Sök
Brilliance BS6

Brilliance BS6

Blek budgetlimousin

2007-02-16

Testarna menar att denna bil knappast är något att satsa på. Den är plastig, erbjuder svag styrning och dämpar inte ojämnheter i vägbanan särskilt bra.
Testkälla Kommentar
Auto Strassenverkehr "Grosse Fahrer sitzen zu hoch"
Autoexpress "Suffers from poor traction"
Auto Motor & Sport "Inget att satsa på"

Vad tycker testarna?

Testarna är inte alltför imponerade av Brilliance BS6. Det är tydligt såväl ut- som invändigt att bilen är en budgetmodell. Utvändigt är designen ganska intetsägande och invändigt är de plastiga detaljerna illa monterade. Säkerhetstänkandet imponerar inte och man har endast tillgång till två krockkuddar framtill i bilen. Bromsarna är inte heller särskilt bra. Dessutom är styrningen svag och ger dålig respons. Kör man i stadstrafik hanterar bilen ojämnheter i vägbanan bra, men ökar man hastigheten och pressar bilen i kurvorna blir ojämnheterna genast mer framträdande. Motorn är okej, men inte särskilt kraftfull. Accelerationen imponerar inte.

Auto Strassenverkehr

"Grosse Fahrer sitzen zu hoch"

Auto Strassenverkehr påpekar att storväxta förare inte sitter särskilt bra. Man sitter för högt och har alltför lite plats upp till taket. Invändigt är detaljerna i billig plast och känns inte särskilt stadiga. En fördel är att de bakre passagerarna har gott om plats samtidigt som bagageutrymmet är väl tilltaget. Det är också irriterande att klimatanläggningen blåser in varmluft först vid det högsta läget. Säkerhetstänkandet är minimalt. Man har tillgång till abs-bromsar och två airbags i framsätet men inte mer. Föga förvånande har bilen enbart fått två stjärnor av fem i NCAP:s tester, skriver Auto Strassenverkehr.

Källa: Auto Strassenverkehr (DE) 2007

Autoexpress

"Suffers from poor traction"

Autoexpress menar att grillen och den bakre nummerplåten är snygga, men i övrigt sticker bilens design knappast ut på något vis. Invändigt har de bakre passagerarna gott om utrymme för benen och bagageutrymmet är frikostigt. Dock är detaljerna plastiga och inte särskilt snyggt monterade. Inte heller säkerhetstänkandet imponerar med endast två krockkuddar framtill. Vid stadskörning absorberas ojämnheter i vägbanan på ett bra sätt, men ökar man hastigheten och kör snabbare i kurvor så blir åkturen genast mer obekväm. Styrningen är väldigt lätt och erbjuder inte mycket till respons. Motorn är smidig men inte alltför imponerande. Dessutom upplevs växellådan som ganska vag.

Källa: www.autoexpress.co.uk (GB)

Auto Motor & Sport

"Inget att satsa på"

Auto Motor & Sport menar att bilen är en kinesisk budgetlimousine. Sittkomforten är usel och som förare måste man sträcka på fingrarna för att nå spakarna bakom ratten. Dessutom sitter man för högt. Samtliga reglage och instrument är tacksamt nog stora och tydliga. Invändigt luktar bilen kemikaliefabrik och plastdetaljerna är inte särskilt snyggt fastsatta. Motorn är okej, men vridmomentet är i klenaste laget. Bilen accelerar från 0-100 km/h på 12,1 sekunder, vilket knappast är ett imponerande resultat. Bromssträckan vid 100 km/h är 42 meter vilket är riktigt dåligt, och dessutom låste sig bromsarna på grund av påfrestningen.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 1 2007

Cirkapris: 190000 kronor

Produktfakta: Brilliance BS6 är en kinesisk limousine utrustad med en R4 bensinmotor på 2,0 liter och 122 hk vid 6000 varv/min. Maximalt vridmoment är 170 Nm vid 4500 varv/min. Accelerationen 0-100 km/h går på 12,1 sekunder. Toppfarten är 190 km/h. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 11,1 liter per 100 km/h. Bilens tomvikt är cirka 1445 kg.

Tillverkare: Brilliance