Sök
Audi A6 Avant

Audi A6 Avant

Rymlig och smart

2005-06-14

Audi A6 Avant har fått ny design men är minst lika snygg som tidigare, bara lägre, längre och rymligare. En bra bil för den som vill satsa på utrymme men behålla statusnivån.
Testkälla Betyg Kommentar
What Car 4/5 "No shortage of space"
Auto motor & sport 528/600 "Komfort und Dynamik"
Teknikens Värld 3/5 "Stilsäker, bekväm, välgjord"
Auto Motor & Sport 75/100 "Jämn och hög nivå"

Vad tycker testarna?

Två av fyra testare berömmer A6 Avant medan övriga har lite svalare utlåtanden. A6 Avant är en stilig kombi med mycket utrymme för passagerare och last. Standardutrustningen är generös, här finns både lättmetallskenor i golvet samt ett lastnät som fästs i skjutbara små slädar som standard, dessutom har den fått vridstyvare kaross och bättre fjädring gentemot föregångaren (men inte enligt alla testare). Gropar i vägen känns för mycket och dessutom erbjuder den steglösa Multitronic-lådan ingen körglädje även om man kan välja att växla själv. Två testare tycker bilen är pigg och potent, men det är i jämförelsetesterna den har svårt att slå V70 och BMW 5-serien. Vill man dessutom satsa på quattro och sportpaket blir detta en ganska dyr bil.

What Car

"No shortage of space"

Audi-Avant-05-mt

What Car jämför A6 Avant med den lyxigare A8. Både stilen och utrymmet har gått i arv. Resultatet är ett ovanligt generöst innerutrymme och på det hela taget är detta en helt ny modell som testarna provkör. Speciellt utmärker sig bilen när det gäller benplats i baksätet. Körmässigt ligger A6 Avant i en klass för sig, komforten är imponerande och kördynamiken är avsevärt bättre än hos föregångaren. På motorvägen går den riktigt tyst. Fjädringen och stötdämparna gör ett bra jobb och bilen känns följsam på vägen. Detta är en bred, låg och muskulös bil med ett bra standardpaket och gott om tillval. I bagageutrymmet finns möjlighet till att surra bagage i skenor som löper i golvet. A6 Avant är en synnerligen kompetent och potent prestigebil som kanske är något dyr, särskilt med tillvalen menar What Car.

Källa: What Car, maj 2005

Auto motor & sport

"Komfort und Dynamik"

Audi-Avant-05-front

Auto motor und sport testar Avant 2,7 TDI tillsammans med BMW 525d Touring, två trendmedvetna tyska lyxkombivarianter. Avant visar upp den typiska Audi-stilen med rena linjer och snygga former. Designen går hem hos testarna. Med vridstyvare kaross och längre fjädringsväg har chassit kunnat stämmas av bättre. Detta är helt klart en bil för den som behöver utrymme och den är mycket skön att åka i, samtidigt som den är stabil och följsam i tvära kurvor. Motorn är skön men kräver ganska mycket varv för att bilen ska skjuta iväg. Sammantaget anser man att Audi och BMW ligger ganska nära varandra om man jämför kördynamik och pris. Men A6 får flest poäng eftersom säkerhetsutrustningen är snäppet bättre.

Källa: Auto motor und sport, nr 9 2005

Teknikens Värld

"Stilsäker, bekväm, välgjord"

Teknikens Värld provkör fyra lyxkombibilar och förutom A6 testar man BMW 525i, Volvo V70 och Chrysler 300C. Avant har blivit stor, lång och bred jämfört med föregångaren. Samtidigt håller den stilen med prydliga former. Ser man till tidigare modeller är det ganska mycket nybil över nya A6. Körningen är mjuk och följsam ända tills till man kommer upp i toppvarv, då har den lilla V6:an lite svårt att hänga med. Och det är det som gör Avant lite trist att köra. Multitronic-lådan, den sjuväxlade automatlådan som växlas med små vippor bakpå ratten eller med spak gör inte körupplevelsen bättre utan känns bara ovillig och trög, trots att motorn känns bra. Den hårda fjädringen ger också lite dålig komfort. A6 Avant är en rymlig bil med mycket lastutrymme och bra med passagerarplats. Men testaren väljer ändå Volvo V70 före A6 som segrare, eftersom den har bra former, bra tekniska lösningar och förbättrad utrustning gentemot konkurrenterna.

Källa: Teknikens Värld, nr 9 2005

Auto Motor & Sport

"Jämn och hög nivå"

Audi-Avant-05-back-2

Auto Motor & Sport testkör A6 Avant samt BMW 523i, Mercedes E240, Saab 9-5 Biopower och Volvo V70 för att se vilken kombi som är bäst. Audin har generösa utrymmen och bra standardutrustning. Multitronic verkar dock inte vara den bästa lösningen när de gäller körglädje. Roligare är det om man väljer att växla själv. Avant känns tung på vägen men chassit verkar stabilt och bilen ligger bra i kurvorna. Däremot klassas inte Avant som den piggaste bilen i testet. Sportfjädringen gör inget extra för fjädringskomforten och dämpningen blir stum. Varje grop i vägen gör sig påmind. Däremot är kupéutrymmet väl tilltaget. Här får man plats med mycket bagage och fram sitter man som en kung, baktill är det lite tveksamt kring fötterna. Alla testade modellerna har sina för- och nackdelar, men efter testkörningen segrar BMW knappt. Saab blir bästa miljöbil.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 9 2005

Cirkapris: 400000 kronor

Produktfakta:

Audi A6 Avant är kombiversionen av nya A6. Toppmodellen har en V8 på 4,2 liter och 335 hästkrafter. Det finns också V6-motorer på 2,4 liter och 177 hk samt 3 liter och 252 hk. Vidare finns tre turbodieselmotorer på 2,0/2,7 och 3,0 liter med 140/180/225 hk. De flesta finns med fyrhjulsdriften Quattro, annars är bilen framhjulsdriven. Femdörrars kombi med ventilerade skivbromsar och hastighetsanpassad servostyrning. Sexväxlad manuell låda, steglös automatlåda (multitronic) eller femstegad automatlåda (tiptronic). I säkerhetsutrustningen finns ABS-bromsar med EBD, bältessträckare fram, ESP, dubbla krockkuddar och sidokrockkuddar fram, krockgardiner samt trepunktsbälten runt om. I övrigt finns isofixfästen för barnstolar bak, bältespåminnare, ställbar ratt i höjd och längd, klimatanläggning, MMI med manövrering av radio/cd med mera. Klimatanläggning, elfönsterhissar, elspeglar, elektrisk parkeringsbroms, regnsensor, cd-radio, fjärrstyrt centrallås, dimljus och startspärr. A6 Avant är 4,94 meter lång och 1,86 meter bred. Med 2,4 liters bensinmotor förbrukar bilen 9,9 liter/10 mil blandad körning och accelererar 0-100 km/tim på 9,2 sek med toppfarten 226 km/tim. Tjänstevikten ligger på 1,595 kg och maximalt bagageutrymme är 565 liter eller 1660 liter om man fäller baksätet helt.