Exceptional ride quality"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att C-klassen är tre olika bilar eftersom Classic, Avantgarde och Elegance ser så olika ut. Men redan standardutförandet (classic) har bra komfort och väghållning. Fjädringen nämns i positiva ordalag liksom styrningen. Mercedes vill med Avantgardemodellen ta upp kampen med BMW 3-serie. Testarna undrar dock om man kommer att lyckas eftersom det inte går att få manuell växellåda till den största motorn. Påtagligt vindsus vid högre hastigheter, annars är komforten god med bättre utrymmen och utrustning överlag än tidigare.

Auto Motor & Sport

"Det bästa är Agility Control"

Auto Motor & Sport tycker att Mercedes C-klass 2007 har genomgått en fundamental förändring i det att rökare nu får betala extra för askkoppen. Det första körintrycket höjer det goda humör man fått när man först såg bilen. Bilen känns på typiskt Mercedes-manér stor och solid men fortfarande behändig. Precision och reaktion på rattutslaget har förbättrats rejält. Säkra köregenskaper med en sällsynt fin fjärdring gör att Auto Motor & Sport sätter nya Mercedes i första ledet bland "prestigemellanklassare". Det bästa med nya C-klassen är Agility Control-stötdämparna, som till skillnad från askkoppen är standard.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 6 2007

Autocar

"Brimming with appeal"

Brittiska Autocar säger att på pappret ser det ut som att Mercedes C-klass först och främst ska tilltala en yngre kundkrets. Autocar menar emellertid att ett första intryck ger känslan av att det kommer att bli svårare för MB att uppfylla detta än för BMW. Bilen går som bäst när man väljer en högre växel än normalt, och när man lärt sig att köra på motorns vridmoment finns en hel del att glädjas åt. Bilen kombinerar bra chassikontroll med fin körkänsla. C-klass har allt du kan önska av en mindre Mercedes. Den är kompakt, stilig, bekväm och uttrycker en viss dragningskraft.

Källa: Autocar (GB) nr 21 mars 2007

Forbruker

”Kjører glimrende”

Enligt norska Forbruker är det meningen att Mercedes C-klass ska ta täten i övre mellanklassen. Den har fått säkerhetsteknik som man tidigare bara hittat i S-klassen. Bland annat Neck-Pro som förminskar riskerna för whiplash-skador. Mercedes vill med Avantgarde tilltala yngre köpare med sin mer aggressiva grill, men Mercedes C-klass är fortfarande en komfortabel bil. Fjädringen är bra och störningarna ligger på en låg nivå. Det finns gott om utrymme i bilen men det är fortfarande BMW 3-serie som sätter agendan för köregenskaperna. Mercedes har med C-klassen ändå lyckats kombinera komfort med sportighet på ett bra sätt, menar Forbruker.

Källa: www.forbruker.no

Din Side

"Utvilsomt en Mercedes"

Din Side säger att Avantgardeversionen är här för att ge BMW 3-serie en match i sportighet. C-klassen har dock främst blivit rymligare. Bagageutrymmet anses bra och baksätet får godkänt. Positivt är att de större dimensionerna inte har tillfört någon nämnvärd viktökning. Körupplevelsen vill man inte uttala sig för mycket om, C-klass Avantgarde är en modell som på ett mer direkt sätt konkurrerar med BMW än tidigare. Din Side menar samtidigt att C-modellen bekräftar Mercedes expertis på komfortområdet. Sätena är ergonomiska och ger bra stöd. Det blir dock ett påtagligt vindsus vid höga hastigheter.

Källa:

https://www.dinside.no/ 

Edmund's

"Exceptional ride quality"

Amerikanska Edmund's säger att bilen redan tagit poäng innan man startat motorn i C350. Man är glad att återse formen på lyktorna från tidigare liksom en del av linjerna. Väl ute på vägen är det inte några nyheter under huven. Agility Control kan kännas igen som justerande stötdämpare vilket inte är en ny teknik. Ratten ger bra motstånd och en precis känsla vid höga hastigheter. Interiören är större men huvudutrymmet fram har blivit lite mindre. Edmund’s säger att detta inte är bilen för dem som hoppats att C-klass skulle klå BMW 3-serie i sportighet, eftersom man bland annat inte kan få manuell växellåda till den största motorn. Edmund's tror dock inte att detta spelar någon roll för Mercedes-entusiasten, där en sedan med lyxkänsla, komfort och stil anses mer viktigt än att göra snabba växlingar mellan kurvorna.

Källa: www.edmunds.com 

Cirkapris: 430000 kronor

Produktfakta: Mercedes C-klass är en fyradörrars sedan i utförandena Classic, Elegance och Avantgarde, till de större motorerna enbart de två sistnämnda bättre utrustade varianterna. I classic-utförande har den multifunktionsratt, klimatanläggning och elektriskt inställbara stolar. C-klass finns med fem bensinmotorer och tre dieselmotorer. 6-växlad manuell låda till 4-cylindersmodellerna och 7-växlad automatlåda 7G-tronic till C 320 cdi, C 280 och C 350. Cirkapriset avser C320 cdi med treliters V6 turbodiesel på 224 hk och 510 Nm. Co2 199 gram/km. Förbrukning cirka 7,9 liter per 100 km. C200 har en 1,8 liters bensinmotor med kompressor och 184 hk, förbrukning cirka 8,1 liter och Co2 188 gram/km. Acceleration 0-100 9,5 sek. Topphastighet ca 223 km/tim. Tjänstevikt 1485 kg. Bagageutrymmets volym är 475 liter. Vänddiametern är 10,8 m. Yttermåtten är 458x202x145 cm.

Tillverkare: Mercedes