Sök

Finn din väg

2006-12-04

Med en portabel gps-navigator i bilen behöver du aldrig köra vilse. Smartson testar olika modeller i prisklassen 5000-10000 kronor.

Modell Betyg Pris Kommentar
Garmin C510 Deluxe 17/25 5000 Bra budgetköp
Tomtom Go 910 17/25 7100 Bäst bild
Magellan Roadmate 3000T 17/25 5000 Stort format
Garmin nüvi 360 18/25 7500 Bästa format
Sony NV-U70 19/25 5200 Lyxigast
Pioneer AVIC-S1 21/25 6000 Bästa navigator
Mitac MIO C710 21/25 5000 Bästa köpet
Camos C770 18/25 10000 Störst

Sammanfattning

Dagens gps-navigatorer är bra. Så bra att den tryckta kartan mest är ett komplement för den som vill få lite mer överblick över geografin eller kanske drömma sig bort till fjärran platser. När det gäller att hitta vägen till målet på bästa sätt är navigatorn på de flesta sätt överlägsen kartan, men den kostar mer att köpa. Till de flesta bilmärken finns originalmonterade navigatorer med stor bildskärm och utmärkt ljud, som tyvärr har nackdelen att kosta runt 25000 kronor. En annan nackdel är att du inte kan ta med dig en originalmonterad navigator och använda den utanför bilen. Dessutom är det dyrt och ibland krångligt att uppgradera en originalmonterad navigator. Ett mycket bra alternativ är därför en portabel navigator för bilen. Sådana finns i en rad utföranden och kostar mellan 3000 och 10000 kronor i inköp. Vi har testat åtta modeller där Sony NV-U70T, Mio C710 och Pioneer AVIC-S1 får högst betyg. Både Mio och Pioneer är smidiga och kan även användas till fots.

Inledning

Oavsett vilken typ av navigator man väljer, är bra ergonomi och lätt åtkomliga funktioner två viktiga aspekter. Det är inte meningen att föraren ska behöva ägna alltför mycket tid åt att hitta rätt, risken är då stor att uppmärksamheten riktas för mycket på knapptryckningar istället för den omgivande trafiken. En viss skillnad märks på hur menyer med mera är uppbyggda i de testade modellerna, även om man förr eller senare lär sig hitta även i en ologisk navigator. En annan påtaglig skillnad är tiden det tar att hitta satelliterna för att kunna börja navigera. Det tog i testet upp till femton minuter för den långsammaste modellen att få kontakt med satelliterna, medan den snabbaste bara behövde några sekunder på sig att hitta en position. Skillnaden kvarstår, trots att flera modeller använder samma gps-mottagare och likartade processorer.

Den portabla gps-navigatorn monteras relativt enkelt med ett så kallat sugproppsfäste mot insidan av vindrutan. Fästet monteras och vrids så att skärmen kommer så nära som möjligt utan att störa sikten. Eftersom de portabla modellerna oftast är ganska små med bildskärmar på 3,5 eller 4 tum är de lätta att placera, men minst lika viktigt är att de är enkla att ta med sig för att undvika inbrott i bilen. Platta modeller tar inte mer plats än en handdator och kan med fördel tas med i fickan. Då kan navigatorn även användas till fots och på cykeln, så länge batteriet håller. Jämfört med en vanlig turistkarta är den portabla gps-modulen med andra ord överlägsen. Du kan till exempel klicka fram restauranger eller sevärdheter i området eller skriva in ett besöksmål som du haft i åtanke att besöka. Men då gäller det förstås att navigatorn är snabb på att hitta satelliterna, annars blir det lite komiskt att bara stå och vänta på rätt karta.

En annan stor fördel med en portabel bilnavigator framför en originalmonterad, är röstkommandon på det egna språket. Ofta går det också att välja mellan olika röster, både manliga och kvinnliga. Det finns därutöver en rad trevliga och praktiska extrafunktioner som i vissa fall är gratis och i andra fall kostar extra. Till exempel kan man få tillgång till en databas med fartkameror och få en varning för viltstråk eller skola. TMC ingår på vissa modeller och är ett system för bevakning av vägarbeten och andra trafikstörningar, varvid navigatorn kan beräkna en alternativ rutt som tar dig runt problemet istället för att fastna i bilkö. Om navigatorn har bluetooth och inbyggd mikrofon kan den användas som handsfree tillsammans med en blåtandsförsedd mobiltelefon.

Olika modeller i testet har olika minneskapacitet, allt från 500 megabyte till 20 gigabyte, vilket medför större eller mindre kapacitet för hur stort område navigatorn kan täcka med kartor. Fler kartor finns dock alltid att ladda ner eller köpa som tillbehör på dvd-skiva eller liknande. Leverantörerna av kartmaterial är främst Tele atlas och Navteq. Gps-systemet (global positioning system) består av 12 satelliter men det räcker med tre för att navigatorn ska kunna hitta en position.

