Sök
Citroën C5

Citroën C5

Lika lyckad som nödvändig

2004-11-28

Citroën bjuder på en ny version av en gammal trotjänare. Nya C5 erbjuder förutom ett reviderat utseende även på mycket teknikgodis. Testarna värdesätter också bilens rymlighet och komfort.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 7/10 ”Ett behövligt ansiktslyft”
Teknikens värld “Ett prisvärt köp i mellanklassen”
What Car ”Gains a touch of chic”

Vad tycker testarna?

Testarna gillar den nya versionen av Citroën C5. Det man värdesätter främst är bilens stora utrymmen, komforten samt den höga utrustningsnivån. En testare noterar dock att bilens teknik inte verkar helt anpassad för svenska förhållanden. I stort sett en bra bil som dock riskerar att få ett ganska lågt andrahandsvärde.

Auto Motor & Sport

”Ett behövligt ansiktslyft”

Citroen-C5-back

Auto Motor & Sport tycker att nya Citroën C5 känns som en helt ny bil, även om det i första hand är en ansiktslyftning. Den mest uppenbara skillnaden är den nya formgivningen av fronten och bakljusen. Testaren finner förändringarna positiva då förra C5 hade ett ganska tråkigt utseende. Nyheterna fortsätter dock under ytan på bilen med ett helt nytt säkerhetstänkande, adaptiva strålkastare och möjlighet till laminerade sidorutor som ger en riktigt intressant helhet. Testaren gillar automatversionen och skriver att denna växellåda får gärna spridas till fler bilmodeller. Att Citroën fortsätter med sitt hydrauliska fjädringssystem är bra, men ännu har systemet inte nått den sköna fjädring man kunde hitta på de äldre Citroënbilarna. I stort menar testaren att C5 har alla möjligheter att öka Citroëns marknadsandelar.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 20 2004
Teknikens Värld, nr 21 2004
What Car, nov 2004

Teknikens värld

“Ett prisvärt köp i mellanklassen”

Citroen-C5-inside

Teknikens Värld anser att man inte längre behöver vara entusiast för att uppskatta nya Citroën. Det som lockar är rymd, komfort och pris. Nya C5 är ganska lik den gamla, såväl ut- som invändigt även om mittkonsolen är nydesignad. I övrigt känns inredningen inte särskilt påkostad då det mesta går i grått och plast. Testaren finner dock att bilen är välutrustad oavsett modell och framhäver speciellt AFIL-systemet. En bra idé som dock är inställd på hastigheter som inte är helt rätt för det svenska vägnätet. Samma sak med fartbegränsaren som fungerar i hastigheter över 40 km/h, testaren hade gärna sett att gränsen gick vid 30 km/h. Testaren rekommenderar att man köper den lite starkare motorn då man får tillgång till en sjätte växel. Fjädringen anses ge en bekväm resa även om den vid låga farter har uppenbara problem att tackla små skarvar i vägarna. I stort finner dock testaren att Citroën C5 med sina kvaliteter är ett prisvärt köp.

What Car

”Gains a touch of chic”

Citroen-C5-front

What Car upplyser om att Citroën C5 har haft svårt att konkurrera i mellanklassen och att det sannolikt är anledningen till att man nu går ut med en nyrevidering av bilmodellen. Testaren finner också att C5 har varit enormt underskattad då den faktiskt erbjuder stor rymd och bra komfort, mycket tack vare dämpningssystemet. Att Citroën siktar på fem stjärnor i Euro NCAP-testerna och därför bland annat installerat en sjunde airbag samt utökat kraschzonerna är en bra bonus. De olika motoralternativen imponerar på testaren som rekommenderar dieselmotorn på 1,6 liter. Testaren menar att det är en mycket intressant bil, men varnar samtidigt för att andrahandsvärdet fortfarande är högst tveksamt.

Cirkapris: 210000 kronor

Produktfakta: Citroën C5 lanseras nu i en ny version. Motoralternativen varierar från 110 hk turbodiesel HDI samt 138 hk HDI, båda med partikelfilter. Vidare finns en tvåliters bensinfyra på 136 hk samt en bensin-V6 på tre liter. Citroën C5 är framhjulsdriven med fem- eller sexväxlad automat. C5 är utrustad med det gashydrauliska fjädringssystemet Hydractiv III och varningssystemet AFIL som via sex infraröda sensorer i bilens front varnar med en vibrerande signal i förardynan när bilen åker över filmarkeringarna. Detta system sätts in i farter över 80 km/h. Bilen har en toppfart på ca 190 km/h och accelererar 0-100 km/h på 11,3 sekunder. Tanken rymmer 66 liter och C5 drar omkring 0,54 liter per mil (110 hk HDI). Bilens mått är 475x178x148 cm, tjänstevikten 1540 kg.

Modell: Citroën C5