Sök


Storytelling - kraften sitter i berättelsen

2014-04-02

Storytelling är historierna om ditt varumärke och din produkt. Begreppet bygger på berättelser från verkligheten med ord, bilder, värderingar och känslor. Sharevertising är storytelling - när du låter människor berätta historierna om din produkt och ditt varumärke.

bild_storytelling
Bild: Marianne Sund/Smartson

Storytelling är historierna om ditt varumärke och din produkt. Begreppet bygger på berättelser från verkligheten med ord, bilder, värderingar och känslor. När du låter konsumenter testa din produkt och dela med sig av sina upplevelser är det just detta som skapas. Sharevertising är helt enkelt storytelling av människor, för människor. Med Sharevertising kan du effektivt marknadsföra din produkt och skapa starkt innehåll för ditt varumärke både online och via Word of Mouth. Trovärdigheten blir hög när ditt företag låter konsumenter och användare vara med och skapa berättelserna kring din produkt och ditt varumärke.


Så här kan en historia se ut när våra testpiloter delar sina upplevelser. Här visar Anthony hur man häller upp kräm från Kiviks Musteri. Länk till videon: http://youtu.be/rHxitFWBtAs

Från grottmålning till sociala medier 
Att kommunicera sitt budskap genom berättelsen är inget nytt utan något vi har gjort sedan stenåldern. Då målade vi berättelser på grottväggen och senare knackade vi in dem i runstenar. Idag tilllåter tekniken oss att skriva, fotografera och filma berättelser och därefter dela den till våra vänner och andra konsumenter på webben och via sociala medier. Smartson tror på kraften i att engagera och ta människor på allvar. Istället för traditionell reklam brinner vi för sharevertising där nytänkande företag låter konsumenter uppleva deras produkter och dela sina genuina åsikter med varandra. 


Låt dig inspireras av testpiloten som delar sitt test av SBU V3 som är en elektrisk enhjuling. 
Länk till videon: http://youtu.be/gGhlo4HRYfA

Storytelling med hög trovärdighet
Smartson vet att företag som tror på sina produkter efterfrågar värdet i att låta konsumenter testa och utvärdera produkten för att sedan berätta om sina upplevelser både online och i sin vardag. De ser det som en möjlighet att få trovärdigt innehåll genom att låta konsumenten berätta historierna om dem. Visst kan det upplevas riskfyllt att placera sin produkt i händerna på konsumenterna som med analyserande och granskande ögon kommer att tycka till om din produkten. Men företag som vågar uppvisar en transparens och blir därigenom mer trovärdiga i konsumenterna ögon. Du kommer dessutom lära dig mer om både din produkt och din målgrupps preferenser. Vår tes är att förtroende mellan producent och konsument blir allt viktigare och att trovärdigheten direkt påverkar efterfrågan. Så varför inte låta konsumenterna berätta om era produkter?


Låt konsumenterna själva visa upp hur de använder din produkt. Här visar familjen Andersson hur Toyota RAV4 ska köras på isbana.
Länk till videon: 
http://youtu.be/VghctCubWNM

Text: Pernille Bang, Susan Dymling och Elisabet Rosén/Smartson

 

Läs de andra delarna i Smartsons bloggserie om Content Marketing:
Del 1: Därför blir trovärdighet allt viktigare i marknadsföring
Del 2: Nå succé genom varumärkesengagemang
Del 3: Storytelling - kraften sitter i berättelsen