Så gjorde vi

Navigatorerna har monterats och provats på kända vägavsnitt i en Saab 9-5, i vissa fall även till fots och per cykel. Betygskriterierna är kapacitet (snabbhet, ljud), kvalitet (sammansättning m m), design (ergonomi, format), funktioner samt värde för pengarna. Maxbetyget är 25 poäng.

Garmin C510 Deluxe
Betyg: 17/25
Kommentar: Bra budgetköp
Garmin C510 Deluxe är en enkel navigator som påminner om Tomtom, dock med lite mindre bildskärm och färre funktioner. Det tar ett tag att vänja sig vid Garmins grafik. Varför är till exempel vägen alltid lila och varför är det så svårt att se om man åker förbi eller genom mindre orter och bebyggelse? Navigatorns stora fördel är annars utmärkta röstkommandon, som både är tydliga och kommer i rätt tid. Dessutom uttalas direktiven med en behaglig röst som inte låter det minsta konstlad. Med C510 behöver man sällan titta på skärmen då rösten i de flesta fall guidar bra. TMC-mottagare ingår vilket är ett stort plus. Enkla menyer som gör det lätt att byta destination och liknande. Man väljer först land och sedan adress vilket sorterar bort en del oönskade ort- och gatunamn. Manualen är tämligen enkelt utförd med en del korrekturfel. Mått 113x82x56 mm, vikt 270 gram.
Cirkapris: 5000 kronor

Tomtom Go 910
Betyg: 17/25
Kommentar: Bäst bild
Tomtom Go 910 är en gedigen navigator med 400 MHz processor, hårddisk på 20 gigabyte och många extrafunktioner. Kartor över Västeuropa och Nordamerika ingår. Grafiken på den 4 tum stora skärmen är utmärkt och kartan påminner om originalmonterade bilnavigatorer. Däremot är skärmen inte så ljusstark, vilket försvårar användning i dagsljus. Den akustiska vägvisaren har en dov röst med ett ganska tråkigt tonläge och lämnar direktiv lite sent eller med oklara intentioner som "tag avfart längre fram" utan att säga hur långt fram och åt vilket håll. I början är menyerna inte så intuitiva och eftersom man inte väljer land före adress blir det mycket extra knapptryckande innan rätt adress kommer upp. Tomtom 910 tar mycket plats, men känns rejäl och hållbar. Priset är högt och då ingår varken TMC-mottagare eller databas med fartkameror. Med 20 gigabyte hårddisk har Tomtom 910 en minneskapacitet andra navigatorer inte kommer i närheten av, men är det nödvändigt att lagra foton och musikfiler på navigatorn? Utmärkt manual. Mått 115x92x58 mm, vikt 310 gram. 
Cirkapris: 7100 kronor

Magellan Roadmate 3000T
Betyg: 17/25
Kommentar: Stort format
Magellan Roadmate 3000T är en mångsidig, stor och lite plastig navigator med 3,5 tums skärm och snabbknappar för navigering, meny och ljud. Dock är det inte alltid självklart vilka knappar eller menyer man ska välja. En fördel är att navigatorn är platt och kan tas med i fickan. Kartor över 27 europeiska länder ingår och minnet uppgår till 4 gigabyte. Grafiken påminner om den hos Garmin, på gott och ont. Rösten ger tydliga anvisningar, även om den ibland låter lite väl angelägen och stressad. Navigatorn väljer ibland märkliga vägar. Bilfästet är långt och ledat vilket gör att navigatorn vibrerar på grov asfalt. Samtidigt kommer den närmare föraren än modeller med kortare fästen. Databas med hastighetskameror ingår. Godkänd manual. Mått 122x96x36 mm, vikt 245 gram. Bra pris, men kvalitetskänslan kunde vara bättre.
Cirkapris: 5000 kronor

Garmin nüvi 360
Betyg: 18/25
Kommentar: Bästa format
Garmin Nüvi är en liten, platt navigator som i formatet påminner om en handdator. Designen är ren och avskalad med bara en strömbrytarknapp på utsidan. Grafiken är i stort densamma som i Garmin C510 på gott och ont. Dock finns en del extra funktioner i form av bluetooth och travel kit med reseparlör (tillbehör). Här ingår dock inte någon TMC-mottagare vid köp. Flashminne på 2 gigabyte och kartor över Västeuropa ingår. Rösten är behaglig men ljudkapaciteten begränsad. Och varför uppger den avstånd i "miles" eller "fot" på svenska? Anvisningarna kommer annars i rätt tid och med önskvärd tydlighet. Tack vare det lilla formatet går det utmärkt att ta med sig Nüvin i fickan ut på stan, även om det ofta tar för lång tid att få kontakt med satelliterna. Dessutom är priset högt. Godkänd manual. Mått 98x74x22 mm, vikt 145 gram.
Cirkapris: 7500 kronor

