Sök
Fiat Croma

Fiat Croma

Rymligt för lillfamiljen

2005-06-29

Med sitt generösa utrymme i kupé och bagageutrymme vinner Fiat Croma poäng hos testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 24/35 ”Spacious, practical, decent chassis”
Teknikens Värld ”Fiats bästa bil på länge”
What Car 3/5 ”Spacious estate with lots of kit”

Vad tycker testarna?

Testarna är rörande överens om rymligheten i Fiat Croma. Högt till tak i kupén med gott om benutrymme både i fram- och baksätet. Bagageutrymmet är generöst tilltaget. En nackdel är dock att baksätet inte kan fällas helt så golvet blir inte riktigt plant. Framrutan är utformad för att minska bullret från vindmotståndet vilket också lyckas för föraren, men i baksätet är bullernivån hög. Croma är stabil på vägen, även i höga hastigheter menar testarna.

Autocar

”Spacious, practical, decent chassis”

Fiat-Croma-back

Autocar tycker att Fiat Croma har en ren och homogen design. Invändigt upplever testaren rymd och generöst med plats. Dock har testaren svårt att hitta en bekväm körställning. Inredningen håller hög kvalitet, även om den medföljande stereon kunde varit bättre. För passagerarna är Fiat Croma på alla sätt en bekväm bil. Den är enkel att ta sig in i, tack vare breda dörrar och låga trösklar, gott om benutrymme och god rymd. Även bagageutrymmet är generöst tilltaget med 500 liter. Autocar har testat dieselvarianten med 1,9-liters motor, den är stark och smidig och har kort responstid. Sammanfattningsvis en rymlig, välutrustad bil som är bekväm och skön att köra enligt Autocar.

Källa: Autocar, 26 april 2005
Teknikens Värld, nr 10 2005
What Car, juli 2005

Teknikens Värld

”Fiats bästa bil på länge”

/Fiat-Croma-inside

Teknikens Värld kategoriserar Fiat Croma som ett mellanting mellan kombi och familjebil. Man tycker det finns gott om plats för passagerarna, både i fram- och baksäte. Höjden är generöst tilltagen, vilket gör att kupén känns rymlig. Bilen har också ett stort bagageutrymme. Känslan av kvalitet och materialen i inredningen är hög. Framtill upplevs bilen som tyst, mycket tack vare att framrutan är konstruerad för att minska bullernivån, men i baksätet hörs ljudet från däcken och bullret blir ganska högt. Croma är välutrustad vad gäller säkerhetsdetaljer med antisladd som standard och hela sju krockkuddar.

What Car

”Spacious estate with lots of kit”

Fiat-Croma-side

Även What Car berömmer Fiat Croma för dess rymliga kupé och bagageutrymme. Man gläds åt att ryggstödet bak kan fällas för att öka lastutrymmet, men påpekar att sätet inte kan fällas helt så att golvet inte är plant. Till skillnad från de övriga testarna tycker What Car att inredningen i Croma känns plastig och håller låg kvalitet. På vägen känns dock Fiat Croma stabil, även vid höga hastigheter. Bullernivån är ganska hög, speciellt på motorväg där vindmotståndet är kraftigt.

Cirkapris: 195000 kronor

Produktfakta: Fiat Croma är en familjebil för fem personer. Bilen finns med tre diesel- och två bensinmotorer men i Sverige kommer man till en början bara lansera bensinvarianten 2,2 MPI med 147 hk och 1,9 JTD med 150 hk (samma motor som i Saab 9-3 TiD). Max vridmoment 203 respektive 320 Nm vid 4000 respektive 2000 r/min. Framhjulsdriven med 5-växlad manuell, alternativt 5-växlad automatlåda på bensinvarianten, till dieselvarianten 6-växlad manuell alt 6-växlad automat med sekventiell växling. Längd 476, bredd 179 och höjd 160 cm. Tjänstevikt 1585 resp 1605 kg. Släpvikt 1500 kg. Bränsletanken rymmer 62 liter. Toppfart 210 km/timme och 0-100 km/h går på 10,1 resp. 9,6 sekunder. Bensinförbrukning stadskörning 1,15, landsväg 0,7 och blandad körning 0,86 l/mil. Motsvarande dieselförbrukning är 0,82, 0,49 och 0,61 l/mil.

Modell: Fiat Croma