Sök
Ford Focus RS

Ford Focus RS

Trimmad turbo

2003-01-29

Supertrimmade Ford Focus RS är ett fartmonster med dyr prislapp som får positiva omdömen i testerna.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld “Ruggigt snabb helt enkelt”
Auto Motor & Sport “Vilka sensuella former”
Car “It rides stiffly”
EVO “The art of engine design”

Vad tycker testarna?

Ford Focus RS får mycket bra omdömen. Fast väggrepp, bra växellåda och fin styrning utmärker modellen. Tre av testarna är lyriska trots att prislappen är hög för en stadsbil, även om det uppstår rallykänsla när man gasar på. En testare jämför RS med Alfa 147 GTA och föredrar Alfan på kurviga vägar där RS har svårt att konkurrera.

Teknikens Värld

“Ruggigt snabb helt enkelt”

focusrs-bakTeknikens Värld konstaterar att Ford Focus RS varken är ryckig i ratten eller understyrd i kurvor. En snabb och pigg bil med bra väggrepp även vid höga farter som beter sig fantastiskt fint på raka asfaltsvägar. Bra fjädring och bromsar. Invändigt påminner den om en rallybil med den gröna startknappen, men även motorns ljud ger mycket rallykänsla. Den är lättkörd och de fem växlarna sitter perfekt. En sjätte växel vore överflödig, menar testaren. Även om den kommer att bli dyr, kan den mycket väl vara värd sitt pris tror Teknikens Värld.

Källa: Teknikens Värld nr 20, 2002
Auto, Motor & Sport nr 18, 2002
Car oktober 2002
EVO december 2002

Auto Motor & Sport

“Vilka sensuella former”

Auto Motor & Sport tycker att RS är en rolig och seriös racerbil med snygg inredning där man sitter bekvämt. Motorn har fått en rejäl upptoning och man framhåller särskilt turbon med vattenkyld intercooler, nya kolvar och avgasventiler. Det är en aura av gedigenhet över RS. Med sin hårda fjädring och fina dämpare är den mycket lättkörd och greppar bra på vägen. Det finns en utmärkt balans i kurvorna med en lätthet som känns kolossalt bra och turbon morrar trevligt. Trots detta är priset lite väl tilltaget, menar testaren slutligen.

Car

“It rides stiffly”

focus-rs-inneCar testkör RS på kurviga, gropiga vägar i Wales för att ge bilen en riktig utmaning. Främst skriver testaren att RS har en briljant växellåda men koppling och broms fungerar också i blixthastighet. Även kurvor klarar den galant då den är fantastiskt lättkörd med ett otroligt grepp. Man sitter oerhört bekvämt och RS är mycket snygg i designen både utvändigt och inuti med sina röd- och blåfärgade detaljer. En prestandabil som är väldigt kul att köra.

EVO

“The art of engine design”

EVO tar en provtur med Alfa 147 GTA och Ford Focus RS för att jämföra de båda superbilarna. Focus RS känns som en mycket gedigen bil och är 80 kg lättare än Alfan. Vid körning på raksträcka går RS som en dröm men även om den känns lite kvickare vid starten och har ett fint väggrepp så känns växellåda och koppling något tröga. På kurviga vägar kan den inte alls mäta sig med Alfan som är i en klass för sig. I det stora hela känns körningen lite för extrem med Ford Focus RS medan Alfan är en mjukare bil att köra och en dröm när man tittar under motorhuven.

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: Ford Focus RS är en framhjulsdriven manuellt femväxlad 2,0 liters bensinturbo med kraftavkännande differentialbroms. Den har en fyrcylindrig radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder och en maxeffekt på 215 hk vid 5500 r/min samt vridmoment på 310 Nm. Ventilerade skivbromsar fram och bak. Tjänstevikt 1270 kg, tanken rymmer 55 l. Bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på 1,01 l/km. Toppfarten noteras till 232 km/h och accelerationen 6,7 sekunder 0-100 km/h.

Modell: Ford Focus RS