Sony NV-U70
Betyg: 19/25
Kommentar: Lyxigast
Sony NV-U70 är en påkostad navigator som påminner om Tomtom 910, men med annan grafik och delvis andra funktioner. Den är utrustad med 1 gigabyte minne och karta över 27 europeiska länder ingår. Ljudet är inte så bra som vi hade förväntat oss med tanke på formatet. Däremot är skärmen på 3,5 tum bra och ljusstark med begriplig grafik och överskådliga funktioner, men liksom hos de flesta konkurrenter tar det ett tag att vänja sig vid menyerna. Vi hade även en del problem med att testexemplaret låste sig och måste slås av och på för att fungera. Bilfästet är kort och inte så flexibelt, vilket gör navigatorn svårplacerad. Den är också lite för stor att ta med sig ut på stan. Ska man bara använda den som bilnavigator är Sony U70 ett prisvärt och välgjort alternativ. Mått 105x88x43 cm. Vikt 370 gram. Påkostad manual.
Cirkapris: 5200 kronor

Pioneer AVIC-S1
Betyg: 21/25
Kommentar: Bästa navigator
AVIC-S1 är en liten, platt navigator från Pioneer med 2 gigabyte minne, processor på 400 mhz och 26 europeiska länder förinstallerade. Den får lätt plats i fickan och har ett bilfäste som är stabilt med bra längd, till en början lite trögt att ställa in men sedan fungerar det smidigt. Detsamma gäller själva navigatorn, som har ett bra format med logiska, begripliga menyer och snabbknappar för volym, inställningar samt kartbild. Kommandon på skärmen och med röst kommer med önskvärd tydlighet och det är ingen risk för missförstånd, även om testexemplaret ibland valde lite konstiga vägar till målet. Bra ljudkapacitet och tydlig grafik. Diskret utförande i svart med värdefull information på displayen för hastighet, avstånd till målet samt avtagsvägar. Bluetooth ingår, TMC är tillbehör. Mottagaren hittar snabbt satelliterna och displayen är tydlig i dagsljus. En mångsidig navigator med utmärkt kvalitetskänsla. Mått 105x85x20 cm, vikt 182 gram. Effektiv manual.
Cirkapris: 6000 kronor

Mitac MIO C710
Betyg: 21/25
Kommentar: Bästa köpet
Mio är en liten navigator som passar lika bra i bilen som i fickan. C710 har 24 europeiska länder förinstallerade och 2 gigabyte minne. Bilfästet är bra och av samma typ som till Pioneer. Direktknappar för volym och meny på utsidan. Grafiken är godkänd och bildskärmen räcker till, men är i minsta laget med tanke på hur grafiken är upplagd. Ljudkapaciteten är begränsad och det är säkrast att stänga av radion om man vill höra köranvisningarna. Före varje röstkommando hörs en ljudsignal som blir påfrestande i längden. Testexemplaret uppvisade också delvis dåligt uppdaterad mjukvara, till exempel att närmaste badstrand ligger i Norge eller Sverige när man befinner sig i danska Skagen. Mio C710 har samma gps-chip (Sirfstar III) och processor som bland andra Pioneer och Magellan, men är snabbare när det gäller att hitta satelliterna och räkna om rutten. Bluetooth, TMC och databas för hastighetskameror ingår under första året. Hård väska medföljer liksom hållare för (motor)cykelstyre. Utmärkt manual med stor text och bra färgbilder. Mycket navigator för pengarna. Mått 110x70x20 mm, vikt 170 gram.
Cirkapris: 5000 kronor

Camos C770
Betyg: 18/25
Kommentar: Störst
Camos är ett helt system med navigator och back-kamera för eftermontering i husbilar och lastbilar. Kameran har vi dock inte provat i detta test. Navigatorn har en bildskärm på hela 7 tum vilket motsvarar originalmonterade modeller. Med i paketet följer olika fästen, men ett vanligt sugproppsfäste ingår inte och det är svårt att hitta en bra plats för den stora skärmen. Dessutom är laddkabeln i kortaste laget. Att bildytan är större innebär inte att upplösningen är högre utan allt är helt enkelt förstorat jämfört med en mindre navigator. Grafiken är bra men skalan kan inte förstoras eller förminskas på ett enkelt sätt. Ljudkapaciteten är godkänd men inte mer och det tar väldigt lång tid för navigatorn att hitta satelliterna, trots att den använder samma gps-chip som Mio och Pioneer. Menyerna är logiska och bra men navigatorn saknar batteri och kan inte användas utan extern strömkälla. Av-ingång för extern mediaspelare. Endast engelsk manual. Passar bäst i en lastbilshytt. Mått 206x128x34 mm, vikt 570 gram.
Cirkapris: 10000 kronor