Sök
Jaguar X-type 2

Jaguar X-type 2

Snikmodell med utstrålning

2002-11-20

Den billigaste Jaguaren har framhjulsdrift och 157 hk ur en 2,1 liters V6. Trots detta en mycket körglad bil för aktiva förare. Relativt bra betyg i testerna.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Flirtar med medelsvensson"
Vi Bilägare "Rena drömmen att köra"
Auto Motor und Sport "Gestreckter Galopp"

Vad tycker testarna?

Trots att detta är något av en snikmodell märks det inte i testerna då samtliga källor är mycket positiva till bilen som helhet och speciellt körupplevelsen. De flesta menar att Jaguar har lyckats ta fram den bästa framhjulsdrivningen hittills, med körglädje och total avsaknad av negativ drivhjulseffekt från motorn. Om nivån på utrustningen är testarna lite delade även om läder alltid är trevligt.

Auto Motor & Sport

"Flirtar med medelsvensson"

X-type-2-back

Auto Motor & Sport tycker att "folkhemsjaggan" är lika elegant och bekväm som den fyrhjulsdrivna varianten. Trots att motorn är mindre så räcker den bra då chassit samtidigt är 100 kg lättare. Den varvvilliga V6:an påminner liksom framvagn m m om syskonet Ford Mondeo och testaren tycker att X-type 2 är trevlig att köra med en utmärkt känsla i framvagnen och växellåda. Tyvärr påverkas styrkänslan av en överdriven servoverkan och kopplingen är lite tung. Men tack vare utmärkt ljudisolering är Jaguaren en bra långfärdsbil. Naturligtvis är läder standard även här och även i övrigt är standardutrustningen utmärkt tycker Auto Motor & Sport.

Källa: Auto Motor & Sport 8 2002
Vi Bilägare 10 2002
Auto Motor und Sport 18 2002

Vi Bilägare

"Rena drömmen att köra"

X-type-2-inside

Vi Bilägare jämför X-type 2 mot en annan rakt igenom brittisk bil nämligen Rover 75 V6. Den senare ger mer limousinekänsla än Jaguaren, som har ett mer sportbetonat beteende och utseende både in- och utvändigt. X-type är en bil man gärna kör, inte bara åker i som Rovern. "Sensationellt smidig och följsam" skriver testaren och prisar Jaguars framhjulsdrivning och styrning. Annars är Rover snabbare med sin starkare motor men känns betydligt långsammare. Båda har fuskat med detaljerna för att spara pengar och är inte några lyxbilar rakt igenom, men ger ändå en känsla av brittisk finess. Till exempel har Jaguar bara kostat på grundlack på insidan av huv och baklucka. X-type är sämre utrustad än Rover förutom vad gäller säkerheten men är det bättre köpet med tanke på andrahandsvärde och körglädje, trots högre pris menar testaren.

Auto Motor und Sport

"Gestreckter Galopp"

X-type-2-front-2

Tyska Auto Motor und Sport tycker att allt ser ut som i en dyrare X-type tills man öppnar motorhuven. Där sitter en 2,1 liters V6 istället för en på 2,5 eller 3,0. Men en liten sexcylindrig motor behöver inte vara fel, se bara på BMW menar Ams. Visst är denna variant lite lättare men det är fortfarande ingen lättviktare, även om elasticiteten på fyran och femman är ungefär densamma. Det är egentligen inte så mycket negativt testaren har att säga om X-type 2, förutom att baksätet är påvert och att bensinförbrukningen är lite hög. Annars är det gott om komfort och utrustning samt skönt ljud från motorn. Ingen raket visserligen, men inte heller undermotoriserad och definitivt tyst att köra menar testaren.

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: Jaguar X-type 2 är en framhjulsdriven variant av numera välkända X-type med fyrhjulsdrift. Motorn av typen V6 bensin har kortare slaglängd och är nu på 2,1 liter samt 157 hk och 200 nm. I standardutrustningen märks bland annat läderklädsel och 16 tums aluminiumfälgar samt inlägg av lönn i kupén. 0-100 går på ca 10 sekunder och toppfarten är ca 200 km/tim. Bromsskivorna fram är ventilerade och både ABS samt EBD är standard. Måtten är 467x179x139 cm, tjänstevikt 1450 kg och maxlast 490 kg. Tanken rymmer 62 liter och bagaget 457 liter.

Modell: Jaguar X-type 2