Sök
Kia Magentis

Kia Magentis

Med fokus på säkerhet

2003-02-24

Stor familj och liten plånbok? Kia Magentis är en välutrustad mellanklassbil med fokus på säkerhet och rymmer hela familjen utan problem.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Rymlig och komfortabel"
Vi Bilägare "På väg upp"
Auto Motor & Sport "Överraskar i undanmanövern"

Vad tycker testarna?

Bland testarna råder ganska delade meningar om Kia Magentis. Gemensamt är en positiv syn på säkerhetsaspekter, väghållning, utrymme i kupén samt generös utrustning det låga inköpspriset till trots. Detaljarbete och rostskyddsbehandling lämnar en del övrigt att önska. Dessa faktorer bidrar också till att kostnaderna för att äga en Magentis blir lite högre än för jämförbara modeller enligt test av sex mellanklassbilar i Auto Motor & Sport.

Teknikens Värld

"Rymlig och komfortabel"

Kia-Magentis-tiptronic

Teknikens värld är inte överdrivet imponerade men hittar ändå faktorer som bidrar till att Kia Magentis inte är utan intresse. Särskilt sympatisk är prislappen och man tror det blir svårt att hitta en bil i den här storleksklassen till ett lägre pris. Testföraren tycker att Kia Magentis har en amerikansk karaktär, lättkörd och bekväm på fina vägar men inte riktigt lika bra på småvägar. Under körning på våt vägbana i stadstrafik upplevde man "livlighet i framvagnen" och påpekar att ABS, som är standard på den här modellen, nog behövs. Trots V6:an upplevdes bilen som tung i tuffa motlut. Ett annat minus vid långa utfärder är högt vindbrus. Insidan är rymlig, komfortabel och välutrustad. Klimatanläggning, läder, fuskinlägg och aluminiumfälgar tillhör standard. Detaljer och karossarbete är dock av ojämn kvalitet vilket är den största

Källa: Teknikens värld nr 23 2001
Vi Bilägare nr 4 2002
Auto Motor & Sport nr 8 2002

Vi Bilägare

"På väg upp"

Magentis-sidan.

Vi Bilägare blir positivt överraskade när man ställer Kia Magentis mot systern Hyundai Sonata. Magentis är förvånansvärt helgjuten i förhållande till sitt låga pris. Liksom tidigare testare får Vi Bilägare associationer till amerikanska bilar med vassa veck och generöst med krom på utsidan. Den rikliga inredningen har allt man kan önska sig med generösa och fasta säten, det låga priset till trots. Inredningarna i Sonata och Magentis är i stort sett lika bortsett från ett fåtal detaljer, båda har fejkade trädetaljer och inredningen ger inte alltid intryck av att vara äkta men är ändå trivsam. Dessutom är miljön ombonad och praktisk med gott om plats för en trebarnsfamilj. Till Magentis fördel som familjebil kan läggas dess ambition för hög säkerhet. Höghållfast specialstål med krockbalkar och krockkuddar samt smarta nackskydd. Vi Bilägare kategoriserar Kia Magentis som en tyst och snabb långfärdsbil. Ljudnivån är behaglig vid jämn fart, däckbullret kan annars bli lite högre än önskat. Även den mjuka växellådan får ett positivt omdöme. Den gjorde bra ifrån sig vid undanmanöver över 70 km/h. Mest kritik får Magentis för relativt höga driftskostnader. Försäkringen är dyr. Rostskyddsgarantierna gäller i 6 år men Kia är bristfälligt rostskyddsbehandlad. Dessutom är andrahandsvärdet begränsat för Kian.

Auto Motor & Sport

"Överraskar i undanmanövern"

Auto Motor & Sport har i jakten på den perfekta familjebilen genomfört en test på sex bilar i mellanklassen med Nissan Primera, Citroën C5, Ford Mondeo, Renault Laguna, Toyota Avensis och Kia Magentis. Testets stora överraskning var Magentis vägegenskaper. Den var snabbast genom körbanan och nådde hela 75 km/h innan man halkade av. I övrigt var det inte mycket som imponerade. Inredningen andas 80-tal och bilen når inte upp till standarden hos övriga. Magentis känns lättkörd, slö och förutsägbar. Högst betyg får Kia för kupéutrymmet. Medelgoda betyg för säkerhet, ekonomi och komfort. Dock tillägger man att bilen känns attraktiv som lätt begagnad. Driftskostnaden är högre än hos Citroën, Ford och Toyota. Med tanke på Kias låga inköpspris borde den ha varit billigare i drift. Garantipaketet betecknas som hyfsat.

Cirkapris: 180000 kronor

Produktfakta: Kia Magentis är en framhjulsdriven fyradörrars mellanklassbil tänkt som ett prisvärt alternativ till Hyundai Sonata. I Kia Magentis sitter en tvärställd 2,5 liters V6 motor av aluminium som ger en prestanda på 0-100 m på 10,4 sekunder och en toppfart av 210 km i timmen där växellådan har Tiptronicfunktion. Trots en hög bensinförbrukning klarar Magentis kraven för miljöklass I. Enligt tillverkaren förbrukar den 1,08 liter vid blandad körning med en tankvolym av 65 liter. Mycket omsorg har lagts ned på att få bilen krocksäker. Krockkuddar är standard både fram, bak och på sidorna liksom ABS, nackskydd på alla platser och fästen för barnstol. Dessutom finns sidobalkar och delar av höghållfast specialstål. Till standardutrustningen hör strålkastarrengörare, yttertermometer, stort reservhjul, aluminiumfälgar, automatväxel, fjärrstyrt lås, elbackspeglar, elfönsterhissar, farthållare, klimatanläggning, larm, läderklädsel. Magentis kommer att finnas i en billigare version med 2-litersmotor. Cirkapriset gäller Magentis 2,5 V6 utan automatlåda.

Modell: Kia Magentis