Sök
Test - Garmin nüvi 765T

Test - Garmin nüvi 765T

Bra fäste

2009-06-30

Även den som inte är särskilt van med bilnavigator sedan tidigare kommer snabbt igång med Garmin 765T. Den kortfattade manualen behövs knappt då det räcker med lite knapptryckningar i menyn för att förstå hur den är uppbyggd.

Modell Betyg Pris Kommentar
Garmin nüvi 765T 20/25 3700 Bra fäste

Sammanfattning

Vid uppstart blir man välkomnad med två enkla frågor, ”sök” och ”karta”. Mycket pedagogiskt och enkelt. Enklast är att använda baksidan av en penna för att välja bokstäver i adressen då fingrarna är för stora för pekskärmen och det lilla tangentbordet. Om korrekt adress skrivs in är det inga problem. Dock borde det finnas mer hjälp från navigatorn när man är osäker. Till exempel saknas funktionen att den kan utesluta bokstäver som inte finns tillgängliga i registret som en hjälp i att man är fel ute i sin sökning. Dessutom är det konstigt att det saknas röstinmatning vilket borde vara en självklarhet i denna prisnivå.

Inledning

När målet är fastställt räknar navigatorn ut lite data kring rutten. Man kan själv välja vilket alternativ man vill behålla under färdens gång, såsom exempelvis återstående tid till målet eller avståndet. Även bilens aktuella hastighet syns som en påminnelse. Inget av denna extrainformation tar onödig plats från vägvisningen.

Garmin Nuvi 765T 2Vägvisningen sker med tydliga pilar och röstdirigering. Rösten är mekanisk och betoningen på stavelser kan bli mycket komisk och underhållande. Grafiken på kartan är inte speciellt snygg och det går inte att se vilken skala man har inställt. Om man åker en rutt som korsar en väg man tidigare haft, som till exempel vid större påfarter och avfarter kan man lätt bli förvirrad över vart man egentligen ska åka. Den behåller nämligen redan körd sträcka i samma lila färg som dit man är på väg.

Modellen har trafikupplysning (TMC). Det innebär att navigatorn uppdateras om trafikstörningar via fm-sändaren. För att ta emot sändningen har denna modell en särskild kabel som antenn som är fäst tillsammans med laddaren till cigarettuttaget. Med sugproppar skall man fästa den på rutan, men mottagningen är fullt tillräcklig även då den ligger längs instrumentpanelen.

En exklusiv funktion är att det finns filassistans. Det innebären  extra detaljerad hjälp till vilken fil som skall användas för att inte missa avfart eller sväng. En identisk avbildning av skylten visas på displayen för att lättare känna igen sig.

Hållaren till navigatorn sitter stadigt på rutan och via en kulformat gångjärn går den att vinkla enkelt åt olika håll. Funktionen för att koppla loss navigatorn från vaggan sitter undertill vilket försvårar en placering riktigt lågt på rutan. Laddningen sker till dockan vilket är praktiskt om man vill tillfälligt koppla loss navigatorn för programmering.

Modellen har kanske få, men dock enkla och tydliga navigeringsfunktioner såsom exempelvis tidigare sökningar, sparade favoriter, förslag på bensinstationer och restauranger. Fullt tillräckligt som grundkrav. Europakartor och TMC-funktion gör den attraktiv bland andra modeller.

Så gjorde vi

Navigatorn testades under fem dagar på motorväg, i stadstrafik och på landsbygd både i Sverige och Italien. Den monterades nederst och i mitten på framrutan och fick kontinuerlig laddning via cigarett-uttaget på testbilarna Volvo XC70 och Ford Mondeo. Både förare och passagerare programmerade resmål och analyserade vägval och röstinstruktioner.

Design4/5Enkel meny
Kvalitet5/5Inte särskilt snygg grafik på kartan
Navigering4/5Ger ibland mycket konstiga vägförslag
Funktioner4/5Få, men tillräckliga funktioner
Prisvärde3/5Högt pris, en tusenlapp mindre hade varit mer ok

Produktfakta:
Skärm: 4,3 tum
Kartor: Europa
Skärm: 4,3 tum, 480x272 pixel
Mått: 122x76x20 mm
Vikt: 184 gram
Röststyrning: Nej
Text till tal: Ja
Tmc: Ja
Bluetooth: Ja
Cirkapris: 3700 kronor