Sök
Audi S4 2005

Audi S4 2005

Superfyran

2005-02-17

Körningen är en ren njutning i nya Audi S4. Med stabilt chassi och sex distinkta växlar faller den fyrhjulsdrivna quattron testförarna i smaken.
Testkälla Betyg Kommentar
EVO 4/5 "A wonderful car"
Automobil Test "250 km sind problemlos drin"
Car 3/5 "The best S4 yet"

Vad tycker testarna?

Alla tycker att S4 inte bara fått en lätt renovering utan har förbättrats på en rad punkter sedan tidigare modeller. V8-motorn är vaken och man blir inte besviken när man sätter nyckeln i tändningslåset. S4 håller vad den lovar. Stark motor, stabilt chassi och exakt växellåda. Den andas sportig exklusivitet i klass med BMW M3 och är kul att köra. En fördel är också att detta är en 4-hjulsdriven bil. En testare tycker att S4 är ett förnuftigt val. Det är en rymlig och samtidigt pretentiös bil som inte behöver skämmas för sig varken i stadstrafik eller på kurviga landsvägar.

EVO

"A wonderful car"

S4_sidaDet är med viss tveksamhet som EVO sätter sig bakom ratten på S4 och frågar sig om det bara är en ansiktslyftning som tillverkaren nu presenterar. Man anser nämligen att exteriören är rätt lik de tidigare modellerna, men när V8:an varvas på Siciliens slingriga och ibland rätt gropiga vägar så sker det med elegans och nonchalans. Testaren har totalkontroll över körningen men chassit känns något stumt och träigt även om man konstaterar att det är bra respons och drag i motorn. Självklart känns det bra att köra en 4-hjulsdriven Quattro som har ett väldigt fint väggrepp. Detta är en underbar bil som fått mer än en allmän uppsnyggning. Modellen ligger helt i klass med BMW M3 och även om den inte helt M3:s balans och styrning så är i alla fall fjärdringen klart förbättrad. Nu är den också snabbare och har mer gensvar.

Källa: EVO november 2004
Automobil Test november 2004
Car januari 2005

Automobil Test

"250 km sind problemlos drin"

Automobil Test provkör BMW M3 och Audi S4. Det är ingen tvekan om att M3 är en klassiker i den sportigare mellanklassen som står sig i alla lägen. Ljuv framfart och perfekt elegans i körningen, men känns den fortfarande modern i jämförelse med nya S4? I alla fall den sportiga exteriören gör att S4 känns snäppet modernare, men även inuti känns det som en fräschare bil. Genom en nyutvecklad kamaxeldrivning verkar V8:an mer kompakt och styrningen har en direkt utväxling. Det är mycket krut i motorn, accelerationen är markant och bilen är snabb. Det är inte utan att testaren blir glad av att köra nya sportiga S4. Även om M3 alltid kommer att vara en av favoriterna så är S4 ett förnuftigare val i längden. Fyra dörrar är förvisso mer praktiskt än två. S4 är en anspråksfull bil som håller vad den lovar menar Automobil Test.

Car

"The best S4 yet"

S4_detalj_smallCar tycker att S4 definitivt är förbättrad utanpå och inuti, men helt utan invändningar är man ändå inte inför den nya modellen. Testaren har svårt att förlika sig med designen som alltmer börjar likna det som andra sportiga mellanmodeller åstadkommit. Men när det kommer till prestanda och utförande, styrning och särskilt den sexväxlade Tiptronic-lådan så är det onekligen en fullträff. Full kontroll över bilen verkar man aldrig få i S4 och lika mycket körglädje upplever man inte i S4 jämfört med till exempel M3. S4 är ändå klart bättre konstruerad och mer komfortabel än M3.

Cirkapris: 546000 kronor

Produktfakta: Audi S4 2005 har en V8-motor på 4,2 liter med fem ventiler per cylinder och är bland annat sänkt 20 millimeter gentemot föregångaren. 235/40-däck på 18-tumshjul. 344 hästkrafter och 410 Nm vid 3500 rpm, sexväxlad manuell eller automat/Tiptronic växellåda. S4 är fyrhjulsdriven och accelererar 0-100 km/tim på 5,7 sekunder. Toppfarten är elektroniskt reglerad till 250 km/tim. S4 förbrukar 12,4 liter per 10 mil blandad körning och platsar i miljöklass EU4. I standardutrustningen ingår bland annat hastighetsberoende servotronic, ESP, bromssystem med 2-stegs servo, BOSE-ljudsystem med CD-växlare, xenon plus-strålkastare samt 4 ovala slutrör. GPS-navigationssystem med färgskärm för karta med avstånd och ankomsttid. Varje S4 skapas efter kundens smak och finns i gul, brilliantröd, blå eller mörkgrön färg eller som brilliantsvart. Stötfångarna är lackerade i karossens färg. Bland säkerhetsdetaljerna kan nämnas krockkuddar fram med tvåstegs aktivering, sidokrockkuddar med skyddsgardin och aktiva nackskydd.