Sök
Kia Cerato

Kia Cerato

Halvkombi på rätt väg

2004-11-11

Testarna anser att nya Kia Cerato har gott om utrymme och smarta förvaringslösningar. Men man bör inte ta skarpa kurvor i alltför hög fart, eftersom bilen inte har så bra väggrepp.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare “Odramatiskt funktionell”
What Car “Well equipped and roomy”
IT Reviews "Attractive value for money"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att det är en klar fördel att såväl förare som passagerare och bagage får plats utan problem i denna billiga bil. Cerato har dessutom flera smarta förvaringslösningar och man får en del extrautrustning för pengarna. Dock anser en testare att styrningen inte är tillräckligt distinkt och att växlingen är långslagig. En annan testare menar att väghållningen inte är tillräckligt bra i skarpa kurvor, vilket gör att man bör ta det något försiktigt. Testarna menar att tillverkaren är på rätt väg men att det finns en del förbättringar som behöver göras.

Vi Bilägare

“Odramatiskt funktionell”

Kia-Cerato-Motor

Vi Bilägare menar att Kia är längst i sin klass och uppvisar stor invändig rymlighet både fram och bak. Bagageutrymmet är också rejält samtidigt som baksätet kan fällas 60/40, vilket gör bilen flexibel. Körupplevelsen är tyst och utan vibrationer samtidigt som man sitter bekvämt och interiören är enkel och snygg. Testaren rekommenderar 2,0-litersmotorn eftersom den mindre motorn saknar styrka. Styrningen kunde vara en aning mer distinkt och växelföringen är långslagig. Bilen skall enligt tillverkarens utsago konkurrera med samma utrustning som Ford Focus, Toyota Corolla och Peugeot 307 har men till ett lägre pris.

Källa: Vi Bilägare nr 15 2004
What Car nov 2004
Auto Strassenverkehr nr 20 2004

What Car

“Well equipped and roomy”

Kia-Cerato-back

What Car testar förutom Kia Cerato 1,6 även Mazda 3 och Proton Gen-2. Testvinnare är Mazda 3 med Kia Cerato på en andraplats. Bagageutrymmet är rymligt och passagerarna får gott om plats fram och bak. Bilen känns solid men når inte riktigt upp till Mazdas klass, menar testaren. Tillverkaren har dock hittat utmärkta lösningar för förvaring. Bilen saknar skärpa i styrningen och har inte något säkert grepp om underlaget, vilket gör att man bör ta det en aning försiktigt i skarpa kurvor. Man får däremot en del extrautrustning för pengarna som CD-spelare, AC och elektriska fönsterhissar bak vilket är positivt. Bilen är också relativt billig att köra.

IT Reviews

"Attractive value for money"

Kia-Cerato-side

Auto Strassenverkehr menar att Kia går från klarhet till klarhet. Tillverkaren har legat i ordentligt och släpper flera nya modeller. Här har man testat 2,0-litersmotorn. Vid en första anblick verkar bilen ordentligt bastant och rymlig. Dock finns knappast någonting att anmärka på när det gäller funktionaliteten. Bagageutrymmet är rymligt. Bilen är också mycket bekväm. Körupplevelsen är angenäm och stadig, i de högre hastigheterna blir vindbruset dock relativt högt. Man får en hel del utrustning för pengarna. Motorn är stark och underhållskostnaderna är överkomliga. Testaren anser att Kia är på rätt väg men att man inte har nått ända fram än.

Cirkapris: 140000 kronor

Produktfakta: Kia Cerato är en femdörrars halvkombi med dimensionerna 434x174x147 cm och en tjänstevikt på 1200 kg. Motorn är 4-cylindrig rak bensinmotorn med 4 ventiler per cylinder på 1,6 eller 2,0 liter. Den maximala effekten är 105 hk respektive 140 hk. Acceleration 0-100 km/h på 11,0 s. Toppfarten är 186 km/h med 1,6-litersmotor. Bränsleförbrukning blandad körning 7,0 l/100 km. Tanken rymmer 55 l. Bilen har en vändcirkel på 10,1 m. Bagaget tar 381 liter. Priset avser den billigaste varianten.

Modell: Kia Cerato