Sök


Nå succé genom varumärkesengagemang

2014-03-26

Sharevertising och varumärkesengagemang; en framgångsrik strategi för digital och social marknadsföring.

Företag idag har stora möjligheter att stärka sitt varumärke och öka sin försäljning genom att engagera sin målgrupp och sina konsumenter via digitala och sociala medier*. 

 Varumärkesengagemang
 Bild: Marianne Sund/Smartson

 

Varumärkesengagemang i sociala medier

Vi vet att trovärdighet och transparens spelar en allt större roll i marknadsföringen men minst lika viktigt är det att engagera sina konsumenter och användare online. Högt varumärkesengagemang sker när företaget kan erbjuda nytta och värde för konsumenten. Sharevertising är ett sätt att skapa engagemang online och stärka sitt varumärke.

 

 Kundlogotyper

Smartson har idag över 100 nytänkade kunder som representerar allt från bilar och hemelektronik till livsmedel och kläder. Sharevertising fungerar - det vet våra kunder. 

 

Sharevertising engagerar

Under år 2013 skapade Smartson engagemang för omkring cirka 100 varumärken och produkter i sociala medier. Konsumenter runt om i Norden testade över 119 000 produkter. Varje vecka ser vi hur våra uppdragsgivare får tusentals ansökningar till kampanjer de gör tillsammans med oss. Konsumenter engagerar sig i varumärket via sociala medier genom att till exempel gilla den Facebookpost vi gör för kampanjen, kommentera den och genom att tipsa och dela posten till sina vänner. Vi får också följa testpiloternas test och upplevelser i form av inlägg och bilder på Smartsons gemensamma blogg. 

 

Det är marknadsföring med högt konsumentengagemang och vi kallar det sharevertising. Genom att låta konsumenter testa din tjänst eller produkt och därefter dela sina upplevelser med andra kan du engagera din målgrupp i ditt varumärke. Det sätter konsumenten först och engagemang föder både påverkan och ärliga rekommendationer, något som vi ser premierar bra produkter starkt.

 

Oakleyengagemang

Vi såg ett hurtigt engagemang i testet av Oakley Radarlock som var ett skidglasögontest under Vasaloppet 2014.

 

 Santamariaengagemang

Under testet av Santa Maria Tex Mex Pizza flödade kreativiteten och vi fick se många många härliga pizzakreationer.

 

 kockensengagemang

I testet av Kockens Choklad Mousse fick vi se efterrätten serverade i dekorativa glas och skålar som toppats med både grädde och bär.

 

Hur ser din engagemangsstrategi ut?

 

*ThinkwithGoogle 2014 

 

Text: Pernille Bang, Susan Dymling och Elisabet Rosén/Smartson

 

Läs de andra delarna i Smartsons bloggserie om Content Marketing:
Del 1: Därför blir trovärdighet allt viktigare i marknadsföring
Del 2: Nå succé genom varumärkesengagemang
Del 3: Storytelling - kraften sitter i berättelsen